Pendahuluan
Takrif falsafah
|
Dari perkataan Greek Filo ( kecintaan)
sofia (ilmu). Rujuk sejarah perkataan Filosofia.
Takrif istilah
falsafah dan hikmah
1) Istilah Am
Ilmu Akly
Berhadapan ilmu Nakly
2)Istilah khas
Falsafah Ula
Falsafah Ulya
Ilmu A'la
Ilmu Kully
Ilahiyat
Metafizik
بداية الحكمةمLihat takrif seperti didalam
: ilmu yg dibahaskan di dalamnya tentang hal ehwal maujud bi ma huwa maujud
: ilmu yg dibahaskan di dalamnya tentang hal ehwal maujud bi ma huwa maujud
Maudhu' Falsafah
|
Wujud
Soalan: Apakah ?عوارض ذاتيه
المحمول الذ ي یوءخذ الموضوع في حدّه او يؤخذ
هو في حدّ الموضوع Jawapan:
Takrif Hikmah
* Dari
segi bahasa: Sampai kepada hak dengan bantuan ilmu dan akal
*
Hikmahnya Tuhan yakni: Mengenal maujudat dan menjadikan mereka dalam
Keadaan paling kukuh.
* Hikmahnya
manusia: mengenal maujudat dan mengerjakan
Amalan-amalan baik.
* Ayat:
وَلَقَدْ آتَيْنَا
لُقْمَانَ الْحِكْمَةَ 1. Surah Luqman 12:
2. Surah Al-Baqarah 269: يُؤْتِي الْحِكْمَةَ مَن يَشَاءُ
Allamah : Hikmah disini bermakna قضايا صادقه yang menepati kenyataan dan mengandungi kebahagiaan insan
Falsafah oleh kerana dari segi موضوع lebih umum
dari ilmu-ilmu lain dan semua benda wujud termasuk kedalam موضوع danومحمولا Falsafah maka tidak ada غاية dan tujuan
yang lain selain dirinya. Oleh itu falsafah bukanlah ilmu alat. Falsafah walau
bagaimanapun mempunyai natijah dan faedah yang dikatakan tujuan atau غاية Baginya.
Faedah-faedah terpenting falsafah
|
1.
Menentukan
perkara-perkara sebenar dan perkara-perkara andaian fikiran.
2.
Pembuktian موضوع ilmu-ilmu
3.
Mengenal علل عاليه bagi kewujudan
khasnya علة الاولى
4. كليه وقطعيهnya kanun-kanun ilmu adalah natijah perbahasan falsafah yang berpunca dari kaedah تشابه طبيعت erti lain bagiسنخية بين العلل و معلولل
|
Kuliah 1 : Bidayatul hikmah
Guru: Hojatoleslam Fayyaz
|
كليه وقطعيهnya kanun-kanun ilmu adalah natijah perbahasan
falsafah yang berpunca dari kaedah تشابه طبيعت erti lain bagi سنخية بين العلل و معاليل
Pendahuluan mengenai definisi ilmu falsafah , topik dan tujuannya hikmat
Ilahiyyah adalah ilmu yang dibahaskan didalamnya tentang hal ehwal wujud dan
topiknya yang dibahaskan didalamnya tentang اعراضnya yang ذاتيadalah wujud dan tujuannya
adalah megenal benda-benda wujud secara menyeluruh dan membedakan benda-benda
wujud (maujudat) dari apa-apa yang secara hakikinya bukan maujud.
Bidayah seperti yang ada di dalam muqaddimah
ini .Muqaddimah sebelum memulakan kitab yang telah ditulis bagi pihak madrasah
Montazeriyah, adalah kitab yang telah ditulis oleh Allamah Tabataiy untuk
pengajaran di Hauzah Ilmiyah. Kitab yang sememangnya kitab pelajaran yakni
dibawah setiapa ayat banyak intipatinya dan seperti kitab-kitab pekajara hauzah
yang lain hendaklah ditelaah dengan terperinci dan InsyaAllah dibincangkan .
Disamping itu topiknya yakni
falsafah mungkin ini adalah kitab falsafah pertama yang kita belajar, oleh itu
perlu penelitian yang lebih sebelum beliau mulakan perbincangan beliau
mengemukakan satu pendahuluan.
Pendahuluan seperti yang anda ketahui ialah
perkara-perkara yang diluar sesuatu ilmu itu dibawa supaya seorang yang mula
memasuki ilmu memasukinya dengan jelas. Asal ilmu falsafah bermula dari muka
surat akan datang.
KEYWORDS:
Tabiat-Nature
Tabiee-Natural
Falsafah
teorisفلسفه نظرى
Falsafah
praktisفلسفه عملى
|
|
-Bodies
اجسام
-Bodyجسم
|
Kamu yang mahu belajar falsafah hendaklah tahu
mula-mula sekali apakah takrif falsafah.Apakah persekitaran perbincangan
falsafah .Topik yang ia bahaskan begitu juga apakah faedahnya kenapa perlu
dipelajari falsafah . Ketiga-tiga perkara ini secara imbasan disebutkan ,
sebelum kita memasuki muqaddimah perlu saya sebutkan bahawa falsaah mempunyai
istilah-istilah yang berbeza. Hendaklah kita tahu jika dikatakan kita
mempelajari falsafah-falsafah ini apakah maknanya. Istilah pertama seperti yang
ditunjukkan oleh tarikh falsafah , ialah falsafah dikatakan kepada keseluruhan
ilmu-ilmu pengetahuan manusia dan mereka bahagikan kepada falsafah teoris dan
falsafah praktis (yakni falsafah Nazari dan falsafah amali). Walau bagaimanapun
berika perhatian bahawa falsafah juga digunakan sebagai sinonim kepada
perkataan hikmat. Hikmat atau falsafah yakni keseluruhan Ma'rifat-ma'rifat
manusia. Apa-apa yang manusia tahu dan yang dikatakan sebagai ilmu dan
pengetahuan semuanya mereka gelar falsafah . Seseorang itu digelar filosof atau
hakim apabila mengetahui semua ilmu pengetahuan ini. Pengetahuan-pengetahuan
itu sewaktu pembahagian terbahgai kepada dua bahagian berasingan. Falsafah atau
hikmat mempunyai dua bahagian yang asal : Falsafah atau hikmat Nazri dan
Falsafah atau Hikmat Amali.
Falsafah Nazri ialah keseluruhan ilmu
pengetahuan yang dapat diketahui dan dikenali. Yakni apa-apa yang perlu
dikenali yang dapat diketahui. Dibincang tentang perkara-perkara itu dan
keseluruhan ini dikatakan falsafah nazari. Topiknya ialah hakikat-hakikat alam.
Hakikat-hakikat alam adalah berbeza , kadang-kala perbincangan tentang alam matter
(Alam Maddah صاده) atau alam Tabiat ini adalah satu
bahagian, satu bahagian daripada falsafah Nazri adalah falsafah Tabiiy atau
hikmat Tabiiy yang membincangkan tentang alam matter ini, yaitu alam
Tabiat. Topiknya adalah benda-benda (اجسام)
Bahagian yang lain bagi falsafah Nazari (Falsafah Teoris) ini adalah
matematik yakni ilmu hisab dan ilmu-ilmu matematik yang lain. Bahagian ini
adalah dari falsafah itu tadi dikatakan hikmat Riyadhi atau falsafah Riyadhi
(Falsafah matematika)
Satu bahagian yang lainnya adalah perbincangan tentang hukum-hukum
menyeluruh (Universal) bagi kewujudan. Kewujudan secara umum dengan tidak
diberi perhatian kepada kewujudannya sebagai digit atau punya حجم
(kejisiman) sebagai nombor , sebagai
garisan sebagai permukaan (satah) begitu juga sebagai جسم (body). Ini
adalah hukum-hukum bagi umum kewujudan, ini juga satu bahagian
Dari sebelah ini kita kata Nazari adalah keseluruhan pengetahuan manusia
tentang alam terbahagi kepada tiga bahagian:
Falsafah atau hikmat Tabiiy yang
merupakan permasalahan-permasalahan yang topiknya adalah alam benda (alam
matter) ini, dan falsafah matematika yakni permasalahan yang topiknya adalah
digit dan topik هندسه, garisan, permukaan dan حجم dan
falsafah Ilahi yang topiknya adalah kewujudan.
Nama lain juga diberi kepada falsafah ini. Falsafah أولى (falsafah
pertama), falsafah وسطى
(falsafah pertengahan), dan
falsafah أخرى (falsafah terakhir). Falsafah yakni
falsafah yang berada pada tahap kemuliaan dan kepentingan yang paling utama,
yang membahaskan tentang hukum-hukum umum bagi kewujudan, dimana selagi
perbincangan ini tidak diadakan tiada tempat bagi perbincangan-perbincangan
lain dan akan jelas nanti mengapa, khasnya apabila dikemukakan hukum-hukum
kewujudan dan yang menyeluruh yakni, termasuk Allah Taala juga. Khasnya oleh
kerana kewujudan yang sebenarnya yakni dia yang kewujudan adalah darinya
sendiri ialah Allah Taala. Benda-benda wujud yang lain , kewujudan mereka
adalah darinya, kerana aspek ini perbahasan adalah khas tentang Tuhan maka itu
falsafah ini dikatakan falsafah Ilahy walaupun semua perbahasannya bukanlah
khas tentang Tuhan kita katakan tadi bahawa perbahasannya adalah tentang
keseluruhan kewujudan. Hukum-hukum umum kepunyaan keseluruhan kewujudan tetapi dah
kerana Allah Taala punya tempat yang khas di dalam rangkaian kewujudan ini dan
dibahaskan tentangnya sebagai permulaan rangkaian maka bahagian falsafah ini
dikatakan falsafah Ilahi.
Falsafah matematika dikatakan falsafah pertengahan kerana ianya adalah
pertengahan dari segi kepentingan kerana perbahasannya tidak dapat dilakukan
keatas alam benda (alam ماده) atau alam jasmani. Ia membahaskan tentang
digit, garisan , satah dan isipadu (حجم). Walaupun معروض mereka
adalah ماده (matter) yakni digit عارض kepada
kitab ini. Kitab ini dengan kitab lain dikatakan dua kitab tetapi digit itu
sendiri bukan ماده. Keduaan , dua bukan benda. Dua datang
sebagai sifat kepada dua perkara kebendaan (material). Sepertimana garisan
tidak punya matter, satah dan حجم isipadu
juga sedemikian عارض kepada matter. Dari segi ianya bukan
matter dandari pandangan mereka alam matter (alam maddah) adalah kewujudan yang
paling bawah sekali dan benar sekali......
No comments:
Post a Comment