Tuhan dari kacamata Islam ( God from Islamic point of view )
1- Tidak ada kitab suci yang memberi penjelasan tentang Tuhan seperti mana yang dijelaskan oleh Al-Quran.
2- Tuhan mempunyai semua sifat kesempurnaan dan Asmaulhusna.
3- Tuhan adalah Maha Esa dan tidak ada sesuatu pun sekutu baginya atau setara.
4- Tuhan yang Maha besar menurut Al-Quran lebih dekat kepada manusia dari dirinya sendiri
5- Tuhan adalah Maha pengasih dan Maha penyayang dan rahmatnya mengatasi kemurkaannya.
6- Tuhan memenuhi doa dan permintaan hamba-hambanya dan menyukai mereka.
7-Tuhan adalah pencipta segala-galanya dan mentadbir segala urusan.
8- Imam Khomeini ( r.a ) berkata , jika tiada Al-Quran pintu untuk mengenal Allah tertutup buat selama-lamanya. ( Imam Khomeini : If there is no Quran the way to recognise God is closed forever )
Tuhan adalah maklum bagi semua manusia.( God is well known to all man )
1- Di dalam kitab-kitab Samawi diantaranya Al-Quran , kewujudan Tuhan adalah satu perkara yang dikira sebagai jelas dan tidak dapat diingkari serta tidak perlukan pembuktian.
2- Seperti mana yang dikatakan oleh para penulis barat , tidak ada seorang pun dari penulis kitab-kitab Taurat ( Old Testament ) dan juga kitab Injil ( New Testament ) yang menyatakan kewujudan Tuhan perlukan pembuktian. Didalam kitab ( Avesta ) dan juga kitab-kitab agama lain perkara yang sama juga dapat dilihat.
3- Dari ayat-ayat Al-Quran dapat difahami bahawa masyarakat zaman Rasulullah s.a.w hatta penyembah-penyembah berhala juga percaya kepada Tuhan.
4- Dari ayat-ayat Al-Quran juga kita mendapati bahawa kaum Nabi Nuh , kaum Aad, kaum Tsamud dan kaum-kaum setelah mereka percaya kepada Tuhan dan pertelingkahan mereka dengan para Anbiya' ialah tentang keesaan Tuhan , kenabian dan kebangkitan.
Fitrah dan Tuhan ( Human nature and God ).
1- Ayat-ayat Al-Quran menunjukkan bahawa kepercayaan kepada Tuhan , keinginan untuk menyembah Tuhan dan tarikan kepada Tuhan adalah perkara yang ada pada fitrah manusia.
2- Salah satu dari makna-makna perkataan fitr ialah penciptaan , dan fitrah dari segi bahasa ialah bentuk penciptaan , maka itu fitrah manusia bermakana ciptaan yang khas bagi manusia.
3-Perkataan fitrah hanya sekali sahaja digunakan didalam Al-Quran Fitratallah dan khas bagi manusia. ( Surah Rum ayat 30 ) Fatarannaasa alaiha.
4- Pandangan Islam tentang manusia boleh dikatakan sebagai teori fitrah.
5- Menurut pandangan ini :
A- Manusia berdasarkan penciptaan semula jadinya mempunyai gaya ciptaan khas dan memiliki
pengenalan-pengenalan dan kecenderungan tertentu.
B- Fitrah Ilahi yang ada pada manusia ialah kecenderungan-kecenderungan yang bersangkutan dengan
insaniyah bukanlah yang sama diantara manusia dan binatang.
C- Kefahaman dan kecenderungan fitri adalah perkara yang membezakan manusia dari haiwan-haiwan
lain.
D- Kefahaman-kefahaman dan kecenderungan fitri dikalangan individu-individu manusia adalah sama.
E- Kefahaman dan kecenderungan ini terpendam dalam diri manusia dan memerlukan usaha untuk
menzahirkannya.
F- Manusia jika mendidik perkara-perkara fitri tersebut, akan menjadi lebih mulia daripada para malaikat
dan jika tidak , lebih hina dari binatang.
G- Pengenalan fitri seperti mencari hakikat , fadhilat dan keindahan ialah di antara kecenderungan-
kecenderungan fitri manusia.
6- Berdasarkan Al-Quran, mengenal Tuhan dan tarikan kepada Tuhan adalah fitri.
7- Maksud Din didalam ayat fitrah ( Rum ayat 30 ) ialah aqidah dan hukum-hakam Islam atau keadaan menyerah diri kepada Tuhan. Oleh itu kita memahami bahawa mengenal dan menyembah Tuhan adalah fitri.
Petua : 100 kali sehari " Rabbi Salli Ala Muhammadin Wa Ahli Baitihi " Allah kabulkan 100 hajatnya ; 30 hajat di dunia dan 70 hajat di akhirat.( 100 times ''Rabbi Salli Ala Muhammadin Wa Ahli Baitihi '' a day will fulfilled 100 needs by God ; 30 in this world and 70 in hereafter ) narrated from Imam Sadeq a.s.
" Pray for opressed people in Bahrain , Gaza and all over the world "
No comments:
Post a Comment