Saturday 14 May 2011

Suluh anak muda sempena Hari Belia Negara 15 Mei 2011






1- Sabda Rasulullah s.a.w : Sesiapa yang belajar sewaktu mudanya seumpama mengukir diatas batu dan orang yang belajar semasa tua seumpama menulis diatas air.
( Al-Bihar )

2- Sabda Rasulullah s.a.w : Sesungguhnya Allah berbangga kepada para malaikat akan anak muda yang beribadah kepadaNya.
 Allah berfirman : Lihatlah hambaku , ia meninggalkan syahwat keranaku.
( Kanzul Ummal )

3- Sabda Rasulullah s.a.w : Sesungguhnya Allah menyukai anak muda yang bertaubat.
( Kanzul Ummal )

4- Sabda Rasulullah s.a.w : Kelebihan anak muda ahli ibadah yang beribadah ketika usia muda keatas orang tua yang beribadah setelah lanjut usianya seperti kelebihan para Rasul keatas manusia yang lain.
( Kanzul Ummal )

5- Sabda Rasulullah s.a.w : Allah menyukai anak muda yang menghabiskan usia mudanya di dalam ketaatan kepada Allah Taala.
( Kanzul Ummal )

6- Imam Ali a.s : Sesungguhnya hati remaja seumpama tanah yang lapang, sesuatu yang dilontar kearahnya ia akan menerimanya.
( Tuhafu Uqul )

7- Imam Mohammad Baqir a.s : Jika dibawa seorang anak muda dari pemuda-pemuda Syiah kepadaku yang tidak mempelajari kefahaman agama aku akan mengadabkannya.

8- Imam Ja'far Sadiq a.s : Aku tidak suka melihat seorang pemuda dari kalangan kamu kecuali ia berada didalam dua keadaan : Samada berilmu atau sedang belajar. Sekiranya ia tidak melakukan sedemikian ia telah mengabaikannya. Jika ia mengabaikannya ia telah menyia-nyiakannya dan jika ia menyia-nyiakannya ia telah berdosa dan jika ia berdosa ia menghuni neraka demi Tuhan yang telah mengutuskan Muhammad dengan kebenaran.
( Amali Tusi )


Petua : " YA BAARI'U " 213 kali setiap hari setelah solat Subuh akan mengekalkan tubuh badan tidak terjejas setelah kematian sehingga hari kiamat.

No comments:

Post a Comment