Wednesday 22 June 2011

Evening Chit Chat : Syirik berTuhankan Hawa Nafsu


                                                     
                                                    Bismillahirrahmanirrahim.

      Telah diriwayatkan dari Amirul Mukminin Ali bin Abi Talib a.s : Sebahagian para pencinta kami disebabkan dosa-dosa mereka dan ketika di alam Barzakh dan peringkat-peringkat permulaan Mahsyar belum bersih sepenuhnya kadangkala diazab di lapisan atas neraka Jahannam sehingga 300,000 tahun hinggalah dapat kelayakan Syafaat dari kami dan diberi izin untuk masuk ke Syurga
. (Biharul anwar J6 ms154).

      Diantara perkara-perkara Syirik ialah Ittiba’ul Hawa ( Ikut Hawa nafsu ) yang umat manusia kenai sangat-sangat dia ni.Al-Quran berkata: Afara aita manittakhaza ilaahahu hawaahu ( jatsiyah:23 ) Apakah engkau melihat orang yang menjadikan hawa nafsunya sebagai Tuhan yang disembah?
Manusia kata: Ikut suka hati aku nak buat macam ni,ikut suka hati kami nak buat macam tu!.Walaupun bercanggah dengan perintah Tuhan. (pss: Tak kiralah aku kaa hangpa kaa..samaa saja,jadi toksah la kata kamu tak salah tapi kami nak susahkan kamu kami belasah kamu bayar cukai kepala berapa ribu sorang maka alkisahnya kehulu kehilir orang kena naya ni nak bela diri dan kawan-kawan pulak tu ada suku sakat yang ikut sama belasah kata aku ni macam babi buta(dalam surat benda alah mesin taip ni) kesana kemari,kesian la sikit kat akuu,tak tulung tak paa laa hangpa hempap aku lagi dengan tangga! Nabi bersabda ((Man la yarham la yurham))sapa tak kesian tak akan dikesian ).
     
 Khulasahnya(ringkasnya) toksah kita seronok sangat yang Tuhan berfirman ((Innallaaha yaghfiruzzunuuba jamiian/sesungguhnya Allah mengampunkan semua dosa)) AzZUMAR :53  kerana
(( Innallaaha Laa Yaghfiru an Yushraka bihi/Sesungguhnya Allah tidak mengampuni Syirik )) AnNisa’:48.
      
Orang yang buat ikut suka adalah Mushrik kerana telah memperTuhankan hawa nafsu di dalam dirinya.
(( Wama Yu’minu Aktsaruhum Billaahi illa Wahum Mushrikun/Tidak beriman kebanyakan mereka kepada Allah kecuali mereka itu mushrik )).Yusof:106.Macam mana kita nak pastikan kita tidak termasuk di dalam orang-orang yang disebut di dalam ayat ini semasa kita mati?.
      
      Maka itu aku dan hangpa kenalah pakat-pakat jaga diri dari buat tak tentu kalu,aku toksah serbu hangpa,hangpa tok sah serbu aku dan kawan-kawan (sedara hangpa jugak!),aku toksah fitnah hangpa,hangpa toksah dok ikut sedap mulut fitnah-bukan-bukan ( hangpa tak tau hangpa tanya elok-elok,tok sah tadah telinga kat tukang laga,yang tukang heboh pun chek dulu elok-elok supaya baru laa berSinar ! ).

      Tuhan berfirman : (( Tsumma kaana Aaqibatullaziina Asaa’ussuua An Kazzabuu Bi Aayaatillah ../Kemudian akibatnya orang-orang yang berbuat kejahatan ialah mereka mendustakan ayat-ayat Allah dan memperolok-olokkannya.))Wassalam.Solawat.

Petua Ayt Kashmiri: Utk penyakit sukar dirawat dibaca surah anNajm setiap hari dihadiahkan kepada Imam ZainulAbidin a.s.

1 comment:

  1. assalamualaikum tuan yang mulia,

    loghat utara pekat noo.. pertama sekali jutaan trima kasih dari saya diatas jasa2 tuan diatas perjuangan tuan, hanya ALLAH SWT yang mampu membalasnya.

    harap dapat bergabung dengan tuan dalam memperluaskan ilmu sesama kita, insyALLAH.

    ReplyDelete