Sunday 21 July 2013

SUNNI SYIAH BROTHERHOOD IN MODERN MALAYSIA



                      بسم الله الرحمن الرحيم



Kedah bakal warta fatwa anti Syiah


ALOR SETAR – Kerajaan Negeri Kedah bercadang mewartakan fatwa anti Syiah selepas dikuatkuasakan sepenuhnya di peringkat kebangsaan sebelum ini.
 
Menteri Besarnya, Datuk Mukhriz Mahathir berkata, langkah itu perlu kerana Kedah juga tidak terkecuali daripada penularan fahaman berkenaan.
 
“Saya menerima laporan bahawa ia semakin merebak dan menimbulkan keresahan di kalangan ahli Sunnah Wal Jamaah iaitu majoriti penduduk Islam di Kedah dan Malaysia.
 
“Oleh itu, saya rasa tepat pada masanya dan sesuai untuk kita berusaha mewartakan fatwa ini di peringkat negeri,” katanya pada sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat exco di Wisma Darul Aman, hari ini.
 
Menurutnya, pendekatan itu wajar dilaksanakan selagi ia masih boleh dikawal.
 
“Walaupun begitu, sudah timbul masalah apabila berlaku kematian, kadang-kadang jenazah itu diambil pihak tertentu untuk diuruskan mengikut cara Syiah.
 
“Ia bertentangan dengan amalan kebiasaan kita sebagai Ahli Sunnah. Jadi, ini antara perkara yang sedang berlaku dan akan kita cuba elakkan daripada merebak,” katanya.
 
Mukhriz menambah, keputusan mengenai hanya akan dilaksanakan selepas mengadakan perbincangan bersama Mufti Kedah, Datuk Sheikh Mohamad Baderudin Ahmad dalam masa terdekat.
 
“Sekarang ini kita tidak boleh menguatkuasakan fatwa itu kerana ia belum diwartakan di peringkat negeri.
 
“Pada peringkat awal, mungkin kita mahu perbetulkan akidah mereka terlebih dahulu sebelum kita ambil tindakan lebih serius,” katanya.
 
Terdahulu, muzakarah khas Jawatankuasa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam Malaysia menetapkan bahawa umat Islam di Malaysia hendaklah hanya mengikut ajaran Islam yang berasaskan pegangan Ahli Sunnah Wal Jamaah dari segi akhidah, syariah dan akhlak.
 


 
Pas pecat ahli terlibat kegiatan Syiah



ALOR SETAR - Pas akan mengenakan hukuman tegas ke atas ahlinya termasuk memecat keahlian jika terbukti mereka terlibat dengan kegiatan Syiah.

Tindakan itu adalah untuk mencegah kegiatan yang dikatakan makin menular dalam kalangan pemimpin dan penyokong parti itu walaupun sehingga kini masih belum dapat dibuktikan.

Ahli Majlis Syura Ulamak Pas (Syura), Zaharuddin Mohammad berkata, antara syarat menjadi ahli Pas ialah mesti berpegang kepada Ahli Sunnah Wal Jamaah seperti yang termaktub dalam perlembagaan parti.
“Jika ada bukti seorang itu adalah pengikut Syiah, kita pecat serta merta tidak kira apa jawatannya sekali pun dalam parti,” katanya ketika menjawab pertanyaan peserta Forum Post Mortem PRU13 Menuju PRU14 diadakan di Komplek Pas Kedah di sini, kelmarin.

Sebelum ini, seorang pemimpin kanan Pas didakwa terbabit dengan ajaran Syiah, yang turut menjadi faktor kekalahan PR di Kedah.

Menurut sumber dalaman, Syura sudah memanggil pemimpin berkenaan untuk membuat pengakuan sama ada terlibat atau sebaliknya dengan Syiah.

Beliau berkata, beberapa hari lalu pemimpin itu sudah menandatangani surat pengakuan bahawa tidak terbabit dengan sebarang aktiviti Syiah seperti yang diuar-uarkan.

Kerajaan negeri sebelum ini memohon kerjasama golongan ulama dan masyarakat setempat dalam menangani isu penyebaran ajaran Syiah yang berlaku di negeri ini.

Exco Agama, Hal Ehwal Masyarakat India dan Siam, Sumber Tenaga Manusia dan Pelancongan, Mohd Rawi Abd Hamid berkata, semua pihak perlu memainkan peranan kerana ia merupakan ancaman terbesar akidah yang harus dikekang.

Menurutnya, golongan ulama lebih arif untuk mengenal pasti individu terlibat dan maklumat itu boleh dijadikan panduan agar orang ramai lebih berhati-hati manakala pusat pengajian agama diminta menyalurkan maklumat mengenai penyebaran ajaran itu jika dikesan di kawasan mereka.

PAS sokong fatwa anti Syiah Mukhriz, minta kembang seluruh negara



OLEH HASBULLAH AWANG CHIK
JULY 20, 2013
LATEST UPDATE: JULY 20, 2013 12:27 PM
Ketua Dewan Ulama PAS, Datuk Harun Taib menyambut baik cadangan kerajaan negeri Kedah untuk mewartakan fatwa anti Syiah dan berharap kerajaan negeri yang lain juga turut melakukan tindakan serupa.
Beliau berkata, cadangan itu perlu dikembangkan di seluruh negara bagi mengekang penularan Syiah dalam negara ini.
“Tidak ada masalah, kita tengok dulu selepas ia diwartakan. Kita bukan orang Syiah dan tidak tahu Syiah ada di Malaysia,” kata Harun dipetik dari Sinar Harian Online hari ini.
Sementara itu, Datuk Nik Zawawi Nik Salleh berkata tidak ada masalah dengan cadangan itu tetapi kerajaan Kedah perlu melihat secara menyeluruh dan mengadakan perbincangan dengan pelbagai pihak.
Setiausaha Majlis Syura PAS itu menegaskan kerajaan negeri juga perlu mendengar kenyataan semua pihak supaya ia tidak bercanggah dengan akidah dan prinsip Islam.
“Isu ini (Syiah) perlu perbincangan. Kerajaan negeri jangan berat sebelah. Dalam negara yang mengamalkan al Sunnah Wal Jamaah, ada baik dan tidak baik. Syiah dilihat sudut yang tidak baik di Malaysia.
“Kerajaan negeri perlu melihat perkara ini secara global dan jangan memperbesarkan perkara yang kecil,” tegas Nik Zawawi.
Media melaporkan kerajaan Kedah akan menggazet fatwa anti Syiah bagi membanteras fahaman itu yang didapati semakin menular di kalangan masyarakat.

Fatwa anti Syiah Mukhriz disokong PAS. Gambar fail.
Menteri Besar, Datuk Mukhriz Mahathir (gambar) berkata, fatwa itu sudah digazet di peringkat kebangsaan dan fahaman itu menyebabkan timbul kesukaran untuk menguruskan hal berkaitan jenazah.
Semalam AsSajjad Movement mengingatkan kerajaan Kedah supaya memastikan hak asasi manusia buat penganut Syiah dilunasi mengikut piawaian antarabangsa berikutan kenyataan Mukhriz yang berhasrat untuk mewartakan fatwa anti Syiah dan mengharamkan mazhab berkenaan.
Setiausaha Agungnya, Husin Sajjad berkata Deklarasi Islamabad  2007 menjelaskan sebarang tindakan mengganggu penganut mazhab berkenaan adalah satu bentuk pencabulan hak asasi manusia yang serius apatah lagi Kedah merancang untuk 'membetulkan' akidah mereka. - 20 Julai, 2013.

Isu Syiah: Tak perlu bangkit pelanggaran hak asasi

Jamil Khir Baharom




Ketua dakwa ahli Syiah Malaysia cecah sejuta | Berita Metro Harian


SHAH ALAM – Ketua Kumpulan Syiah Malaysia, Mohd Kamil Zuhairi Abd Aziz mendakwa jumlah pengikut fahaman itu kini dianggarkan mencecah antara 300,000 dan sejuta orang.
Beliau bagaimanapun tidak dapat memberi anggaran tepat kerana tidak mempunyai data mengenainya.
“Jumlah yang tepat kita tidak ada. Kita hanya mengambil kira jumlah itu berdasarkan pelbagai pandangan dan laporan di media.
“Ada laporan mengatakan 300,000 orang. Paling ramai pernah dilaporkan mengenai jumlah pengikut Syiah di Malaysia ialah sejuta orang,” katanya kepada Sinar Harian, semalam.
Beliau berkata demikian ketika mengulas jumlah sebenar pengikut ajaran Syiah di Malaysia.
Diminta mengulas mengenai cadangan mewartakan fatwa anti-Syiah di negara ini, Mohd Kamilzuhairi berkata, beliau menyerahkan perkara itu kepada kerajaan.
“Saya tidak mahu komen panjang. Terserah kepada kepada menteri terlibat untuk buat keputusan mengenai Syiah.
“Cuma apa yang boleh saya kata, sesuatu perkara yang salah lambat laun pasti akan musnah. Begitu juga sebaliknya,” katanya.
Media baru-baru ini melaporkan Kerajaan Kedah bercadang mewartakan fatwa anti Syiah selepas dikuatkuasakan sepenuhnya di peringkat kebangsaan sebelum ini.
Menteri Besarnya, Datuk Mukhriz Mahathir berkata, fatwa anti-Syiah yang bakal digazetkan di Kedah akan dikenakan terhadap mereka yang cuba mengembangkan fahaman tersebut di negeri itu.
Cadangan tersebut turut disambut baik beberapa mufti yang menyifatkan fatwa anti-Syiah perlu diwartakan segera.
Mufti Pulau Pinang, Datuk Seri Hassan Ahmad berkata, ini berikutan ajaran itu didapati sudah mula merebak dalam kalangan masyarakat.
Sementara itu, Mufti Selangor, Datuk Tamyes Abdul Wahid berkata, Selangor sudah lama mewartakan fatwa anti-Syiah dan berharap dapat dilaksanakan di negeri lain.
Anggota kumpulan Syiah ini pernah ditahan oleh Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) pada Disember 2011 kerana didakwa menyebarkan ajaran Syiah.
Dalam serbuan tersebut, seramai 200 pengikut terdiri daripada lelaki dan perempuan termasuk kanak-kanak sedang khusyuk berselawat dan mendengar khutbah daripada seorang lelaki warga Iran.
Manakala pada 26 Ogos 2011, Jabatan Agama Islam Melaka (Jaim) merampas kira-kira 200 naskhah buku yang mengandungi dua tajuk berlainan berkaitan fahaman Syiah dan mengenai pengaruh ajaran itu, dalam satu serbuan di Masjid Paya Redan, Melaka.






PUTRAJAYA: In an unprecedented move, two leading world Muslim statesmen, Tun Dr Mahathir Mohamad and former President of Iran Seyyed Mohamed Khatami, have made a joint appeal to all Sunnis and Shi'as to stop sectarian violence and to desist killing each other.

Dr Mahathir, a Sunni and Khatami, a Shi'a are both signatory to the appeal which has been prepared in five different languages - Arabic, Persian, English, Urdu and Malay - will be sent and distributed worldwide with the hope that it would mark the beginning of putting an end to sectarian conflicts between the two Muslim sects which had resulted in the deaths of thousands from both divide.

At a media conference organised by the International Movement for a Just World (Just) here today, the appeal, among others pointed out that the animosity between the two sects had weakened to Muslim ummah.

Just president Dr Chandra Muzaffar said the idea of getting the two leading Muslims leaders to make the appeal started when he met Khatami in 2011 who was receptive to it.

"Following that, I met Dr Mahathir and he too was keen on the idea. Today, it has come to fruition," said Dr Chandra who chaired the media conference.

Apart from Dr Mahathir and Dr Chandra, also present was Khatami's special advisor Dr Ali Khoshroo.

Khatami delivered his address via a video recording and among other said while differences were natural and even the Prophet said that differences were a blessing, however pointed out that "Islamicphobic matches with extremists and violent attitudes of certain Islamic group with narrow and superficial interpretations of Islam."

He said: "Divisineness grows into ignorant prejudice, leads to human disaster and loss of innocent lives."

Dr Mahathir said the appeal was not pursuing to unite Sunnis and Shi'as but rather a pusuable objective, merely asking Sunnis and Shi'as to stop killing each other.

"Muslims must accept that the enemies of Islam are clapping their hands over the sectarian conflict as we are doing what they don't need to do anymore.

"Believe me, when the enemies of Islam look at us, they do not identify us as Sunnis or Shi'as but as Muslims.

"We have to learn to live with our differences and tolerate each other. This appeal is not asking anyone to give up what they want to believe in. We are simply asking that they do not kill each other because of the different interpretations which had led to the different sects," he added.

The appeal letter also suggested to the Organisation of Islamic Cooperation (OIC), which represents all Muslims of whatever sect or doctrine, to set up a task force that would examine the Sunni-Shia divide in depth and submit concrete proposals for the political and religious leaders of the Muslim ummah to act upon.

For the video recording of the media conference go HERE andhttp://www.ustream.tv/recorded/33153943



Sunni-Shia message of Peace by Tun Dr M & SM Khatami



Wednesday, May 22, 2013
  • syrian
We appeal to all Sunnis and Shias, bound as we are by the same faith in Allah, guided by the same Noble Quran, honouring the same last Messenger of Allah, and facing the same Kiblah, to desist from massacring and the killing one another immediately. (AFP Photo)
It is indisputable that Sunni-Shia antagonism and conflicts which have resulted in
massacres have tarnished the image and dignity of the ummah in the eyes of the world. Few other occurences in recent times have had such a negative impact.  
 
We appeal to all Sunnis and Shias, bound as we are by the same faith in Allah, guided by the same Noble Quran, honouring the same last Messenger of Allah, and facing the same Kiblah, to desist from massacring and the killing one another immediately.  
 
NO MORE VIOLENCE

NO MORE BLOODSHED

NO MORE KILLINGS  
 
The two of us – a former Prime Minister from a Sunni majority state, and a former
President from an overwhelmingly Shia nation – also address this appeal to the
Organisation of Islamic Cooperation (OIC) which represents all Muslims of whatever
sect or doctrine. The OIC could perhaps set up a task force that will examine the Sunni- Shia divide in depth and submit concrete proposals for the political and religious leaders of the ummah to act upon.


No Violation Of Human Rights In Ban Of Syiah Teachings - Jamil Khir

SUNGAI PETANI, July 20 (Bernama) -- The issue of violation of human rights should not be raised by any quarters following the federal government's decision to ban Syiah teachings in the country.

Minister in the Prime Minister's Department Datuk Seri Jamil Khir Baharom said the term 'human rights' had its limitation and in the context of the ban on Syiah teachings, the focus was not on human rights.

"Human rights have limits. Not everything can be referred as human rights.

"In this country, we have laws, including syariah laws, which put a limit to what we can and cannot do, including in matters concerning our religion," he told reporters after attending the Ihya' Ramadan programme and the presentation of donation in conjunction with the 29th anniversary of the Malaysia Islamic Economic Development Foundation (YaPEIM) here Saturday.

Jamil Khir was commenting on the move taken by certain non governmental organisation in questioning the ban on Syiah teaching in the country, which they said to have violated human rights.

The minister said under the Federal Constitution Islam is the official religion of Malaysia and Islamic religious affairs are placed under the jurisdiction of the state government.

"Logically and simply put, if a religion is being ridiculed, insulted or spread to devotees of other religions, naturally it will only cause disputes, especially in the context of multi-religious country like Malaysia.

"We have rules, we practise the teachings of Ahli Sunnah Wal Jamaah under the Shafie School, so we do not allow proselytising of Muslims. So, there is no issue of human rights violation here," he said.

Meanwhile, Kedah Menteri Besar Datuk Mukhriz Tun Dr Mahathir said the anti-Syiah fatwa (edict), which would be gazetted in Kedah, was aimed at curbing the spread of Syiah belief among Muslims in the state.

"I would like to make it clear that we will not question devotees of Syiah belief like the Iranians and of course we will do nothing to change their belief.

"What worries us is the people who try to spread the Syiah belief and influence the Muslims in Malaysia who practise the teaching of Ahli Sunnah Wal Jamaah," he told reporters after visiting Maahad Tahfiz Al-Barakah (Mantab), Kampung Masjid, Tikam Batu here today.

Last Thursday, the Kedah government announced that it would ban the Syiah teachings in Kedah by gazetting the National Fatwa Council ruling made in 1996.

The decision, however, received negative response from Islamic movement known as As-Sajjad which described the move as a violation to human rights.

-- BERNAMA





1 comment:

  1. Alhamdulillah..syiah dah fatwa haram..lepas ni kalau aku jumpa ja mana2 tempat ada unsur syiah, aku pangge jakim and polis..

    ReplyDelete