Monday 22 August 2011

Olahan Daya Tarik dan Daya Tolak






السّنخيّة علّة الانضمام Persamaan adalah punca persatuan

Ahli Hikmat berkata : Ku lihat dua sekawan,gagak dan bangau
Tercengang jadi sebabnya ku cari,bila ku dekati hairan menjadi
Keduanya ku perhati,tempang di kaki.

‘’Tarikan’’ dan’’ Tolakan’’ adalah sunnah bagi alam semesta seperti mana semua benda tidak kira berapa kecil  atau besarnya, ditarik ke arah yang sama yang dinamakan Graviti,begitu juga penolakan dan pembuangan adalah dari tabiat semula jadi.

Manusia sesama manusia juga menarik dan menolak.1.Ada yang tidak menarik dan tidak menolak: tiada musuh dicari tiada cinta di hati bak domba-domba dan sapi tiada yang peduli kecuali digulai dan juga kari.2.Orang yang hanya menarik tidak menolak : Biasa pada yang baik dan buruk,setelah ajal semua berebut,ada yang datang Zam- zam disiram,ada yang membakar abu ditanam.3.Yang hanya menolak tidak menarik : saban hari seteru dicari,siang berperang malam berganyang persis beruang,harimau kumbang.Berkata Imam Ali a.s :  
أعجز النّاس من عجز عن أكتساب الاخوان و أعجز منه من ضيّع من ظفر به منهم

Orang yang paling lemah ialah orang yang tidak mampu mencari saudara dan kawan dan yang lebih tidak mampu ialah orang yang kehilangan saudara dan kawan. ( Nahjul Balaghah ).

4.Orang yang menarik dan menolak.

Orang yang punya pegangan dan berjuang mempertahankan akidah dan fahamannya menarik sebilangan manusia dan bertempat di hati sebahagiannya manakala pada masa yang sama sebahagian memusuhinya dan berseteru dengannya.Kadangkala daya tolak lebih kuat dari daya tariknya dan kadangkala daya tariknya lebih dari daya tolaknya dan kadangkala kedua-dua bertarung dengan hebatnya dan ada yang daya tarik begitu kuat sehingga ada yang sanggup mengorbankan harta benda bahkan jiwa raga di jalannya.

Ali bin Abi Talib a.s  adalah ADI JAGUH dua Tenaga yang punya kemuncak daya tarik dan kemuncak daya tolak.Siapakah kawan dan siapakah lawannya ?? siapakah pencinta dan siapakah pembencinya ??


Sabda Nabi s.a.w : Ali bersama hak dan hak bersama Ali.

No comments:

Post a Comment