Sunday 17 April 2011

Aza' ( perkabungan ) puteri Nabi s.a.w 13 Jamadil Akhir ( Mourning for Hadrat Zahra a.s )


    

     Fatimah a.s adalah cahaya mata Rasulullah s.a.w yang terakhir bersama Khadijah a.s. Beliau , berdasarkan apa yang diberitahu oleh Imam Sadiq a.s telah lahir pada tanggal 20 Jamadil Akhir lima tahun setelah pengangkatan Rasul ( yakni 8tahun sebelum Hijrah ).
( Dalail Imamah / 10 )

       Fatimah a.s , menurut keterangan dari Imam Sadiq a.s mempunyai 9 nama di sisi Allah Taala : Fatimah , Siddiqah , Mubarakah , Thahirah , Zakiyyah , Radiyah , Mardiyyah , Muhaddasah dan Zahra.
( Khisal 414/2, Dalail Imamah /10 )

      Manakala Batul, Hason , Hurrah , Sayyidah , Azra' , Haura' , Maryam Kubra , Nuriyyah ,Samawiyyah , Mansurah dan Haniyah juga adalah nama-nama lain bagi Fatimah a.s.
( Manaqib ibn Shahir Ashub 357/2 , Al-Iqbal 624 )

      Nama-nama panggilan beliau ialah Ummul Hasan , Ummul Husain , Ummul Muhsin , Ummul Aimmah , Ummu Abiha dan Ummul Mukminin.
( Manaqib ibn Shahr Ashub , Al-Iqbal 624 )

        Lapan tahun pertama kehidupan Sayyidah Zahra telah dihabiskan di Kota Mekah.
Beliau telah menanggung banyak penderitaan dan telah menyaksikan gangguan-gangguan Quraish ke atas Rasulullah s.a.w.
( Sirah ibni Ishak /211 )

       dan telah melihat dirinya , keluarga dan orang-orang Islam yang lain berada di dalam pemboikotan ekonomi oleh pihak musuh. Beliau telah kehilangan ibundanya Khadijah pada tahun 10 Be'thah.
( Tabaqat ibni Sa'ad 125/1 )

       Fatimah a.s juga merasa tidak sepi walaupun berada didalam keadaan sedemikian kerana rumahnya menjadi tempat persinggahan malaikat-malaikat langit. Para malaikat begitu akrab dengan ayahandanya. Jibrail a.s membawa ayat-ayat satu demi satu sebagai pemberian dan Fatimah mendengarnya dengan sepenuh hati serta menghafal ajaran-ajaran Rasul s.a.w.

      Fatimah a.s ketika berusia 8tahun ekoran peristiwa Hijrah telah turut berhijrah ke Madinah dan telah memulakan kehidupan yang baru di sana.

      Fadhilat-fadhilat kekeluargaan dan kelebihan-kelebihan peribadi Fatimah a.s telah menyebabkan ramai orang meminang beliau. Seorang demi seorang telah datang mengetuk pintu rumah Nabi s.a.w untuk meminang dan telah pulang dengan tangan kosong.

     Akhirnya mereka yang telah masuk meminang berkata kepada Ali : Kamu pergilah meminang beliau .
( Tabaqat ibni Sa'ad, Ar Riyadun Nadirah )

     Imam Ali a.s  yang telah pergi untuk meminang Fatimah dan Rasulullah s.a.w dengan perintah Allah Taala telah menerima Ali sebagai menantu.
( Ar Riyadun Nadirah 142/3 dan 145 )

     Adapun tentang tarikh kesyahidan Fatimah Zahra a.s , Syeikh Tusi dan Sayyid Ibnu Thawus mengatakan tarikhnya ialah 3 Jamadil Akhir dan pendapat ini disokong oleh Syeikh Abbas Qummi.

     Manakala Syeikh Kulaini telah meriwayatkan bahawa Fatimah Zahra telah wafat 75 hari setelah kewafatan ayahanda beliau Rasulullah s.a.w maka tarikh kesyahidan beliau ialah 13 Jamadil Awal.

     Oleh itu Syeikh Abbas Qummi menyarankan juga supaya diadakan majlis perkabungan untuk beliau pada 13 , 14 dan 15 Jamadil Awal.

Petua Syeikh Kaf'ami : Membaca Surah ( Abasa Wa Tawala ) atau Surah ( Wal Adiyat ) untuk menemukan barang yang hilang.

" Doa untuk mazlumin Bahrain dan Gaza. "
Solawat..


Info Kesihatan



TAHUKAH ANDA KHASIAT MINYAK ZAITUN ??
 Minyak Zaitun boleh mencegah Kanser , serangan jantung , perut buncit ?

Buah Zaitun kaya dengan vitamin A , B1, B2 ,C ,D , E .K dan zat besi.

Minyak Zaitun tulen adalah ekstrak pertama buah Zaitun tanpa menggunakan bahan kimia atau haba bagi memastikan kadar asid yang rendah.

Minyak Zaitun tulen mempunyai kekuatan pencegahan serangan penyakit.

Minyak Zaitun boleh melembutkan kulit , banyak produk-produk kecantikan menggunakan minyak Zaitun sebagai asas produk.

Paras asid yang rendah didalam minyak Zaitun memudahkan penghadaman .

Vitamin E didalam minyak Zaitun merendahkan kolestrol LDL , tekanan darah dan risiko sakit jantung koronari

 Mengandungi Vitamin K- menghalang darah dari melekit dan membeku.

Minyak Zaitun tulen juga boleh mengurangkan risiko penyakit Kardiovaskular , Arteriosklerosis , dan pelbagai penyakit akibat proses penuaan.

Minyak Zaitun juga boleh menguatkan rambut dan badan.

Minyak Zaitun juga berkesan untuk bisul , ruam lampin , gatal-gatal , dan ulser yang kronik.

Kajian mendapati minyak Zaitun boleh mengurangkan lemak di bahagian perut , mengurangkan risiko mengidap sakit jantung yang berlaku lebih bagi mereka yang mempunyai badan dan perut yang berbentuk epal.

Kajian yang dijalankan ke atas wanita oleh " Harvard School of public health " dan " Athens School of public health " mendapati amalan mengambil minyak zaitun lebih dari sekali sehari boleh mengurangkan 25%  risiko menghidapi kanser payudara. Kandungan vitamin E yang tinggi dalam minyak zaitun menghalang kemusnahan sel yang menjadi punca kanser.

TIPS
1.Untuk  menghilangkan sakit gigi dan gusi sapu minyak zaitun dengan sedikit garam pada gusi.


2. 2 sudu makan minyak zaitun dalam masakan berminyak , bersantan , berlemak / kolestrol tinggi ( kambing , lembu, kerbau , udang ,dll ) semua lemak akan menjadi sisa tanpa diserap kedalam badan dan juga boleh menghilangkan perut buncit , lemak-lemak , masalah berat badan ...

ANDA BERMINAT UNTUK MEMBELI MINYAK ZAITUN???
E-mel kepada : azabakti69@gmail.com ( untuk pesanan )

No comments:

Post a Comment