Sunday 18 March 2012

Buat Renungan



Arab Saudi;
 Pemimpin Al-Qaeda arah Saudi bunuh penunjuk perasaan

Pemimpin Al-Qaeda keluarkan arahan kepada pengikutnya untuk membunuh pengikut mazhab Syiah yang menyertai penunjuk perasaan anti regim.

Pemimpin Al-Qaeda arah Saudi bunuh penunjuk perasaan
Agensi Berita Ahlul Bait (ABNA.co) - Dalam satu pesanan suara, Said Al-Shiri yang mempimpin kumpulan pengganas Al-Qaeda di semenanjung tanah Arab telah mengarahkan pembunuhan penunjuk perasaan Syiah dan merampas hartanya.
Shiri mengkritik dasar Arab Saudi yang disifatkannya sebagai berlembut dalam menghadapi gelombang anti kerajaan. Turut diselar beliau ialah pemimpin ekstrimis Wahabi yang dikatakan gagal mengeluarkan fatwa tentang Syiah.
Masyarakat Syiah di Arab Saudi telah menganjurkan beberapa demonstrasi aman sejak beberapa bulan lalu untuk menuntut keadilan sambil mengkritik diskriminasi yang diamalkan di kalangan pengikut mazhab yang berbeza.
Hingga ke hari ini, beberapa orang penunjuk perasaan telah ditembak mati oleh pasukan kesalamatan Saudi manakala ratusan yang lain telah ditangkap dan dipindahkan ke lokasi yang tidak diketahui.

 Untuk menghapuskan kebangkitan Islam; mereka perlu hapuskan Syiah terlebih dahulu

Malang sekali, ada individu cuba memakai pakaian ulama dan menyerlah dalam dakwah. Dengan jalan ini mereka mencela kesucian Ahlusunnah supaya jurang perselisihan antara Sunni dan Syiah.

Untuk menghapuskan kebangkitan Islam; mereka perlu hapuskan Syiah terlebih dahulu
Agensi Berita Ahlul Bait (ABNA.co) - Anggota Yayasan Majma' Ahlul Bait berkata, "Demi menghindari kejatuhannya, pihak regim berusaha menghapuskan Syiah dan memusnahkan pemerintahan Islam dengan mewujudkan perpecahan dan perseteruan di kalangan Syiah dan Sunni. Melalui perantaraan Salafi mereka mengapi-apikan perselisihan ini."
Ayatullah Sayed Mahmud Hashemi Shahevardi dalam perbahasan Kharij Fiqh dan Ushul, dengan merujuk kepada riwayat daripada Nabi (s.a.w) menyatakan betapa pentingnya menjaga perpaduan di kalangan seluruh mazhab Islam. Beliau meminta para ulama dan hawzah ilmiyah peka terhadap serangan terbaru ke atas Republik Islam Iran dan Syiah.
Beliau menjelaskan sebahagian kejadian terbaru menentang Syiah di beberapa negara Islam seperti isu Wahabi dan Ghulat telah tercetus di mana beberapa individu mencurigakan dieksploitasi dalam menghapuskan kebangkitan Islam, "Regim pemerintah terpaksa menghindari kejatuhan mereka dalam kebangkitan Islam dengan mewujudkan perpecahan dan perseteruan di kalangan Syiah dan Sunni supaya mazhab Syiah dan republik Islam Iran dapat dihapuskan; disamping mengapi-apikan perselisihan dengan menggunakan Wahabi."
Beliau turut menerangkan beberapa peranan institusi pendidikan hawzah ilmiyah dalam menerangkan dan menggerakkan umat Islam, para pelajar dan ulama, "Malangnya ada individu yang memakai pakaian ulama dan turut menyerlah dalam dakwah telah cuba mencela kesucian Ahlu Sunnah dan mengapi-apikan perselisihan antara Sunni dan Syiah. Ulama yang berkait rapat dengan regim beberapa negara Islam turut menarik perkara ini di tengah-tengah rakyat sendiri sambil menghukum Syiah sebagai kafir, atau berusaha mengharamkan mazhab ini, atau juga mengistiharkan jihad."

   K.L on Friday 16.3.12




Harakah 19-22Mac12
                                                   UM19Mac12

Lebanon
 Sayid Nasrullah: Mengapa Menutup Mata dengan Pembantaian di Bahrain?

Di bagian lain pidatonya, Sekjen Hizbullah juga mengecam masyarakat internasional karena menutup mata terhadap revolusi di Bahrain, di mana protes damai anti-rezim dibalas dengan tindakan brutal dan penindasan.

Sayid Nasrullah: Mengapa Menutup Mata dengan Pembantaian di Bahrain?Menurut Kantor Berita ABNA, Sekretaris Jenderal Gerakan Muqawama Lebanon (Hizbullah) mengatakan, isu Suriah harus diselesaikan secara politik dan tanpa campur tangan asing.

Sayid Hasan Nasrullah menyerukan Suriah untuk meletakkan senjata dan memulai proses politik. Hal itu dikatakan Sekjen Hizbullah dalam pidato di upacara wisuda program pelatihan "membaca dan menulis" di pusat Noor, Beirut, ibukota Lebanon pada Kamis (15/3).

Suriah telah dilanda kerusuhan mematikan sejak pertengahan Maret 2011, ketika meletus aksi protes terhadap pemerintah Presiden Bashar Assad. Barat dan oposisi Suriah menuduh Damaskus melakukan tindakan kekerasan terhadap para pengunjuk rasa dan menyalahkan pasukan keamanan negara itu atas terjadinya gejolak selama setahun terakhir. Namun, pemerintah Damaskus menyebut para anasir teroris yang mendapat dukungan asing sebagai dalang terjadinya kerusuhan.

"Kami mengutuk semua tindakan kekerasan di Suriah," kata Sayid Nasrullah. Sekjen Hizbullah juga menyerukan diakhirinya pertumpahan darah di negara Arab itu.

Lebih lanjut Sayid Nasrullah mengatakan, perkembangan terakhir di Suriah menunjukkan bahwa harapan untuk menggulingkan Presiden Assad atau keinginan supaya militer berbalik melawan pemerintah adalah sia-sia. Dia juga menegaskan bahwa peningkatan sanksi anti-Suriah tidak akan membuahkan hasil.

Di bagian lain pidatonya, Sekjen Hizbullah juga mengecam masyarakat internasional karena menutup mata terhadap revolusi di Bahrain, di mana protes damai anti-rezim dibalas dengan tindakan brutal dan penindasan. Tindakan keras itu semakin meningkat setelah pertengahan Maret tahun lalu, ketika Arab Saudi memimpin pengerahan pasukan dan personel militer bersama sejumlah negara Arab lainnya atas permintaan rezim Manama untuk membantu menumpas gerakan rakyat di Bahrain.

Terkait serangan rezim Zionis Israel di Gaza, Sayid Nasrullah memuji perlawanan para pejuang Palestina selama serangan Israel di Jalur Gaza.

Sekjen Hizbullah juga menyalahkan sejumlah negara Arab dan media mereka yang berpihak kepada Israel.

Pemimpin Hizbullah lebih lanjut menuduh media-media yang dikelola Barat menyebarkan kebohongan tentang gerakan perlawanan Lebanon.

"Media telah meluncurkan perang urat saraf terhadap Muqawama," katanya.

Sayid Nasrullah juga menyinggung perselisihan di antara partai-partai politik di Lebanon dan menyerukan faksi-faksi di negara itu untuk mengadakan pembicaraan guna menyelesaikan permasalahan.

Sekjen Hizbullah mengkritik aliansi 14 Maret atas kegagalan mereka untuk mengenali lawan politiknya.

"Aliansi 14 Maret menyatakan, mereka adalah orang-orang yang dapat membangun negara. Tidak ada negara yang dapat dibangun di atas gagasan yang menghapus pihak lain, tetapi dapat dilakukan melalui kerjasama dan dialog," tegasnya. 

 Senario di Libya tidak berulang di Syria




Kumpulan pengganas gagal pertahankan Idlib, cuba melarikan diri dengan berpakaian wanita.

Senario di Libya tidak berulang di Syria
Agensi Berita Ahlul Bait (ABNA.co) - Walaupun pihak media Barat dan Arab membuat liputan luas mengenai pemberontak, askar Syria pula terus menguasai keadaan negara itu.
Laporan terkini menyebut pengganas berjaya dibasmi dari wilayah Idlib, utara negara tersebut.
Sementara itu pasukan penyelamat mengeluarkan empat mayat dari saluran air di wilayah Ashirah yang sebelum ini dikuasai pemberontak. Mayat-mayat tersebut ditemui rentung dengan kesan seksaan.
Penganalisa politik Syria, Ibrahim Za'ir mengatakan tujuan pihak musuh menawan Idlib ialah ingin mengulangi peristiwa di Benghazi, Libya di mana kawasan tersebut ditukar menjadi pengkalan tentera. Namun usaha pemberontak itu sia-sia apabila tewas dalam pertempuran sengit dengan askar kerajaan.
Ibrahim berkata, "Amerika dan kebanyakan negara Arab khususnya Qatar, Arab Saudi dan beberapa musuh Syria yang lain adalah penjenayah."
Sambil menceritakan dakwaan palsu tentang askar Syria membunuh penduduk awam, beliau mengatakan, "Identiti kumpulan-kumpulan pengganas sudah dikenal pasti di wilayah Karm Al-Zaytun dan Karm Al-Luz.
"Masyarakat antarabangsa sepatutnya tidak menyebelahi kumpulan penjenayah dalam masalah jenayah mereka. Untuk menghentikan pembunuhan di Syria, mereka hendaklah memberi perhatian bagaimana menghentikan sokongan dana dan senjata untuk kumpulan-kumpulan ini.
"Pihak musuh berhasrat menukarkan wilayah Idlib kepada pengkalan tentera seperti Benghazi, Libya, namun perkara ini tidak berkesampaian apabila kumpulan-kumpulan pengganas yang aktif di Idlib dan Homs, khususnya di wilayah Baba 'Amru telah ditewaskan. Oleh itu senario di Libya tidak berulang di Syria."
Sementara itu, Nuruddin Al-'Abdu yang menggelarkan dirinya sebagai anggota Pejabat Media Revolusi Idlib berkata, "Pertempuran di Idlib telah tamat sejak kelmarin dan tentera pembebasan berundur dari wilayah ini."
Beliau menambah, "Askar Syria mengawal seluruh wilayah dan melakukan pemeriksaan dari rumah ke rumah. Tentera pembebasan memilih berundur kerana tidak berdaya melawan askar kerajaan."
Sedangkan menurut laporan media Syria, militan bersenjata masih bersembunyi di pusat bandar dan utara Idlib dalam keadaan seluruh wilayah ini sudah dikawal penuh oleh askar Syria.
Manakala sumber yang lain melaporkan berpuluh-puluh anggota militan bersenjata berjaya ditangkap ketika cuba melarikan diri dengan berpakaian wanita."


Syeikh Al-Azhar;
 Pecah belah lestarikan riwayat hidup Barat dan Zionis

Syeikh Al-Azhar dalam sebuah pertemuan bersama deligasi Iran mengatakan Barat dan Zionis mempunyai niat jahat terhadap umat Islam. Tegas beliau, "Mereka berusaha melestarikan kewujudannya dengan melakarkan fitnah puak dan mazhab di rantau tersebut."

Pecah belah lestarikan riwayat hidup Barat dan Zionis
Agensi Berita Ahlul Bait (ABNA.co) - Dr. Ahmad Tayyib dalam sebuah pertemuan bersama Timbalan Ketua Setiausaha Hal Ehwal Antarabangsa dan Setiausaha Jawatankuasa Sains Republik Islam Iran Muhammad Husain Tabraiyan berkata, "Memang jelas regim Zionis tidak dapat meneruskan hidup melainkan berlindung di bawah pecah belah dan menghancurkan masyarakat Islam serta Arab".
Tabraiyan sedang berada di Mesir dalam rangka penyelidikan tentang pendekatan dan kefahaman antara mazhab dalam Islam.
Syeikh Al-Azhar dalam pertemuan ini berharap usaha untuk menyatukan umat Islam menjadi kenyataan dan halangan serta cabaran yang menghalang kefahaman antara mazhab-mazhab Islam dapat diatasi.
Selesai pertemuan itu, deligasi Iran bersama pegawai diplomatik Iran di Kaherah, Mujtaba Amani menziarahi Masjid Imam Husain dan kawan sekitarnya.
Setelah kemenangan revolusi Mesir, para pegawai Mesir berkali-kali menyatakan hasrat murni mereka untuk mengukuhkan hubungan Kaherah-Tehran.
Tahun lalu berbagai deligasi rakyat Mesir telah menziarahi Republik Islam Iran.


 Pengganas dalang pembunuhan di Homs

Syria tuduh pengganas melakukan pembunuhan beramai-ramai di Homs untuk tingkatkan tekanan antarabangsa terhadap negara tersebut.

Pengganas dalang pembunuhan di Homs
Agensi Berita Ahlul Bait (ABNA.co) - Menteri Informasi Syria menuduh kumpulan pengganas melakukan pembunuhan beramai-ramai di Homs untuk meningkatkan tekanan antarabangsa terhadap negara tersebut.
Adnan Mahmoud berkata demikian pada Isnin lalu berikutan peristiwa pembunuhan di Karm el-Zaytoun sebagai taktik memburukkan imej kerajaan Syria.
"Kumpulan pengganas melakukan pembunuhan beramai-ramai paling kejam di Karm el-Zaytoun, berhampiran Homs... untuk menghasut reaksi antarabangsa supaya menentang Syria," kata beliau kepada AFP.
Menteri ini turut menuduh Saudi dan Qatar menyokong kumpulan pengganas bersenjata dan mahukan negara-negara Arab tersebut bertanggung jawab atas pembunuhan di Syria.
"Beberapa negara menyokong kumpulan pengganas bersenjata, seperti Arab Saudi dan Qatar, talibarut keganasan yang menyasarkan warga Syria... dan bertanggung jawab terhadap pertumpahan darah, " kata Mahmoud.
Sekurang-kurangnya 45 orang dibunuh termasuk wanita dan kanak-kanak di Karm el-Zaytoun pada malam Ahad lalu.
Keluarga mangsa memaklumkan bahawa mereka ini diculik oleh kumpulan bersenjata sejak beberapa bulan lalu.
Pihak pemberontak pula sentiasa menyalahkan askar kerajaan dalam pembunuhan tersebut.

 Egyptian cleric: Qatar, Saudi Arabia Israel’s servants

A senior Egyptian cleric has accused Saudi Arabia and Qatar of meddling in the internal affairs of other Muslim nations, calling the two states ‘Israel’s servants’.

Egyptian cleric: Qatar, Saudi Arabia Israel’s servants
(Ahlul Bayt News Agency) - Sheikh Mohammad Alaedin Madhi said the two countries were implementing an Israeli-US plan in Syria.
"Firstly, is there a democracy in Qatar and Saudi Arabia? I don’t think so. They interfered in Libya. They killed a hundred times more people than Gaddafi [killed] in Libya. They have nothing to do with Islam," Madhi said in an exclusive interview with us in the Egyptian capital, Cairo.
"Saudi Arabia buys arms and weapons from the US every year. Who do they use these weapons against? They use their weapons against the Houthi Muslims,” he said, referring to the north-based Shia minority in Yemen.
“They killed Muslims in Bahrain. They threaten Syria, which is a Muslim nation. Why don’t they fight against Israel? Qatar and Saudi Arabia are Israel’s servants."
Syria has been experiencing unrest since mid-March 2011. The violence has claimed the lives of hundreds of people, including many security forces.
Damascus blames ‘outlaws, saboteurs, and armed terrorist groups’ for the unrest, asserting that it is being orchestrated from abroad.
The cleric also praised the Lebanese resistance movement of Hezbollah for standing against Israel.
"Today Lebanon’s Hezbollah is the only force challenging Israel. It’s natural that Israel seeks to destroy Hezbollah through destroying Syria and disintegrating the country. Israel wants to have a civil war in Syria to destroy Hezbollah," Madhi said.
He further criticized Saudi-owned television news channel, Al Arabiya, and the Qatar-owned broadcaster, Al Jazeera, for "serving Israeli interests."
Riyadh and Doha have already been accused of waging a civil war in Syria by supporting armed groups in the country.
According to reports, Qatar has created a mercenary force based in Turkey -- with Ankara's full knowledge -- to topple the Syrian government.


 Syria Terrorist Blasts Kill Civilians, Police

Two terrorist attacks rocked the Syrian capital on Saturday, killing several civilians and police.damascus blast

Syria Terrorist Blasts Kill Civilians, Police
Two terrorist attacks rocked the Syrian capital on Saturday, killing several civilians and police.damascus blast

"Two terrorist bombings struck Damascus this morning," State television said, adding that preliminary reports suggested the attacks were car bombs.

The first blast targeted the criminal police headquarters in the Duwar al-Jamarek area, while the second hit an office of Syria's intelligence services on Baghdad Boulevard in Al-Qasaa district.

The television broadcast horrible pictures of the explosions, with blood stains and body parts being fallen and scattered on the road.

One of the pictures showed a charred body inside the mangled remains of a smoking vehicle in Duwar al-Jamarek.

Other images showed a bus splattered with blood and more blood stains on the road, while ambulances could be seen in the background.

Syrian cities have been targets of many terrorist attacks, with dozens of civilians and security forces have been killed.


Ledakan bom kereta terrorist di Halab Syria 3 terbunuh 9 cedera

ledakan bom terrorist di Damsyik 27 terbunuh 97 cedera

 


*******************************************************************************
Al-FATIHAH
FOR THE SOUL OF IMAM RIDHA A.S MOSQUE
LEADER, SYEIKH ABDALLAH DAHDOU 
CONDOLENCES TO HIS FAMILY
AND BELIEVERS IN BELGIUM

Kenyataan media;
 Majma' Ahlul Bait kecam pembunuhan imam masjid di Belgium

Majma' Jahani Ahlul Bait dalam pernyataan ini menegaskan bahawa pemimpin-pemimpin kesatuan Eropah (EU) bertanggung jawab dalam menjaga keselamatan nyawa dan keamanan umat Islam yang tinggal di Eropah sabagaimana hak individu yang lain. Majma' Ahlul Bait meminta negara-negara rantau tersebut bersungguh-sungguh mengambil berat masalah fitnah ini agar keselamatan jiwa orang awam tidak terancam disamping nama baik negara tidak tercemar akibat aktiviti keganasan.

Agensi Berita Ahlul Bait (ABNA.co) - Majma' Jahani Ahlul Bait mengeluarkan kenyataan media yang mengutuk serangan kejam pengganas Wahabi terhadap Masjid Imam Ridha kota Brussel, Belgium sehingga menyebabkan kematian imam jemaahnya Hujjatul Islam Abdallah Dahdou dan mencederakan beberapa orang makmum.

Majma' Ahlul Bait dalam pernyataan ini menegaskan pihak pemerintah negara-negara Kesatuan Eropah (EU) bertanggung jawab menjaga keselamatan jiwa dan keamanan umat Islam yang tinggal di Eropah sebagai mana individu-individu yang lain. Majma' Ahlul Bait meminta negara-negara bersungguh-sungguh mengambil berat masalah fitnah 
ini agar keselamatan jiwa orang awam tidak terancam disamping nama baik negara tersebut tidak tercemar akibat aktiviti keganasan.
Teks kenyataan media Majma' Ahlul Bait adalah seperti berikut:
بسم الله الرحمن الرحیم

من المؤمنین رجال صدقوا ما عاهدو الله علیه فمنهم من قضی نحبه ومنهم من ینتظر وما بدلو تبدیلا.
Di antara orang-orang yang beriman itu, ada yang bersikap benar menunaikan apa yang telah dijanjikannya kepada Allah (untuk berjuang membela Islam); maka di antara mereka ada yang telah selesai menjalankan janjinya itu (lalu gugur syahid), dan di antaranya ada yang menunggu giliran; dan mereka pula tidak mengubah (apa yang mereka janjikan itu) sedikitpun. - Surah Al-Ahzab ayat 23
Sekali lagi kehormatan masjid selaku rumah Allah dan tempat ibadah tewas dan darah ulama tanpa alasan ditumpahkan di mihrab ibadah. Dalam serangan beberapa orang talibarut mustakbirin, Masjid Imam Ridha (a.s) di Brussels telah dibakar dan imam jemaahnya Hujjatul Islam Wal Muslimin Syeikh Abdallah Dahdou terbunuh.
Peristiwa ini benar-benar melukakan hati umat Islam. Jelas sekali mereka yang bertindak sedemikian rupa adalah daripada kumpulan penjenayah ekstrimis murahan al-Qaeda yang tidak tahu malu di mana dengan perlindungan kuasa angkuh dunia. Beberapa negara yang keras kepala seperti Arab Saudi, Israel-Zionis dan Amerika telah menganjurkan jenayah pengecut ini.
Penyokong-penyokong jenayah seperti ini di Pakistan, Afghanistan, Iraq, Belgium dan sekarang negara-negara Eropah, sedang menayangkan kealiman dan perseteruan dengan kemanusiaan. Dengan mengeluarkan fatwa  palsu, mereka telah membasuh otak individu-individu dan orang jahil untuk membunuh orang yang tidak berdosa, membakar masjid dan tempat-tempat ibadah. Hari ini mereka harus menjawab tentang jenayah ini. Para alim palsu ini sedang bersubahat dengan pengkhianat dan menghisap darah dengan rakusnya. Mereka yang buta hati ini kelmarinnya di Asia, dan hari ini di Eropah, sedang merosakkan imej umat Islam, mencetuskan fitnah dan ikhtilaf di kalangan umat Islam di Eropah dengan jenayah tidak berkemanusiaan seperti ini. Mereka ini membinasakan keharmonian umat Islam dan pengikut agama lain di Eropah yang sekarang ini sedang mewujudkan perpaduan di samping menyediakan perpecahan dan perseteruan sesama mereka.
As-Syahid Syeikh Abdallah Dahdou di sepanjang riwayat hidupnya meletakkan matlamat berbakti kepada Islam dan kaum muslimin. Beliau telah terkorban dalam tindakan pengecut dan kejam orang yang buta hati lagi sesat. Kefanatikan mereka yang berhati buta ini menganggap bahawa menumpahkan darah orang yang tidak berdosa meskipun tanpa alasan adalah harus dan mendapat pahala .
Selain itu,  pemimpin-pemimpin kesatuan Eropah (EU) bertanggung jawab dalam menjaga keselamatan nyawa dan keamanan umat Islam yang tinggal di Eropah sabagaimana hak individu yang lain. Majma' Ahlul Bait meminta negara-negara rantau itu bersungguh-sungguh mengambil berat masalah fitnah ini agar keselamatan jiwa orang awam tidak terancam disamping nama baik negara tersebut tidak tercemar akibat aktiviti keganasan.
Majma' Ahlul Bait mengutuk keras serangan dahsyat ini dan mengajak seluruh pengikut Ahlul Bait bersabar. Janganlah bertindak membalas dendam untuk darah As-Syahid yang ditumpahkan secara zalim itu. Peristiwa buta hati ini hendaklah diikuti dengan jalan perundangan melalui pertubuhan-pertubuhan dan pihak berkuasa yang berkaitan.
Akhir sekali, kami berdoa keampunan dan keredaan Ilahi untuk As-Syahid dan kesabaran yang indah buat mereka yang terselamat khususnya keluarga beliau. Diharap kesyahidan beliau mengukuhkan perpaduan dan menambahkan visi yang cerah di kalangan jemaah umat Islam Eropah khususnya di Belgium.
Wassalamualaikum Wa Rahmatullah
Majma' Jahani Ahlul Bait



 Light Within Light (poem)

What if one were to lose themselves in prostration?
Dissolve as light within light and fade in reflection
If one were to pay attention to the emblems of Your essence
The heart would sink in love as it comprehends Your presence

What if the battles of my inner levels that surge
Were to collide and attain peace as they merged
What if You approve the request on my tongue
And accept this attempt to worship, my Love

To somehow give thanks for all of Your blessings
When this beggar just wants to indulge in confessing
To partake in this conversation is just so unnerving
For my Love, I know, I am truly undeserving

To request compassion when arrogance has weight
To not read Your signs, but claim to have prayed
To live without grace, unlike the flowers that bloom
Devoid of mercy, unlike the clouds that move

If one traced the source of the sweet morning rays
Upon arriving at sight, their soul would set ablaze
If one understood the mercy of the misty dew
They would steadily, but certainly disappear in the truth

They'd discover the path and lose themselves in prostration
Dissolve as light within light and fade in reflection
The senses would discern the emblems of Your essence
The heart would sink in love as it comprehends Your presence          

SOLAWAT 

No comments:

Post a Comment