Monday 14 March 2011

Istikharah( memohon kebaikan dari Allah azza wa jalla )



1)Istikharah doa

Memohon kebaikan dan kemaslahatan dari Allah  (yakni satu bentuk doa, tawakkal, penyerahan urusan dan berbaik sangka kepada Allah Taala) yakni kita sertakan setiap urusan kita dengan berdoa kepada Allah Taala untuk kebaikan.

2)Istikharah Musyawwarah

Setelah berdoa kepada Allah Taala untuk kemaslahatan kita bermesyuarat dengan orang-orang mukmin yang   berkelayakan.  Imam Ali a.s berkata " keatas orang berakal untuk menambah pandangan orang-orang berakal yang lain kepada pandangannya dan menambah ilmu orang-orang bijaksana kepada ilmunya "

3)Istikharah Kalbu

Setelah berdoa dan bermesyuarat dengan ahlinya, kita bergantung kepada Allah Taala untuk sampai kepada " ketenangan hati " kita merujuk kepada hati kita untuk melihat keazaman yang kita miliki dan itulah jawapan kepada istikharah kita.

4)Situasi ragu-ragu
Jika kita masih sangsi kita boleh melakukan istikharah dengan menggunakan sama ada a)Tasbih : Dari Imam Mahdi a.s tentang istikharah dengan tasbih : Seseorang itu mengambil tasbih dan bersolawat keatas nabi dan keluarganya tiga kali lalu menggenggam tasbih dan mengira dua dua jika tinggal satu, maka lakukanlah dan jika tinggal dua, jangan lakukan. Rujukan : (BiharulAnwar jilid 91 m/s 250).b)Al-Quran : Telah diriwayatkan dari Rasullullah s.a.w '' jika kamu beristikharah menggunakan kitab Allah Azza wa jalla, bacalah surah Al-Ikhlas tiga kali kemudian bersolawat tiga kali keatas nabi dan keluarganya lalu berkata Allahumma tafa'altu bikitabika wa tawakkaltu alaika faarini min kitabika ma hua maktumun min sirrika almaknunu fi ghaibika'' kemudian bukalah al-Quran dan beristikharahlah dengan melihat ayat pada baris pertama diatas sebelah kanan( BiharrulAnwar jilid 91 m/s 241)   c)Istikharah ZatuRuqa'


Nota :
Ayatullah Behjat : Istikharah begitu mujarab sehinggakan AhluSunnah pun mula beramal dengannya.  Kita telah mendengar dan melihat keajaiban-keajaiban istikharah.......... asal istikharah tergantung kepada keyakinan individu.

Istikharah ialah salah satu dari karamah-karamah Syiah dan petanda-petanda kebenaran Tasyayu'. Istikharah bermakna memohon penentuan baik dan buruk, hubungan Takwini diantara Maha Pencipta dan makhluk yang dicipta.

Wassalam.

1 comment:

  1. Salam ustaz,mohon penjelasan lanjut ttg Istikharah ZatuRuqa'.T.kasih

    ReplyDelete