Tuesday 5 April 2011

To whom it may concern, purify the situation




BismillahirRahmanirRahim

Bismillah. Rumus keasyikan kepada Tuhan
Bismillah. Rumus tawakkal
Bismillah. Menjamin insan
Bismillah. Penghias segala urusan
Bismillah. Mahkota surah-surah Quran
Bismillah. Perlepasan meniti titian sirat
Bismillah. Pemadam gejolak api jahanam
Bismillah. Penawar kesakitan-kesakitan
Bismillah. Kunci penyelesaian kemusykilan
Bismillah. Kunci Al-Quran
Bismillah. Nama terbesar Tuhan
Bismillah. Prasyarat kemustajaban permintaan
Bismillah. Pemula setiap kitab samawi
Bismillah. Penerang hati nurani
Bismillah. Pengobat penyakit-penyakit rohani
Bismillah. tanda kehambaan kepada Tuhan dan kebergantungan kepadanya.


" Kullu Amrin Zi Baalin lam yubda' Bi BismillahirRahmanirRahim Fahua Abtar "
" Setiap perkara bernilai yang tidak dimulai dengan Bismillah.. maka ianya adalah cacat dan terputus "
(Sabda Nabi s.aw.)

Telah berkata Imam Ali bin Abi Talib a.s:
Apabila "BismillahirRahmanirRahim" turun kepada Nabi s.a.w, baginda telah bersabda, Pertama kali turun ayat ini kepada Adam a.s, beliau bersabda " Selagi mana anak-anakku membaca ayat ini , terselamat mereka dari azab ( Ilahi )".

     Imam Ali ibni Musa Ar-Ridha a.s ( Imam Ahlul Bait ke lapan ) berkata : Apabila seseorang itu berkata  " Bismi " maknanya ialah aku menandakan diriku dengan salah satu tanda dari tanda-tanda Tuhan yakni tanda ibadah ( kepada Tuhan )...( sima ) yakni alamat /tanda.

     Maka marilah kita tandakan perbualan hari ini dengan petanda keabdian kepada Tuhan BismillahirRahmanirRahim.

     Saya terpanggil untuk menyentuh suasana yang tidak keruan gelanggang persilatan politik Melayu dan kemelut kemasyarakatan hari ini tetapi malang sekali tidak ada selera. Cuma yang ada ialah harapan kepada ahli-ahli agama tidak kira kecenderungan untuk bersegera memulihkan keharmonian sebelum terus hanyut dan akhir sekali Nauzubillah dihentam berkecai badai Azab Tuhan !!! Awas!!! Tinggalkan perkara-perkara yang membuang masa umat dan melekakan dari perkara-perkara yang teramat penting. Ambil pengajaran dari kisah-kisah yang dibawa Al-Quran . Firaun datang dan pergi, Qarun musnah ditelan bumi, semua orang-orang yang angkuh sudah hancur-luluh dan berkecai apa lagi manusia-manusia yang kerdil.

" La Taqfu Maa laisa laka Bihi ilmun "
" Sesuatu yang anda tidak punya ilmu dan keyakinan tentangnya jangan cuba-cuba berkata sesuatu  apalagi bertindak melulu "

" Alyaum yauman yaumun Laka wa yaumun Alaika "
" Hari-hari itu dua , satu hari berpihak kepada anda  manakala hari yang lainnya merugikan dan tidak berpihak kepada anda "

'' Inna lillahi wa inna ilaihi Rajiun "
Wassalamu Ala manittabaal Huda."

Petua:Sesiapa yang membaca blog ini janga lupa baca munajat orang-orang yang mencari perlindungan yang diajar oleh Imam Ali Zainal Abidin  bin Saidina Hussein . Semoga Allah memberi Taufik kepada kita semua untuk memulihkan keadaan dan menghindar azab Ilahi yang diundang oleh tangan-tangan manusia.






Note in English

Considering the current political turmoil happening in our country,
we are called upon to write about this matter.  Our hope to all religious scholars and authorities to reinstate harmony and purify the corrupted and polluted situation before God anger are brought upon us.  Leave the unnecessary and irrelevant matters behind.  Lets all pray the Supplication of Mu'tasimin ( Those who seek refuge from Allah, as thought by Imam Zainul Abidin ibnu Hussein ) and pray for mazlumin in Bahrain, solawat.

No comments:

Post a Comment