Saturday 18 June 2011

Menjengah ke alam Barzakh





                                     Tanah perkuburan terbesar di Najaf, Iraq

        Terdapat riwayat-riwayat yang banyak tentang alam Barzakh serta keadaan-keadaannya.Salah-satu daripada riwayat-riwayat yang menyeluruh tentang perkara ini ialah riwayat dari Amirul mukminin Ali bin Abi Talib(a.s):
     
    Apabila sampai hari yang terakhir hayat dan hari yang pertama Akhirat kepada seseorang itu,isteri,hartabenda,anak-anak dan amalannya akan terbentuk (tergambar) di hadapannya.Dalam keadaan ini orang yang baru meninggal dunia akan menghadap ke hartabendanya seraya berkata:Demi Allah,aku dahulu tamak akan kamu, sekarang beritahulah aku apakah kepunyaanku yang ada pada kamu?Harta menjawab:Ambillah kain kafanmu dariku dan pergilah.
     
    Setelah itu ia menghadap ke arah anak-anaknya seraya berkata: Demi Allah,aku mencintai kamu semua dan pembela kamu semua,apakah yang ada dariku pada kamu semua?.Mereka menjawab:Kami menyampaikanmu ke kuburanmu dan mengkebumikanmu di dalamnya.
      
    Akhir sekali ia menghadap ke arah amalannya lalu berkata: Demi Allah aku melarikan diri darimu dan mendapatimu begitu sukar bagiku,katakan apakah yang ada dariku di sisimu?.Amalannya menjawab: Aku akan bersama-sama kamu di dalam kubur dan di hari Kiamat sehingga bertemu Tuhanmu.
      
    Jika orang yang meninggal dunia itu dari kalangan auliya Allah akan datang seseorang kepadanya paling cantik,paling wangi dan paling rapi pakaiannya lalu berkata kepadanya: Berita gembira kepadamu akan kerehatan dari setiap kedukaan,kamu telah sampai kepada rezeki dari rezeki-rezeki syurga dan tempat yang abadi yang merupakan sebaik-baik tempat tinggal.kekasih Tuhan tersebut (yang baru meninggal dunia) bertanya,siapakah kamu? lalu ia menjawab: Aku adalah amalan solehmu.Ia lalu berkata kepadanya: Maka kamu pergilah dari dunia menuju ke syurga.Maka ia mahukan supaya pemberi mandi dan para pengusung jenazahnya mempercepatkan urusannya.

    Apabila mayat tersebut diletakkan di dalam kubur dua malaikat datang kepadanya.Mereka ialah penyoal-penyoal di kubur yang mengheret rambut-rambut mereka,yang menghentakkan bumi dengan kaki-kaki mereka,suara mereka seperti guruh dan mata mereka seperti kilat.Mereka menyoal,siapakah Tuhan kamu,siapakah Nabi kamu dan apakah agama kamu?.Ketika menjawab ia berkata: Allah Tuhanku,Muhammad s.a.w ialah Nabiku dan Islam adalah agamaku.
     
    Maka dua malaikat itu mendoakannya,Ya Allah tetapkanlah ia pada yang ia sukai.Inilah firman Allah (Ibrahim:27) ((Yutsabbitullahul laziina Aamanu bilqaulissabit filhayaatid Dunya)).Kemudian ruang kuburnya akan diluaskan selagi penglihatannya mengizinkan dan dibuka kepadanya satu pintu ke syurga dan dikatakan kepadanya: Dengan tenang bersemadilah (tidurlah) seperti pemuda yang penuh kenikmatan.Inilah firman Allah (Al Furqan;24)((Ashabul Jannah Khairun Mustaqarran Wa Ahsanu Maqiila)).
    
    Dan jika mayat memusuhi Tuhannya,akan datang  seorang kepadanya yang sangat comot dan paling berbau busuk dari makhluk Tuhan lalu berkata kepadanya: Berita gembira kepadamu dengan neraka dan apinya.
     
    Ketika itu ia mahukan supaya orang yang memandikannya dan mengusungnya supaya berlengah-lengah.
     
    Apabila ia masuk ke kubur,penyoal-penyoal kubur pun sampai lalu menyelongkar kafannya dan berkata kepadanya:  Siapakah Tuhanmu?  Siapakah Nabimu? Apakah agamamu? Lalu ia menjawab : Aku tidak tahu .Ketika itu para penyoal berkata kepadanya:  Engkau tidak tahu?  Engkau tidak menerima hidayah? Lalu dicambuk dengan besi ke kepalanya sehinggakan semua binatang melata kecuali jin dan manusia ketakutan. Ketika itu dibuka kepadanya satu pintu dari api neraka lalu berkata: Tidurlah dalam keadaan terburuk,keadaan terhimpit dan sempit sehingga ia menjadi sebesar batang lembing atau kepala lembing sehingga terkeluar otaknya dari celah-celah kukunya dan dagingnya.Ular,kala jengking dan serangga-serangga bumi mengerumuninya dan mengazabnya dengan sengat-sengat mereka.Mayat tinggal dalam keadaan begini sehinggalah Tuhan membangkitkannya dari kubur.Tempoh ini begitu sukar baginya sehinggakan ia mengharapkan supaya Kiamat tiba secepat mungkin. ( Tafsir  Qummi,tafsir Ayyashi,Amali Tusi,Furo’ Kafi ).  

Petua : 1000 kali sehari " YA NUR " untuk mendapat kemiripan kepada makhluk-makhluk dari Nur.

Nota : Kenangan 17 tahun pulang ke RahmatuLLAH 15 Jun 1994.  AL-FATIHAH 



No comments:

Post a Comment