Wednesday 20 July 2011

Bertemu Imam Zaman a.s




Soalan :  Bagaimanakah pertemuan dengan Imam Zaman a.f yang berada di dalam keghaiban ?

Jawapan : Yang dimaksudkan dengan keghaiban bukanlah keghaiban diri dan jasad tetapi keghaiban tajuk dan titlenya.Maka itu adalah mungkin untuk bertemu Imam dengan salah satu dari tiga jalan :

1. Bertemu Imam dengan selain title sebenar beliau di mana orang yang bertemu itu tidak mengenal beliau.Pertemuan sedemikian ini banyak sekali dan sentiasa berlaku.

2. Pertemuan dengan Imam dengan title beliau sebagai Imam Zaman tanpa disedari oleh orang yang bertemu kecuali setelah pertemuan tersebut.

3.Pertemuan dengan Imam dengan title yang sebenar sebagai Imam dengan disedari oleh orang yang bertemu ketika pertemuan itu.Pertemuan sebegini jarang sekali berlaku.


Ayatullah Uzma Behjat r.a :

Bertemu dan melihat Imam Zaman tidaklah penting kerana berjumpa Imam di Arafah atau di tempat lain bukanlah perkara yang sentiasa boleh berlaku.Ada seseorang berkata : Kamu telah bertemu Imam dan ramai yang telah bertemu dan jika kamu bertemu janganlah kamu kata pohonlah kepada Tuhan untukku isteri,rumah,kesembuhan fulan penyakit…kerana perkara-perkara ini tidak begitu penting.Ada seorang lagi berkata : Ketika beriktikaf di masjid Kufah saya bermimpikan Imam Zaman a.s berkata : Mereka yang datang ke sini ialah para mukminin yang baik tetapi setiap orang datang membawa hajat dan keperluan peribadinya sendiri seperti rumah,anak keturunan dan…TIADA YANG DATANG UNTUKKU.
Perkara ini tanpa mimpi pun jelas sekali,setiap dari kita memikirkan keperluan-keperluan diri sendiri dan tidak berfikir tentang Imam yang manfaatnya kembali kepada semua orang !

Petua Mulla Muhsen Feid Kashani r.a : Banyak membaca surah Wal Adiyat melangsaikan hutang dan menghindar kejahatan para makhluk.

No comments:

Post a Comment