Tuesday 28 June 2011

Bersama Ayatullah Uzma Behjat 2







Setiap malam kita pergi ke alam-alam dari Barzakh yang mana di luar kawalan kita sama sekali…walau pun begitu kita lalai dari kematian.

Manusia betapa dekat dengan kematian tetapi walau pun begitu mengiranya sebagai jauh sekali  dan lalai akannya.

Alangkah baik sekali manusia itu menulis namanya untuk setiap kerja yang baik  dan menjadikan dirinya sekutu kerana keesokan hari di hari Kiamat nanti belum pasti mana satu yang diterima dan mana yang ditolak !

Apakah boleh sepertimana bila lapar dan dahaga kita merasa perlu kepada air dan roti tetapi lebih dari itu untuk menghilangkan kesusahan-kesusahan orang-orang beriman kita merasa perlu untuk mendoakan mereka ?!

Jika manusia memerhatikan taklif-taklifnya (tanggung jawabnya),lebih tinggi dari malaikat;maka tak perlu susah hati lagi.

Kesempurnaan insan  ialah pada Taqwa,tidak kurang dari itu dan tidak lebih.
Imam-imam kita telah menyerahkan doa-doa kepada kita untuk melihat kita tenggelam di dalam cahaya.

Manusia hendaklah di jalan insaniyyah dan mendapatkan makrifat-makrifat ini merupakah ahli Muraqabah (mengawasi diri),jika tidak sampai ke tahap ini tidaklah berfaedah.

Janganlah kamu asyikkan tingkatan-tingkatan Irfani dan karamah-karamah kerana perkara-perkara sebegini kadangkala membawa kamu ke Neraka.

Jika ilmu dan amal itu bersama-sama,tiada kekurangan lagi…Apabila manusia itu mengamalkan apa yang diketahuinya,maka tiada keadaan yang ditunggu-tunggu lagi;yang lain semua urusan Tuhan.

Jika seseorang itu memahami tujuan penciptaan manusia,sangatlah manis baginya tujuh puluh kali ia hidup dan kemudian ia syahid semula.


Malaikat merekodkan suara kita,kata-kata kita dan juga niat kata-kata kita yang diucapkan dengan motif Ilahi atau motif hawa nafsu dan Syaitani mereka mengambil  gambarnya. SOLAWAT.Al-Fatihah!

No comments:

Post a Comment