Friday 22 April 2011

Fiqh Perubatan (1) : Medical Jurisprudence .





    Sebahagian dari Feqah dan program amalinya Islam terdiri daripada arahan-arahan kesihatan dan perubatan pencegahan penyakit dan perawatan semulajadi yang mana sumber-sumbernya ialah Al-Quran , perubatan Nabi s.a.w dan perubatan A'immah ( Itrah dan keluarga Nabi s.a.w ) yang diantara metode-metode perawatannya ialah :

1. Imsak ( menahan diri )
2. Berpantang
3. Rawatan menggunakan air dan permandian
4. Rawatan pengurutan
5. Rawatan jiwa
6. Rawatan doa
7. Rawatan Talqin
8. Rawatan pemakanan
9. Rawatan tumbuh-tumbuhan
10. Rawatan dengan berjalan
11. Rawatan bekam dan lain-lain

Begitu juga metode-metode rawatan asli di perubatan tabie bangsa-bangsa diantaranya :
1. Akupuntur
2. Kiropraktik
3. Perawatan herba
4. Homeopatik
5. Rawatan Tidur
6. Rawatan pengurutan
7. Naturopati
8. Antrobazoti ( hubungan kesedaran dengan alam rohani )
9 Ayurveda

       Metode-metode rawatan ini terus berterusan di samping perubatan rasmi dan sebahagian pengkaji seperti Stephen Fulder telah menamakannya sebagai " Perubatan Komplimentari " di sisi nama-nama seperti " Perubatan Alternatif " ," Perubatan tidak rasmi " dan " Perubatan Tabie " walaupun pihak imperialis cuba untuk memperkecil-kecilkan dan menyisihkan perubatan Tradisional , perubatan Tabie dan komplimentari yang lain dari arena perubatan.

       Perubatan Saintifik dan rasmi juga sama seperti perubatan tradisional bersumber dari tradisi perubatan Boqrates melalui Jalinus dan hasil-hasil kajian ahli-ahli perubatan Islam seperti Zakaria Razi dan Abu Ali Ibnu Sina tetapi sepanjang seratus lima puluh tahun yang akhir ini perubatan ini telah memisahkan jalannya dan menuju kepada pentakrifan yang sempurna dan kadangkala secara ekstrem mengorak langkah menuju kepada pengkhususan interaksi dengan setiap penyakit. Dari kacamata perubatan rasmi setiap masalah di dalam kesihatan merangkumi sekumpulan petanda-petanda yang ditakrifkan di bawah tajuk penyakit yang tertentu dan perawatan yang teliti bergantung kepada situasi yang khas bagi penyakit tersebut dan kaedah ini secara terang-terangan bertentangan dengan kaedah-kaedah Boqrates , perubatan komplimentari dan perubatan tradisional yang mengatakan ketidaksekataan  dalaman adalah gangguan yang terhasil dari ketidak seimbangan dalaman individu  dan perawatan yang sempurna hanya tercapai dengan mengembalikan keseimbangan dengan dibantu oleh keupayaan-keupayaan kesembuhan individu itu sendiri.

      Dengan meningkatnya kos perubatan rasmi dan ketidakmampuannya untuk merawat banyak penyakit , maka telah bertambah kecenderungan kepada perubatan tradisisonal. Kajian tahun 1980 di Holland telah menunjukkan bahawa 40 peratus mereka yang merujuk kepada perubatan komplimentri adalah mereka yang tidak merasa kejayaan sesudah merujuk kepada doktor-doktor rasmi.
( Perubatan Unesco , perubatan dan kesihatan , Stephen Fulder )

      Maka terdapat ruang bagi kerjasama di antara sistem-sistem perubatan komplimentri dan perubatan rasmi.

     Titik-titik kelemahan perubatan rasmi  telahpun dikenalpasti dan kebanyakannya merangkumi penyakit-penyakit ( Chronic ). Sakit-sakit otot dan tulang seperti sakit pinggang dan sendi-sendi , penyakit-penyakit kronik seperti migrain atau penyakit-penyakit saraf ,  chronic infection seperti bronchitis , luka usus , sakit saluran kencing , allergics , keletihan , kelemahan dan penyakit-penyakit jantung adalah di antara penyakit-penyakit yang pada umumnya tidak berlaku perawatan yang pasti. Contohnya untuk allergik di beri Cortizon dan untuk sakit pinggang diberi pain killer.

     Kajian yang dilakukan untuk menilai perubatan komplimentri telah menunjukkan metode ini di dalam rawatan jangka pendek setaraf dengan perubatan rasmi manakala dari segi jangka panjang mempunyai kejayaan yang lebih lagi.

     Kajian-kajian di Holland , Australia dan negara-negara lain menunjukkan bahawa 80 peratus pesakit memberi saranan kepada kenalan-kenalan mereka untuk merujuk kepada perubatan komplimentri dan mereka yang tidak puas hati terhadap perubatan komplimentri tidak dimudharatkan olehnya tetapi mereka yang tidak puas hati terhadap perubatan rasmi , tidak mendapat kesembuhan dan belum pasti tidak mendapat kemudharatan.

      Tambahan lagi , penggunaan perubatan tradisi yang betul dan rasional dapat menghalang pembaziran sumber-sumber kewangan pusat-pusat kesihatan dan membantu menambahkan bilangan katil-katil kosong di pusat-pusat rawatan dan sebelum timbul keperluan kepaad campur tangan -campur tangan secara berbahaya dan mempunyai kos-kos yang tinggi , dengan kaedah prevention dapat mencegah dari timbulnya penyakit.

Petua Ayatollah Kashmiri : Membaca  "La Haula Wala Quwwata Illa Billahil Aliyyil Azim " 100 kali sehari untuki menjauhkan 70 jenis bala yang paling ringannya ialah dukacita.
Solawat...

Doa untuk mazlumin di Bahrain, Gaza dan seluruh pelusuk dunia


No comments:

Post a Comment