Daya Graviti,ketiadaan Oksijen,komet-komet di ruang angkasa,tekanan udara dan apa pun alasan tidak menjadi halangan.’’Subhanallazi Asra Biabdihi Lailan Minal MasjidilHaram Ilal MasjidilAqsa../Mahasuci (Tuhan)yang telah memperjalankan hambanya (Muhammad) di malam hari dari MasjidilHaram ke MasjidilAqsa..’’Al-Isra’:1
‘’WanNajmi Iza Hawa/Demi bintang bila ia terbenam(tafsiran dari Imam Sadik a.s: AnNajm yakni Muhammad s.a.w apabila berMikraj atau kembali dari Mikraj)...Wahuwa Bil Ufuqil A’la/Sedang Jibrail berada di ufuk tertinggi langit...Afatumaaruunahu Ala ma Yara/Adakah kamu membantahnya(Muhammad)tentang apa yang dilihatnya?(pada malam Mikraj)
‘’Wa laqad Ra’ahu nazlatan Ukhra Inda SidratilMuntaha/Sesungguhnya ia telah melihat Jibrail pada kali yang lainnya di sisi SidratilMuntaha
Indaha Jannatul Ma’wa/Disisinya Syurga Jannatul Ma’wa
Laqad Ra’a Min AayaatiRabbihil Kubra/Sesungguhnya dia telah melihat dari petanda-petanda Tuhannya yang terbesar.Surah AnNajm :1 hingga 18.Ayat-ayat dari surah Al-Isra’ dan An-Najm ini merujuk kepada peristiwa Isra’ dan Mikrajnya Nabi Muhammad s.a.w.
Imam Ali Redha a.s: Sesiapa yang tidak mempercayai Mikraj ia telah mendustakan Rasulullah s.a.w (Biharul Anwar Jld 18).
Imam Ja’far Sadik a.s: Bukan dari Syiah (pengikut)kami orang yang mengingkari empat perkara :Mikraj,Soalan di Kubur,Penciptaan syurga dan Neraka,Syafaat (Biharul Anwar Jld1
Kehairanan sebahagian manusia tentang peristiwa ini dengan pelancaran SPUTNIG ke angkasa tahun1957,penerokaan angkasa oleh Yuri Gagarin selama satu jam setengah mengelilingi bumi tahun 1961,pendaratan APOLLO di permukaan bulan tahun 1969 telah diketepikan samasekali.Apa yang nak dihairankan kerana semua sebab-sebab Tabie dan halangan-halangan luaran patuh di hadapan Iradah Tuhan Yang Maha Kuasa yang telah membawa hambanya Muhammad bin Abdullah kekasih Allah,penutup segala Nabi,penghulu segala Rasul untuk diperlihatkan keajaiban-keajaiban ciptaan Tuhan dan dimuliakan dengan kedatangannya para Malaikat dan penghuni-penghuni langit (seperti yang diterangkan Imam Musa Kazim a.s tentang tujuan Mikraj(tafsir Burhan jilid 2).
Adapun para ulama Syiah sepakat tentang berlakunya Mikraj Rasulullah s.a.w secara jasmani (Tabrasi,Tafsir Majmaul Bayan jld 3).
Berkenaan dengan tarikh berlakunya Isra’ dan Mikraj terdapat beberapa tarikh yang disebut:
17 Ramadhan,21Ramadhan,Rabiul Awal tahun kedua Be’thah,27 Rejab tahun 2 Hijrah.
Ibnu Ishak dan Ibnu Hisham : 10 Be’thah,Baihaqi : 12 Be’thah,Ada berpendapat pada awal-awal dan ada yang mengatakan pertengahan Be’thah.
Ada yang berpendapat berlakunya berkali-kali walaupun menurut Ayatullah Ja’far Subhani Mikraj yang diwajibkan Solat di dalamnya berlaku setelah wafatnya Abu Talib a.s pada tahun 10 Be’thah (Be’thah atau Mab’ath ialah peristiwa pengutusan Rasul s.a.w dengan turunnya 5 ayat surah Iqra’ di gua Hira’ yang berlaku pada tanggal 27 Rejab .
Tahniah diucapkan kepada semua istimewa sekali kepada Sahibul Asr Waz Zaman Al-Imam Mahdi a.f sempena Ulangtahun Mab’ath Rasul s.a.w 27 Rejab.Solawat.
No comments:
Post a Comment