Bismilahirrahmanirrahim
BAB 1: APAKAH ITU MANTIQ
1- Kenyataan
benda-benda
2- Dengan
berfikir kita dapat menuju kepada kenyataan benda-benda
3- Kita
melakukan kesilapan dalam berfikir
4- Kita perlukan
sesuatu yang menghalang kita dari melakukan kesilapan ketika berfikir dan ianya
ialah Mantiq
Kita membayangkan
(imaginasi) benda-benda tertentu dan tidak mengetahui akan hakikatnya mereka
itu seperti jin dan cahaya. Seperti itu juga kita membayangkan benda-benda
tertentu serta mengetahui akan hakikatnya mereka. Begitu juga (قضايا)
proposisi-proposisi tertentu timbul di pemikiran kita yang mana pada mulanya tiada
jalan bagi kita untuk mempercayainya seperti:
Alam adalah azali ‘begitu juga timbul (قضايا) proposisi-proposisi tertentu lalu kita
terus (نصديق)memperbenarkannya seperti ‘ api adalah panas ‘.
1-
Apakah ada jalan bagi kita untuk menemui
(مجهولات) perkara-perkara yang tidak diketahui?
Pada
kurun ke 5 sebelum masihi terdapat beberapa orang cendekiawan ahli-ahli ilmu
yang menamakan diri mereka sebagai Sophyst berkepercayaan bahawa apa yang
kita rasakan melalui pancaindera, tidak mempunyai (واقعيت
خارجى)
kenyataan luar dan apa yang kita bayangkan itu terdapat kewujudannya diluar dan
tiada satu yang lain melainkan hasil dari (قواى ادراكى) kekuatan-kekuatan pemahaman dan diluar
fikiran tiada sesuatu pun yang wujud melainkan bayangan di dalam bayangan. Maka
itu diluar fikiran tiada sesuatu pun untuk kita temuinya dan mengetahui akan
sesuatu yang tidak punya kewujudan luaran bukanlah kesempurnaan.
Phytagoras
menyatakan bahawa ukuran setiap sesuatu itu adalah manusia itu sendiri dengan
makna bahawa setiap hukum yang menepati kefahaman (ادراكى) seseorang itu, ianya adalah hak, jika
tidak ianya batil. Maka itu jika terdapat dua orang memahami sesuatu perkara
secara bercanggah antara satu sama lain berkaitan dengan dirinya sendiri adalah
hak manakala berkaitan dengan yang lainnya adalah batil dan tidak ada sesuatu
di luar untuk dijadikan panduan bagi mengetahui mana satukah di antara dua
kefahaman yang kontra diantara satu sama lain ini yang betul.
Georgias juga
mengatakan kita mempunyai dalil-dalil dan Borhan yang menunjukkan
bahawa
wujudnya benda-benda diluar adalah mustahil dan katakanlah kita menerima bahawa wujudnya sesuatu diluar, mengenal dan memperkenalkannya pula adalah mustahil.
Socrates, Plato dan Failasuf besar Aristotle telah menentang akan pandangan mereka-mereka ini serta menunjukkan bahawa burhan-burhan mereka adalah tidak berasas sama sekali serta mensabitkan bahawa kewujudan luaran benda-benda adalah tanpa campur tangan (قواى ادراكى) kekuatan pemahaman di dalam hakikat mereka, Socrates, Plato dan Aristotle juga telah menerangkan tentang kaedah dan cara mengenai benda-benda luaran.
Kita tidak perlukan argument untuk menolak kata-kata mereka yang memungkiri kenyataan benda-benda. Setiap orang perlu menaya dirinya sendiri serta melihat akan kesan-kesan dari benda-benda, akan mendapati bahawa kata-kata mereka yang memungkiri adalah tidak berasas. Sesuatu yang mempunyai kesan di dalan kewujudan kita serta dapat kita capai dengan pancaindera bagaimana dapat kita ingkarinya?
Kemajuan manusia sepanjang zaman adalah dari pengetahuan-pengetahuannya yang banyak yang terhasil dari kajian-kajian tentang benda-benda dan kesan-kesannya.
No comments:
Post a Comment