Monday 30 May 2011

Punca Perbezaan Ideologi




Ikhtilaf dan berbagainya ideologi-ideologi bergantung kepada ikhtilaf dan berbagainya World View ( Pandang Alam ) dan berbagainya Pandang Alam atau Pandang Dunia bergantung kepada Makrifat dan pengenalan seseorang atau sesuatu sekolah pemikiran ( School Of Thought ) tentang kewujudan.  Maka itu sebelum dibahaskan " Pandang Alam " ( World View ) perkara Makrifat ( Mengenal / Recognition ) perlu dibahaskan terlebih dahulu.  Di antara perbincangan-perbincangan penting seputar Makrifat ialah :

1- Takrif Makrifat.
2- Kemungkinan Makrifat. 
3- Motif Makrifat.
4- Hakikatnya Makrifat.
5- Jenis-jenis Makrifat.
6- Tingkatan-tingkatan Makrifat.
7- Alat-alat Makrifat.
8- Sumber-sumber Makrifat.
9- Subjek-subjek Makrifat.
10- Isi kandungan Makrifat.
11- Halangan-halangan Makrifat.
12- Terbatasnya Makrifat.

Teguran : Kepada So-Called alim ulama', intelek Ahli Tauhid atau Salafi atau Wahabi atau apa sahaja nama yang anda gunakan.  Jangan anda terikut-ikut rentak Zionist dan menjadi talibarut mereka untuk memecah belahkan umat Islam dengan tuduhan-tuduhan terhadap umat Islam yang lain.

  Maktab Ahlul Bait a.s mempunyai khazanah Islam yang kaya sejak zaman Rasulullah s.a.w lagi.  Semua khazanah ini masih ada dengan segala bentuk sama ada bertulis atau di dada-dada para alim ulama' yang tiada tandingannya.  Jangan anda mendabik dada sombong dengan segala tuduhan dan fitnah.
  Jangan anda menjadi ayam sabung kepada pihak musuh Islam.  Janganlah anda terikut-ikut dengan rentak para pengganas yang semuanya bukan dari ajaran agama.  Sekian semoga anda semua sedar dengan apa yang sebenarnya berlaku.

Allahummaj Alni Fi Dir'ikal Hasinah Allati Taj'alu Fiha Man Turid.
Allahumma Ajjil Liwaliyyikal Faraj.


Petua Ayatullah Uzma Behjat : Untuk menyelaseikan kemusykilan-kemusykilan yang kronik sentiasa mengamalkan solat Jaafar Thayyar.

No comments:

Post a Comment