Wednesday 29 August 2012

AYT ALI KHAMENEI THE WORLD IS WAITING TO HEAR YOUR MESSAGE / NEWS FROM SAMPANG INDONESIA




NOSTALGIA NAM KE 8  ZIMBABWE MENGIRINGI NAM 16 

TEHRAN

خبار اجلاس جنبش عدم تعهد ـ 
377
 گزارش تصویری/ حضور آیت الله العظمی خامنه ای در اجلاس عدم تعهد سال 1365

قم ـ خبرگزاری اهل بیت (ع) ـ ابنا: شانزدهمین اجلاس سران كشورهای عضو جنبش عدم تعهد در تهران در حال برگزاری است.به همین مناسبت پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR تصاویر حضور حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را در هشتمین اجلاس سران این جنبش كه در حراره‌ی زیمباوه و در سال ۱۳۶۵ برگزار شد، منتشر کرد. 

 


Ayatullah Sofi Gulpaigani;
 
NAM perlu usahakan penyelesaian masalah dalam 

masyarakat

Diharapkan para pemimpin dan perwakilan mengambil kesempatan ini untuk menyelesaikan masalah besar di zaman sekarang terutama sekali masalah dalam masyarakat disamping membuat keputusan untuk menghapuskan kuasa monopoli golongan kaya dengan pemaksaan.
 
 NAM perlu usahakan penyelesaian masalah dalam masyarakat

Teks pesanan Ayatullah Sofi Gulpaigani kepada seluruh para pemimpin NAM adalah seperti berikut:

بسم الله الرحمن الرحيم

قال الله تعالي: تَعَالَوْاْ إِلَى کَلَمَةٍ سَوَاء بَيْنَنَا وَبَيْنَکُمْ أَلاَّ نَعْبُدَ إِلاَّ اللّهَ وَلاَ نُشْرِکَ بِهِ شَيْئًا وَلاَ يَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضًا أَرْبَابًا مِّن دُونِ اللّهِ

Marilah berpegang kepada satu kalimat yang tidak ada perselisihan antara kami dan kamu, bahawa kita tidak menyembah kecuali kepada Allah dan kita tidak menyekutukanNya dengan sesuatupun dan tidak pula kita jadikan sebahagian yang lain sebagai tuhan selain Allah - Al- Imran ayat 64

Persidangan NAM adalah sebuah komuniti besar yang mana Iran menjadi tuan rumahnya pada tahun ini. Semua bangsa berharap para pemimpin dan perwakilan mereka dalam program-program yang penuh gilang gemilang ini mengambil kesempatan untuk menyelesaikan masalah besar di zaman ini demi untuk kemanusiaan terutamanya untuk masyarakat yang lemah dan mundur. Dengan kuasa yang ada untuk membuat keputusan untuk menghapuskan kuasa monopoli golongan kaya dengan pemaksaan. Semua bangsa dan umat akan memanfaatkan kesamarataan tanpa diskriminasi dalam seluruh hak kemanusiaan seperti keadilan, keamanan dan kebajikan. Para pemimpin dan perwakilan negara-negara Islam perlu bangkit menyampaikan kepada semua orang tentang kedudukan tinggi kesejahteraan dan perdamaian sedunia sebagai tuntutan al-Quran, kerana prinsip Islam menetapkan penghormatan hak asasi manusia. Hendaklah mengambil perhatian tentang masalah sesama sendiri yang terjadi pada hari ini dalam dunia Islam akibat objektif tertentu dan kejahilan yang direka cipta sehingga tercetus kacau bilau dan pecah belah di dalam ibu pertiwi Islam dan dikalangan satu bilion setengah umat. Hendaklah ini semua disingikirkan dan membuat kecaman atas isu-isu seperti pengganas, kafir mengkafir yang memecah belah, pengeboman bunuh diri. Disamping itu hendaklah memperbaharui perjanjian dan bertegas untuk menjaga pemimpin Islam dan mengikuti al-Quran.

Grand Shia Cleric Makarem to NAM Summit: West 

Projects Different Image From Iran

Grand Iranian Shia clerict, Aytollah Naser Makarem Shirazi in a message called on Non-Aligned Movement (NAM) members to take the cognizance of the standing problems in the world. 

 Grand Shia Cleric Makarem to NAM Summit: West Projects Different Image From Iran(Ahlul Bayt News Agency) - Grand Iranian Shia clerict, Aytollah Naser Makarem Shirazi in a message called on Non-Aligned Movement (NAM) members to take the cognizance of the standing problems in the world.

The grand Ayatollah underlined,” western countries divert truth about Islamic Republic of Iran projecting a country which is not after peace.”

“Islamic Republic of Iran is a religious country with great history and the divine book which all aforementioned features invite people all around the world to peace and kindness,” said Ayatollah Makarem Shirazi.

Qom seminary instructor underscored that Non-Aligned Movement (NAM) can have copious positive effects in the international realms.

The senior cleric pointed that many people around the world live in squalor and unfair policies, discriminations between destitute and rich are orthodox in the world and such gap getting wider and wider day by day.

Western policies synthesis of imperialism and Zionism try to manipulate other countries and reach their malignant aims and "if they(western countries) stop following such policy, people around the world will have peace, welfare and security," said the grand Ayatollah.

In the message, Grand Ayatollah underscored the importance of Islamic instructions and teachings and said such codes of ethics, obviously enough, can change the world bringing peace and kindness.

Ayatollah Naser Makarem Shirazi urged Non-Aligned Movement (NAM) members to take the cognizance of the aforesaid lines and wished them best. 


 Tiga tokoh iring pemimpin revolusi dalam dewan 

persidangan NAM
 Tiga tokoh iring pemimpin revolusi dalam dewan persidangan NAM
Ayatullah Amoli Larijani, Mahmud Ahmadi Nejad dan Ali Larijani iringi pemimpin revolusi Islam Iran di dewan persidangan NAM.

Agensi Berita Ahlul Bait (ABNA.co) - Seperti mana yang telah dimaklumkan oleh agensi berita ABNA sebelum ini, pemimpin revolusi Islam Iran Ayatullah Khamenei akan memberikan ucapan pembukaan sidang kemuncak NAM.

Berasaskan laporan berita ini, Presiden Iran Mahmud Ahmadi Nejad, Pemimpin Majlis Syura Islami Ali Larijani dan ketua Badan Kehakiman Sodiq Larijani turut akan memberikan ucapan iringan.






 «الامام الخامنئي» يلقي كلمة في افتتاح قمة عدم الانحياز

يلقي قائد الثورة الاسلامية «الامام سيد علي الخامنئي» يوم الخميس كلمة في مراسم افتتاح القمة السادسة عشرة لدول حركة عدم الانحياز التي تستضيفها طهران. 
 
ابنا: يلقي قائد الثورة الاسلامية «الامام سيد علي الخامنئي» يوم الخميس كلمة في مراسم افتتاح القمة السادسة عشرة لدول حركة عدم الانحياز التي تستضيفها طهران.
كما سيلقي رؤساء الدول المشاركة كلمات خلال المؤتمر، بينها كلمة للرئيس المصري «محمد مرسي» الذي تولت بلاده رئاسة الحركة لمدة ثلاث سنوات، حيث سيشرح نشاطات مصر في حركة عدم الانحياز، ثم ينقل رئاسة الحركة الى رئيس الجمهورية الاسلامية الايرانية «محمود احمدي نجاد».
وتستمر اعمال القمة السادسة عشرة لدول حركة عدم الانحياز الى يوم الجمعة المقبل.



SOLAWAT


RAMPAISARI BERITA NUSANTARA

EDISI SAMPANG

PRESIDEN SUSILO KESAL KEGAGALAN PIHAK KEAMANAN 

BERHADAPAN DENGAN

PENGGANAS  MENGAKIBATKAN KORBAN JIWA

2 PENGIKUT MAZHAB SYIAH SAMPANG
 انتقاد رییس جمهور اندونزی از پلیس در ماجرای شهادت 2 شیعه

رییس جمهور اندونزی عملکرد نیروهای امنیتی در مقابله با مهاجمان به شیعیان این کشور را مورد انتقاد قرار داد. 
 انتقاد رییس جمهور اندونزی از پلیس در ماجرای شهادت 2 شیعه
به گزارش خبرگزاری اهلیبت(ع) ـ ابنا ـ «سوسیلو بامبانگ» شکست نیروهای امنیتی در مقابله با تروریست‏های سلفی که در حمله به شیعیان اندونزی 2 تن از آنان را به شهادت رساندند و تعدادی از منازل را به آتش کشیدند محکوم کرد.
رییس جمهور اندونزی همچنین به وزرای مربوطه و نیروهای امنیتی دستور داد که اقدامات لازم را برای دستگیری عاملان این اقدام انجام دهند.
شایان ذکر است که در اثر حمله روز یکشنبه وهابیون افراطی به شیعیان سامپانگ ـ و مطابق گزارش رسمی پلیس ـ 2 نفر به شهادت رسیدند، 6 نفر زخمی شدند و 39 منزل سوزانده شدند.
پس از این حمله پلیس اعلام کرد که 2000 نفر از نیروهای خود را برای تأ مین امنیت ساکنین در این منطقه مستقر کرده و 8 نفر را دستگیر نموده است.
در همین حال خبرگزاری فرانسه از منطقه "سامپانگ" گزارش داد که روز یکشنبه 500 فرد مسلح به دانش‏آموزان شیعه در این منطقه حمله کردند. پس از این حملات، تعداد زیادی از ساکنین شیعه از خانه های خود آواره شده و دوباره در اردوگاه های نظامی مستقر شدند.
.....................
پایان پیام / 101
اخبار مرتبط :
 
Presiden Indonesia kecam rusuhan;
 
Pembunuhan Syiah rosakkan keharmonian

 Pembunuhan Syiah rosakkan keharmonian
Agensi Berita Ahlul Bait (ABNA.co) - Presiden Indoensia mengecam perusuh ekstremis Sunni dengan menganggap kejadian ini telah merosakkan keharmonian dan ketenteraman dalam kehidupan masyarakat. 

Susilo turut mengesahkan rusuhan yang yang terjadi di Sampang pada 26 Agustus 2012 telah mengorbankan 2 pengikut mazhab Syiah, mencederakan beberapa orang dan 35 rumah mereka dibakar.

"Kejadian ini sungguh kita sesalkan, dan terus terang merosakkan keharmonian dan ketenteraman dalam kehidupan masyarakat kita. Terutamanya masyarakat di wilayah Sampang itu," kata Presiden Yudhoyono  dalam sidang media di pejabat presiden, setelah mempengerusikan mesyuarat tergempar yang membahaskan peristiwa Sampang, Madura, Jatim,

Presiden Yudhoyono menyatakan rasa kesal dengan kejadian tersebut, apalagi umat Islam baru sahaja selesai menjalankan ibadah puasa serta saling memaafkan di hari raya.

Untuk itu, Yudhoyono  menyeru seluruh rakyat  Indonesia, termasuk tokoh-tokoh agama dan tokoh masyarakat, agar membangunkan kebaikan yang diajar di bulan Ramadhan dan teap konmsisten menjaganya sehingga bulan-bulan lain.

"Apa yang terjadi di Sampang ini adalah kejadian kedua kalinya setelah pada bulan Disember 2011 dan Ogos 2012. Jadi katakanlah  selama tempoh 1 tahun ada 2 kali tindakan kekerasan yang terjadi di wilayah itu," ujar beliau.

Susilo mengatakan dirinya telah berhubung dengan Gabenor Jawa Timur Soekarwo pagi  tadi untuk mendapat penjelasan yang lengkap berkenaan tragedi Sampang. Beliau juga meminta penjelasan daripada menteri-menteri lain.

Presiden & Menteri Agama Indonesia;
 

Rusuhan di Sampang bukan konflik Sunni-Syiah

 Rusuhan di Sampang bukan konflik Sunni-Syiah
Agensi Berita Ahlul Bait (ABNA.co) - Menteri Agama Suryadharma Ali menegaskan bahawa kerusuhan yang terjadi di Desa Nangkernang, Sampang, Madura, Jawa Timur, bukanlah persoalan agama, malah persoalan ini muncul kerana masalah keluarga dan semakin diperbesarkan dengan tidak tentu arahnya.

"Perlu diketahui bahawa perkara ini sebenarnya bukan persoalan agama, tetapi persoalan keluarga yang kemudian diperbesarkan sehingga melibatkan para pengikut-pengikutnya," ujarnya di Jakarta Pusat.

Beliau menambah, pengikut-pengikut kedua keluarga ini sejak awal memang sudah berbeza mahzab. Dalam kerusuhan terkini, pengikut kedua keluarga itu terpengaruh untuk saling membela. "Pengikut ini memang berbeza mahzab, akhirnya ya seperti ini kejadiannya," jelas Menteri Agama.

"Kita harus dapat menenangkan suasana, colling down, untuk mengembalikan situasi keamanan di sana," tekan beliau.

Menteri Agama sendiri dikatakan akan meninjau ke lokasi rusuhan hari ini bersama beberapa orang dari kementerian yang berkenaan. Diantaranya ialah Panglima TNI Laksamana TNI Agus Suhartono, Kapolri Jenderal Timur Pradopo, Mendagri Gamawan Fauzi, Menkumham Amir Syamsuddin dan Ketua BIN Marciano Norman untuk melihat dari dekat persoalan sebenar yang memicu rusuhan.

Sementara itu presiden Susilo Bambang Yudhoyono turut menjelaskan serangan ke atas masyarat Syiah berpunca dari masalah keluarga.

"Persoalannya kompleks, di satu perspektif ia berkaitan dengan keyakinan, tetapi di sisi lain juga merupakan konflik dalaman keluarga yang akhirnya saling dikaitkan dan masing-masing mempunyai pengikut, maka terjadilah insiden yang sangat kita sesalkan itu," ujar presiden setelah mesyuarat tergempar di pejabat Presiden, Jakarta, Isnin (27/8/2012).


Polis buru perusuh Sunni
Berikutan pembunuhan Syiah;
 
Polis buru perusuh 

8 orang yang dipercayai perusuh berjaya diberkas 

 
Agensi Berita Ahlul Bait (ABNA.co) - Pihak polis melancarkan gerakan memburu perusuh yang menyerang pengikut mazhab Syiah di Sampang. Hingga saat ini pihak berkuasa berjaya menangkap tujuh orang yang dipercayai terlibat dalam serangan tersebut sementara seorang lagi telah diberkas malam tadi.

Gabenor Jawa Timur Soekarwo mengesahkan penangkapan tersebut. Beliau berkata, "Saya sudah memperolehi informasi daripada Kapolda (Kepala  polisi daerah), lapan pelaku penyerangan sudah ditangkap hingga saat ini. Senjata mereka terus dirampas oleh pasukan Brimob Polda Jatim yang bergegas ke Sampang.


Menteri Agama kecam rusuhan kelompok Anti Syiah

Agama mengajarkan perdamaian, dan tidak mengajar kekerasan. Perbezaan pendapat dalam agama memang ada, termasuk perbezaan pandangan antara mazhab Syiah dan Sunni 

 
Agensi Berita Ahlul Bait (ABNA.co) - Menteri Agama, Suryadharma Ali, mengutuk rusuhan dan tindak kekerasan yang dilakukan oleh kelompok Anti Syiah terhadap pelajar Syiah di Dusun Nangkernang, Desa Karanggayam, Omben, Kabupaten Sampang Madura, Ahad (26/8). 

Menteri Agama menegaskan, tindakan kekerasan atas nama apa pun, termasuk atas nama agama atau perbezaan aliran keagamaan tidak dapat dibenarkan.

"Agama mengajarkan perdamaian, dan tidak mengajar kekerasan. Perbezaan pendapat dalam agama memang ada, termasuk perbezaan pandangan antara mazhab Syiah dan Sunni,"ungkap beliau dalam keterangannya pada wartawan.

Meski terdapat perbezaan, Menteri Agama meminta agar hal itu diselesaikan melalui dialog yang membangun dan penuh persaudaraan. Dia pun menyerukan agar penyelesaian masalah di Sampang hendaknya dilakukan melalui dialog. Untuk itu, Menteri Agama mengarahkan pejabat wilayah Kementerian Agama tempatan menyiapkan dialog tersebut.

"Pasukan keselamatan harus menindak tegas setiap orang yang terlibat dalam kekerasan tersebut. Siapapun yang terlibat, harus diambil tindak sesuai undang-undang yang dikuatkuasakan," pintanya.

Menteri agama juga meminta semua pihak sentiasa mengutamakan sifat toleransi dan prinsip persaudaraan antara sesama agama (ukhuwwah Islamiyah), persaudaraan sebangsa (ukhuwwah wathaniyyah), serta persaudaraan sesama manusia (ukhuwwah basyariyah). Oleh kerana itu, tegasnya, penyelesaian melalui tindak kekerasan wajib dihindari.

“Prinsip dasarnya, kekerasan atas nama apa pun dan dengan dalih apa pun, tidak dapat dibenarkan,” ujar beliau.

Pondok YAPI dikawal ketat
Pasca rusuhan Sampang;

 Pondok YAPI dikawal ketat

 
Agensi Berita Ahlul Bait (ABNA.co) - Pihak berkuasa tempatan mengambil inisiatif pencegahan awal untuk membendung rusuhan dari merebak ke tempat lain. Kali ini pondok pengajian Islam kelolaan Yayasan Pengajian Islam Bangil yang pernah diganggu perusuh beberapa kali dikawal oleh polis.

"6 orang petugas dari Polsek Beji (Polis Daerah) dan 2 lainnya dari Polres (polisi resort) Pasuruan, yang malam ini berjaga-jaga. Penjagaan di pondok ini menyusul setelah rusuhan yang terjadi antara Syiah-Anti Syiah di Sampang. Penjagaan ini berlanjutan hingga situasi aman terkawal" kata Brigadir Yudhi, petugas dari Polsek Beji.

Sementara itu, salah seorang pekerja Pondok Pesantren Al-Ma'hadul Islami YAPI mengatakan, hingga sekarang keadaan di pondok pesantren sunyi. Hal ini disebabkan para pelajar yang balik ke kampung halaman masing-masing, belum ada yang kembali. "Pelajar masuk belajar mulai 1 September" kata Romli, salah satu pekerja pondok.

Diberitakan sebelumnya, pergaduhan antara Syiah-Anti Syiah di Sampang berpunca dari rombongan pelajar dari komuniti Syiah yang ingin kembali ke Bangil. Ketika itu, puluhan perusuh sudah menghalang dan mengancam akan membakar dan membunuhnya. Perusuh kemudian menyerbu rumah-rumah kelompok Syiah.

Ketua Dewan Perwakilan Rakyat;
 

Syiah tidak sesat







Syiah tidak sesat


Menurut Marzuki, terjadi kesalahan di tengah-tengah 

masyarakat yang menganggap Syiah adalah sesat. 

Padahal Syiah bukanlah kelompok Islam sesat. 
 

 
Agensi Berita Ahlul Bait (ABNA.co) - Ketua Dewan Perwakilan Rakyat (DPR) Marzuki Alie menggesa Majelis Ulama Indonesia (MUI) dan Kementerian Agama (Kemenag) bertindak segera membantu masalah rusuhan di Sampang.

"Ini perlu sosialisasi MUI bersama Kementerian Agama bahawa Syiah itu tidak sesat. Siapa sahaja yang melakukan kekerasan, sebagai suatu negara yang mempunyai undang-undang maka harus diambil tindakan tegas," kata Ketua DPR Marzuki Alie.

Menurut Marzuki, terjadi kesalahan di tengah-tengah masyarakat yang menganggap Syiah adalah sesat. Padahal Syiah bukanlah kelompok Islam sesat. Dia meyakini aksi penyerangan yang menyebabkan terbunuhnya dua orang penganut Syiah kerana tidak ada tokoh agama di tengah-tengah masyarakat. Bahkan, Marzuki mengkritik tokoh agama yang cenderung berpolitik sehingga urusan masyarakat terbengkalai.

"Sudah semakin sedikit tokoh-tokoh agama yang berwibawa seperti masa lalu, ini semua kerana politik. Tokoh agama sering terseret ke arena politik kerana memang diseret-seret oleh berbagai kepentingan politik," jelasnya.

Untuk itu, dia berharap agar pihak polis dapat bertindak lebih cepat. Meraka yang melakukan keganasan tetap perlu diadili. "Penegak undang-undang bertindak cepat, sederhana dan tepat sesuai aturan perundangan yang berlaku di Indonesia," ujar Marzuki.

ALFATIHAH KEPADA PARA SYUHADA

SOLAWAT

No comments:

Post a Comment