Saturday 25 June 2011

Laporan Polis ke atas Akhbar Sinar Harian










2 comments:

  1. Penulis tu ada kat sini:

    http://www.blogger.com/comment.g?blogID=3101615619146036576&postID=4981661440096853203&page=1&token=1309220000066

    ReplyDelete
  2. Salam saudara Kamil,

    saya juga mencintai Ahlul bait dan ingin menuruti jejak mereka sebagaimana disuruh oleh Rasululllah.

    Namun saya berpandangan bahawa kita seharusnya mengelak daripada perselisihan dengan pihak majoriti di negara ini.

    Dalam amalan kita, perbuatan dan percakapan kita di khalayak umum, bukankah lebih baik kita elakkan elemen-elemen yang boleh menimbulkan salah-tanggapan serta perselisihan? Bukankah kita dituntut menjaga perpaduan dan kedamaian sesama umat Islam?

    Sesetengah amalan dan perkataan kita di dalam masyarakat disini tentunya akan menimbulkan perselisihan. Kalau kita inginkan perpaduan dan perdamaian sesama Islam, kita elakkan daripada amalan2 yang "kontroversi" di khalayak umum, walaupun kita yakin bahawa amalan2 tersebut baik, benar dan digalakkan dalam ajaran Islam.

    Sebagai contoh, sambutan kelahiran Sayyidah Fatimah adalah perkara yang ganjil dalam masyarakat Melayu. Sambutan ini tentu saja akan menimbulkan persepsi ajaran salah atau extreme dalam pandangan mereka. Bagi saya lebih baik kita sambut secara kecil2an dengan doa atau solat sebagaimana yang digalakkan.

    Kita seharusnya mengelak dari tanggapan-tanggapan negatif. Kita seharusnya meningkatkan imej mazhab ahlul bait dengan aktiviti2 yang dipandang positif dan seterusnya boleh meningkatkan imej mazhab ahlul bait.
    Umpamanya terdapat tokoh2 yang diterima baik dan disanjung oleh kedua2 pihak (Ibn Arabi, Ibn Sina, Bilal, Abu Zar dll) yang kita boleh buat sambutan dan perbincangkan secara umum.

    Ini cuma pandangan saya. Saya mungkin tersilap. Tapi saya harap saudara Kamil serta saudara-saudaa kita yang lain dapat pertimbangkan semoga kita semua sama-sama di bimbing Allah swt

    ReplyDelete