Wednesday 13 July 2011

Fenomena Sosial ( Tahniah Maulid Ali Akbar ibni Husayn )



 ( Selayang Pandang MKZAA kepada buah fikiran Syahid Ayatullah Murtadha Mutahhari r.a )
      Sepertimana fenomena-fenomena yang  mempunyai tabiat yang berbeza dan sepertimana kewujudan-kewujudan tabie punya hakikat yang berlainan begitu juga kejadian sosial,peristiwa dan kebangkitan di kancah pergolakan kehidupan dan kemasyarakatan.
      Mengenalpasti sesuatu itu samada melalui (1) illah Fa’iliyyah (Aktual Cause) faktor penyebab kejadian nya atau (2) illah Gha’iy ( Final Cause ) yang merupakan matlamat yang dikejar atau (3)illah Maddi ( Material Cause ) yakni bahagian-bahagian dan komponen-komponen yang membentuknya  atau (4) illah Suri ( Formal Cause ) yakni bentuk,paten dan ciri-ciri keseluruhannya .
      Begitulah juga  ‘’ Qiyam ( Uprising ) Aba Abdillah Al-Husaiyn Ibni Ali “ @ ‘’ Hammasah ( Tragedi Keperwiraan  )Husayni “ yang boleh dikenalpasti  melalui empat perkara ini.
      Fenomena tabie mempunyai ciri hakiki yang tertentu tetapi kejadian dan fenomena Sosial mungkin dalam satu masa mempunyai beberapa faktor penyebab seperti Kebangkitan Cucunda kesayangan Nabi  s.a.w setelah 50 tahun terpisah dari nindanya yang termulia.
Ciri Koperatif berhadapan puluhan ribu surat jemputan ahli kota Kufah yang menjemput beliau ke Iraq setelah umat  Islam dipaksa menerima  takhta yang dibid’ahkan Bani Umayyah dengan memahkotakan Yazid bin Muawiyah Si Tunggang arak,pembunuh jiwa tak berdosa….
Ciri Defensif dari  berbai’ah kepada makhluk seperti Yazid
Ciri Offensif dalam rangka Amar Makruf dan Nahi Munkar berhadapan mara bahaya kemusnahan Agama yang diwariskan Ninda Nabi termulia s.a.w.Inilah harga TRAGEDI KARBALA.
Tahniah kepada semua istimewa Imam AL-Mahdi a.f sempena  11 Sya’ban Maulid Ali Akbar Ibni Husayn Ibni Ali manusia yang paling mirip kepada Rasulullah dari segi akhlak dan juga tuturkatanya,pewaris  pedang dan serban pakaian Rasul s.a.w di Padang Karbala berhadapan penuh keberanian dan keyakinan membela agama berhadapan dengan segala kezaliman ,kerakusan dan penipuan dan pendustaan.
ASSALAMU ALALHUSAIN WAALA ALIYYIBNILHUSAIN WAALA AWLAADILHUSAYN WAALA ASHAABILHUSAYN.
YA MAHDI ADRIKNI.AJJIL ALA ZUHUURIK.SOLAWAT.
 Petua : 1106 kali YA ZAAHIR setiap hari supaya zahir perkara tersembunyi dan terhasil kashfiyyat/penemuan-penemuan.
Nota : Besok 14 Julai 2011 jam 9 a.m akan berlangsung perbicaraan kes serbuan JAIS ke atas Majlis malam Ashura Sayyidina Hussein a.s yang telah diadakan di Hauzah ArRidha a.s Sri Gombak 15 Dis 2010 di Mahkamah Syariah Gombak Barat,Kuang Selangor.Dua orang yang dituduh termasuk saya akan dibicarakan.Bagi yang sudi dapatlah kiranya mendoakan pertolongan Ilahi kepada kami.Amin Rabbal Alamin !.tk.YA BABAL HAWAIJ MUSABNA JA’FAR.YA WAJIHAN INDALLAH ISHFA’ LANA INDALLAH BIHAQQIBNIKA ALIYYIBNI MUSA arRIDHA.YA ABA SOLEH ADRIKNA !
KATABALLAHU LA AGHLIBANNA ANA WA RUSULI INNALLAHA QAWIYYUN AZIZ !

No comments:

Post a Comment