Monday 18 November 2013

SEPUTAR PRO KONTRA PUASA HARI ASYURA & UNIFYING ROLE OF IMAM HUSSEIN APPROVED BY SHIA AND SUNNI


BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM



 Pandangan Ahlul Bait (a.s) tentang puasa di hari Asyura

 Pandangan Ahlul Bait (a.s) tentang puasa di hari Asyura
Rincian pertanyaan:

Salah satu topik berkaitan dengan Asyura Husaini yang disentiasa sentiasa diperkenalkan di kalangan kaum Wahabi ialah puasa di hari Asyura. Puasa ini sudah menjadi resam rasmi di kalangan Bani Umayyah dan mereka yang dahagakan penumpahan darah Sayyidul Syuhada Imam Husain (a.s) serta para sahabat beliau di mana pembenci Ahlul Bait menyambutnya dengan kemeriahan dan kegembiraan seperti mana yang dikatakan oleh Imam Jaafar as-Sodiq:
 إن آل أمية عليهم لعنة الله ومن أعانهم على قتل الحسين من أهل الشام، نذروا نذرا إن قتل الحسين عليه السلام وسلم من خرج إلى الحسين عليه السلام وصارت الخلافة في آل أبي سفيان، أن يتخذوا ذلك اليوم عيدا لهم، وأن يصوموا فيه شكرا.
امالي شيخ طوسي، ص 667، رقم‏1397 / 4.
Sesungguhnya kaum kerabat Bani Umayyah laknatullah ʻalaihim, dan mereka dari kalangan warga Sham yang membantu pembunuhan al-Husain telah bernazar sebenar-benar nazar, bahawa seandainya al-Husain (a.s) terbunuh dan keluarga Abu Sufyan menjadi khalifah, maka mereka akan mengambil hari tersebut sebagai hari raya bagi mereka, dan mereka akan berpuasa sebagai kesyukuran.
- Amali Syeikh Tusi, muka surat 667 nombor 1397
Sebelum itu kami akan bawakan pandangan-pandangan tokoh Wahabi dan Ahlusunnah terlebih dahulu dan kritikan terhadapnya akan menyusul nanti.
Indikasi hari penghijrahan Nabi ke Makkah dan hari Asyura sebagai dorongan puasa.

Syeikh Abdul Aziz bin Abdullah Al Syeikh, Mufti Am, ketua Jawatankuasa Ulama Besar Arab Saudi dan ketua markaz menggalakkan umat Islam berpuasa di hari Asyura dengan mengeluarkan kenyataan dan memberikan fokus terhadap matan ini:
الرياض وكالة الأنباء السعودية: وجّه سماحة الشيخ عبد العزيز بن عبد الله آل الشيخ مفتي عام المملكة رئيس هيئة كبار العلماء وإدارة البحوث العلمية والإفتاء، الكلمة التالية في الترغيب في صوم يوم عاشوراء: الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله، وعلى آله وأصحابه ومن اهتدى بهداه..؛ اما بعد: فقد ثبت عن النبي أنه كان يصوم يوم عاشوراء، ويرغب الناس في صيامه، لأنه يوم نجى الله فيه موسى وقومه، وأهلك فيه فرعون وقومه، فيستحب لكل مسلم ومسلمة صيام هذا اليوم شكرا لله عز وجل! وهو اليوم العاشر من المحرم. ويستحب أن يصوم قبله يوما أو بعده يوما... ونظرا إلى أن يوم الاثنين هو اليوم الأول من محرم هذا العام 1422 هـ لأن الأصل هو كمال ذي الحجة، فإن الأفضل للمؤمن في هذا العام أن يصوم يومي الثلاثاء والأربعاء التاسع والعاشر من محرم، أو يومي الأربعاء والخميس العاشر والحادي عشر من محرم. وأسال الله أن يوفقنا وجميع المسلمين لما يرضيه وأن يجعلنا جميعا من المسارعين إلى كل خير. إنه جواد كريم. وصلى الله على نبينا محمد وآله وصحبه...
 مفتي عام المملكة العربية السعودية ورئيس هيئة كبار العلماء وإدارة البحوث العلمية والإفتاء عبد العزيز بن عبد الله بن محمد آل الشيخ‏
 الانتصار، عاملي، ج 9، ص 302.
Agensi Berita Saudi- Riyadh: Mufti Am Kerajaan Arab Saudi, ketua Jawatankuasa Ulama Besar dan Pentadbiran Kajian Ilmu serta Fatwa, Syeikh Abdul Aziz bin Abdullah Al Syeikh, mengeluarkan kenyataan berikut bagi menggalakkan puasa di hari Asyura: Segala puji bagi Allah dan salam ke atas utusan Allah, dan ke atas keluarga serta sahabat baginda, begitu juga mereka yang mendapat hidayah dengan bimbingannya... Adapun sesungguhnya: Telah disabitkan bahawa Nabi (s.a.w) berpuasa di hari Asyura, dan baginda menggalakkan manusia untuk berpuasa kerana hari tersebut Allah telah menyelamatkan Musa dan kaumnya, dan memusnahkan Fir'aun dan kaumnya di hari itu, maka setiap umat Islam lelaki dan perempuan disunatkan berpuasa pada hari ini, syukur kepada Allah Azzawajalla! ia adalah hari kesepuluh dari bulan Muharam. Disunatkan juga berpuasa satu hari sebelumnya atau hari selepasnya... Oleh kerana hari Isnin tahun ini 1422 Hijrah merupakan hari pertama bulan Muharam, dan ia menyempurnakan bulan Zulhijjah, maka lebih utama bagi kaum mukminin agar berpuasa di hari Selasa dan Rabu, iaitu hari kesembilan dan kesepuluh dari bulan Muharam, atau dua hari iaitu Rabu dan Khamis pada hari kesepuluh dan kesebelas dari bulan Muharam. Saya doakan Allah memberikan kejayaan kepada kita dan seluruh umat Islam, semoga Allah menjadikan kita daripada golongan yang bersegera ke arah semua kebaikan. Sesungguhnya Allah Maha Pemberi Kurnia dan Maha Mulia.
Mufti Am Kerajaan Arab Saudi dan ketua Jawatankuasa Ulama Besar, ketua Urusan Penyelidikan Ilmu dan Fatwa Abdul Aziz bin Abdullah bin Muhammad Al Sheikh.
Ucapan Abu Khalid dalam laman web Hawzah Ilmiyah Ahlusunnah Zahedan
Menurut satu makalah yang terdapat dalam laman web rasmi Hawzah Ilmiyah Ahlusunnah Zahedan (Sunni Online), yang ditulis oleh salah seorang ulama Ahlusunnah bernama Abu Khalid adalah seperti berikut:
 با توجه به جايگاه روز عاشورا، در مورد روزه آن، در سنت پيامبر اكرم صلى اللّه عليه وسلم تأكيد بسيار شده است و آن حضرت صلي اللّه عليه وسلم امت را تشويق به روزه گرفتن در اين روز نموده‏اند. روايتي از حضرت عبد الله بن عباس رضي‏اللّه عنه در بخاري نقل شده كه مي‏فرمايد: رسول اللّه صلي اللّه عليه وسلم به مدينه تشريف آوردند، يهوديان را ديدند كه در روز عاشورا روزه مي‏گيرند، آن حضرت صلي اللّه عليه وسلم فرمودند: [فلسفه] اين كار چيست؟ [يهوديان] گفتند: اين روز مباركي است، در اين روز خداوند متعال بني‏اسرائيل را از دشمنشان نجات داد و حضرت موسي عليه‏السلام اين روز را روزه مي‏گرفت. آن حضرت صلي اللّه عليه وسلم فرمودند: من از شما به موسي سزاوارتر - نزديك‏تر- هستم. لذا آن حضرت صلي اللّه عليه وسلم آن روز را روزه گرفتند و دستور به روزه آن روز دادند.
Mengenai kedudukan hari Asyura, puasa pada hari tersebut telah ditekankan dalam sunnah Nabi (s.a.w). Baginda telah menggalakkan umatnya untuk berpuasa dalam hari ini. Sebuah riwayat daripada Abdullah bin Abbas (r.a) telah dinukilkan dalam Sahih al-Bukhari, beliau berkata:  Rasulullah (s.a.w) datang ke Madinah. Baginda melihat Yahudi berpuasa di hari Asyura. Lantas bagindapun bersabda:  Pekerjaan apakah ini? Yahudi menjawab: Hari ini adalah hari keberkatan, di hari ini Allah (s.w.t) menyelamatkan Bani Israel dari para musuh, dan Nabi Musa (a.s) berpuasa di hari ini. Rasulullah (s.a.w) bersabda: Dibandingkan dengan Nabi Musa, aku lebih utama daripada kalian (Aku lebih dekat dengan Nabi Musa). Oleh itu Nabi (s.a.w) pun berpuasa di hari itu dan memerintahkan supaya orang berpuasa.
Hadis yang lain juga telah dinukilkan daripada Ibnu Abbas (r.a) bahawa Nabi (s.a.w) bersabda:
صوموا يوم عاشورا و خالفوا فيه اليهود، صوموا قبله يوماً و بعده يوماً. 
صحيح مسلم، ش، 1162
Berpuasalah pada hari Asyura  dan lakukanlah puasa yang bertentangan daripada Yahudi, berpuasalah sehari sebelumnya dan sehari selepasnya. - Sahih Muslim halaman 1162.
Jawapan:
Terdapat perselisihan pendapat mengenai hukum berpuasa di hari Asyura. Sebahagiannya berkata: Puasa di hari Asyura hingga sebelum datang hari wajib berpuasa di bulan Ramadhan dahulunya adalah wajib. Namun setelah berpuasa di bulan Ramadhan menjadi wajib, kewajipan puasa di hari Asyura telah dimansuhkan. Mengenai pemansuhan puasa hari Asyura, sebahagian  berkata: Setelah pemansuhan puasa hari Asyura, hukum sunatnya masih berkekalan. Ada juga yang mengatakan ianya adalah makruh. Sebahagian yang lain berkata: Puasa hari Asyura adalah bebas, sesiapa pun boleh berpuasa di hari tersebut. Penelitian topik ini dibahagikan dalam tiga bab:
Bab 1: Riwayat Ahlul Bait (a.s) dalam larangan puasa Asyura.
Bab 2: Kata-kata ulama Syiah tentang masalah ini.
Bab 3: Puasa hari Asyura di sisi Ahlusunnah dan ulama mereka.
Bab 1:
Riawayat Ahlul Bait (a.s) dalam larangan puasa Asyura
Terdapat banyak hadis di dalam sumber-sumber Syiah yang menunjukkan kewajipan berpuasa di bulan Ramadhan yang menyingkirkan kewajipan berpuasa di hari Asyura, malah meninggalkannya adalah lebih baik.
Untuk penjelasan yang lebih lanjut tentang perkara ini dan kedudukan puasa di hari Asyura, kami akan tunjukkan beberapa hadis daripada para imam maksum Syiah selain perinciannya dari kitab-kitab perawi:

Muhammad bin Muslim dan Zurarah bin Aʻyan masing-masing menukilkan daripada Imam Jaafar, bahawa Imam Baqir (a.s) ditanya tentang puasa di hari Asyura. Beliau menjawab:
 كان صومه قبل شهر رمضان، فلما نزل شهر رمضان ترك.
 من لا يحضره الفقيه، ج 2، ص 51، ح 224.
Puasanya adalah wajib sebelum bulan Ramadhan. Apabila turun kewajipan pada bulan Ramadhan, maka puasa Asyura ditinggalkan.
- Man la yahdhuruhul faqih, jilid 2 halaman 51, hadis 224
Dalam hadis yang lain, perawi berkata: Aku bertanya kepada Imam Baqir tentang puasa di hari Asyura. Beliau menjawab:
 صوم متروك بنزول شهر رمضان، والمتروك بدعة.
 كافي، ج 4، ص 146، باب صوم عاشوراء و عرفه، حديث 4.
Ianya adalah puasa yang ditinggalkan apabila turunnya bulan Ramadhan, dan puasa di hari yang ditinggalkan adalah bid’ah.
- Al-Kafi, jilid 4 halaman 146, Bab

Puasa Asyura adalah sunnah Bani Umayyah disebabkan kesyahidan Imam Husain.
Dalam hadis yang lain, ada seorang individu bertanya kepada Imam Sodiq (a.s) mengenai puasa di hari Asyura. Beliau menjawab:

 
 ذاك يوم قتل فيه الحسين عليه السلام، فإن كنت شامتا فصم. ثم قال: إن آل أمية عليهم لعنة الله ومن أعانهم على قتل الحسين من أهل الشام، نذروا نذرا إن قتل الحسين عليه السلام وسلم من خرج إلى الحسين عليه السلام وصارت الخلافة في آل أبي سفيان، أن يتخذوا ذلك اليوم عيدا لهم، وأن يصوموا فيه شكرا، ويفرحون أولادهم، فصارت في آل أبي سفيان سنّة إلى اليوم في الناس، واقتدى بهم الناس جميعا، فلذلك يصومونه ويدخلون على عيالاتهم وأهاليهم الفرح ذلك اليوم. ثم قال: إن الصوم لا يكون للمصيبة، ولا يكون إلا شكرا للسلامة، وإن الحسين عليه السلام أصيب، فإن كنت ممن أصبت به فلا تصم، وإن كنت شامتا ممن سرك سلامة بني أمية فصم شكرا لله تعالى.
امالي شيخ طوسي، ص 667، رقم‏1397 / 4.
Imam Husain (a.s) terbunuh pada hari tersebut , jika engkau mahu memperolok-olok, maka berpuasalah pada hari tersebut (engkau melahirkan kegembiraan di atas musibah mereka). Sesungguhnya keluarga Umayyah laknatullah ʻalaihim dan warga Sham yang membantu mereka dalam pembunuhan al-Husain telah bernazar dengan sebenar-benar nazar. Iaitu sekiranya Husain (a.s) terbunuh dan orang yang keluar memerangi Husain itu selamat, kemudian kekhalifahan akan dipegang oleh keluarga Abi Sufyan, maka mereka akan berpuasa pada hari itu sebagai tanda kesyukuran, dan menggembirakan anak-anak mereka. Maka keluarga Abu Sufyan pun menjadikannya sebagai sunnah di kalangan orang ramai, umumnya orang ramai mengikuti mereka semuanya dengan membuatkan ahli keluarga merasa gembira di hari tersebut. Kemudian Imam melanjutkan: Sesungguhnya puasa itu tidaklah menjadi musibah kecuali kesyukuran kerana (Bani Umayyah) selamat. Sesungguhnya Husain (a.s) ditimpa musibah, sekiranya engkau termasuk dalam golongan yang ditimpa musibah, janganlah berpuasa pada hari ini. Sekiranya engkau suka terhadap orang yang membuatkan engkau gembira atas keselamatan Bani Umayyah, maka berpuasalah untuk bersyukur kepada Allah.
- Amali Syeikh Tusi, muka surat 667, nombor 1397

Neraka Jahannam untuk puasa Asyura

Dalam hadis lain, Zaid al-Narsi menukilkan begini daripada Zararah:
عن زيد النرسي قال: سمعت عبيد بن زرارة يسأل أبا عبد الله عليه السلام عن صوم يوم عاشورا فقال: من صامه كان حظه من صيام ذلك اليوم حظ ابن مرجانة وآل زياد. قال: قلت: وما كان حظهم من ذلك اليوم؟ قال: النار أعاذنا الله من النار ومن عمل يقرب من النار.
الكافي، ج 4، ص147، شماره 6 ـ تهذيب، ج4، ص301، شماره912 ـ الإستبصار، ج2، ص135، شماره 443.
Zaid Narsi berkata: Aku mendengar Ubaid bin Zararah bertanya kepada Abu Abdillah (a.s) tentang puasa di hari Asyura. Maka Abu Abdillah berkata: Barangsiapa yang berpuasa di hari Asyura, maka tuah puasa pada hari tesebut sama seperti tuah Ibnu Marjanah dan Al Ziyad.Aku bertanya apakah tuah mereka di hari tersebut: Katanya: Neraka, semoga Allah lindungi kita dari api neraka dan dari angkara yang mendekatkan dengan api neraka.
- Al-Kafi, jilid 4 halaman 147, nombor 6; Tahdhib jilid 4 halaman 301, nombor 912; Al-Istibshar, jilid 2 muka surat 135, nombor 443
Kemurkaan tuhan terhadap orang yang berpuasa di hari Asyura

محمد بن يعقوب عن الحسين بن علي الهاشمي عن محمد بن الحسين عن محمد بن سنان (عن أبان عن عبد الملك) قال: سألت أبا عبد الله عليه السلام عن صوم تاسوعاء وعاشوراء من شهر المحرم؟ فقال:... ما هو يوم صوم. وما هو إلا يوم حزن ومصيبة دخلت على أهل السماء وأهل الأرض وجميع المؤمنين. ويوم فرح وسرور لابن مرجانة وآل زياد وأهل الشام. غضب الله عليهم وعلى ذرياتهم...
وسائل الشيعه (آل البيت)، شيخ حر عاملي، ج 10، ص 460.ح 13847.
Diriwayatkan Muhammad bin Yaʻqub bin al-Husain bin Ali al-Hashimi, daripada Muhammad bin al-Husain, daripada Muhammad bin Sinan (daripada Aban, daripada Abdul Malik) yang berkata: Aku bertanya kepada Aba Abdillah (a.s), tentang puasa Tasūʻa dan Asyura dari bulan Muharram? Maka beliau menjawab: … Hari ini bukanlah untuk berpuasa. Melainkan ianya adalah hari dukacita dan musibah yang menimpa penghuni langit, bumi dan seluruh orang beriman. Dan ia adalah hari kegembiraan ibnu Marjanah, keluarga Ziyad dan warga Sham. Semoga Allah memurkai mereka dan keturunan mereka…
- Wasail al-Shiʻah, Syeikh Hur ʻAmili, jilid 10 halaman 460, hadis 1347
Banyak lagi hadis-hadis lain tentang perkara ini, namun cukuplah dengan sekadar ini.

Bab 2:
Kata-kata ulama Syiah

Terdapat banyak pendapat di kalangan ulama Syiah mengenai hari Asyura:
Sebahagian ulama Syiah berpendapat hukum puasa di hari Asyura  adalah haram misalannya:
Al-Marhum Khansari dalam kitab Jamiʻ al-Madarik:
وجزم بعض متأخري المتأخرين بالحرمة ترجيحا للنصوص الناهية وحملا لما دل على الاستحباب على التقية. والظاهر أن هذا أقرب
جامع المدارك، مرحوم خوانساري، ج 2، ص 226.
Sebagagian ulama terkini mengiyakan kecenderungan mereka terhadap riwayat-riwayat larangan sedangkan hadis-hadis tuntutan puasa di hari ini hanyalah sekadar taqiyyah. Secara zahirnya pandangan ini lebih dekat.
- Jamiʻ al-Madarik, Marhum Khunsari, jilid 2 halaman 226.
Ataupun Marhum Muhaddis Bahrani dalam Hada’iq berkata:

وبالجملة فإن دلالة هذه الأخبار على التحريم مطلقا أظهر ظاهر.
الحدائق الناضره، محقق بحراني، ج 13، ص 376.
Dengan ayat bahawa khabar ini (puasa di hari Assyura) menunjukkan ke atas pengharaman mutlak yang lahir dari zahirnya.
-Al-Hada’iq al-Nadhirah, Muhaqqiq Bahrani, jilid 13 halaman 376
Ataupun Marhum Naraqi dalam kitab Mustanad al-Shiʻah:
فالحق: حرمة صومه من هذه الجهة. فإنه بدعة عند آل محمد متروكة
مستند الشيعه، محقق نراقي، ج 10، ص 493.
Pandangan yang benar ialah: Pengharaman puasanya dari sisi ini, sesungguhnya ia adalah bidʻah yang ditinggalkan menurut keluarga Muhammad.
- Mustanad al-Shiʻah, Muhaqqiq Naraqi, jilid 10 halaman 493
Walau bagaimanapun  kebanyakan ulama di zaman ini seperti Sayid Yazdi pengarang Urwah, Marhum Burujerdi, Hakim, Imam Khomeini dan kebanyakan pengulas kitab Urwah al-Wuthqa, termasuklah mereka yang hidup di zaman sekarang menganggap kemakruhan puasa tersebut. (Al-Urwah al-Wuthqa, Sayid Yazdi, jilid 3 halaman 657). Sebahagian kecil yang lain pula menganggap sunat berpuasa dengan niat berdukacita dan bersedih, bukan dengan niat bertabarruk sebagaimana yang dilakukan oleh Bani Umayah. Itupun puasanya sampai ke Asar hari Asyura dan mereka berbuka sebelum Maghrib (ترجيحاً با تربت سيدالشهداء عليه السّلام). Ini adalah himpunan jalur larangan dan khabar tentang tuntutan puasa Asyura. Mereka yang berpendapat seperti ini ialah Syeikh al-Tusi di dalam kitab al-Istibshar, jilid 2 halaman 136 dengan menggunakan riwayat berikut:
عبد الله بن سنان عن الصادق عليه السلام قال: دخلت عليه يوم عاشورا فألفيته كاسف اللون ظاهر الحزن و دموعه تنحدر كاللؤلؤ المتساقط، فقلت: يا ابن رسول الله مم بكاؤك لا أبكى الله عينيك فقال لي: أو في غفلة أنت؛ اما علمت أن الحسين عليه السلام أصيب في مثل هذا اليوم فقلت: يا سيدي فما قولك في صومه قال لي: صمه من غير تبييت وأفطره من غير تشميت ولا تجعل صوم يوم كملا وليكن إفطارك بعد صلاة العصر بساعة على شربة من ماء فإنه في ذلك الوقت من ذلك اليوم تجلت الهيجاء عن آل رسول الله صلى الله عليه وآله وانكشفت الملحمة عنهم
مصباح المتهجد، شيخ طوسي، ص 547
Diriwayatkan Abdullah bin Sinan, daripada Imam al-Sodiq (a.s) yang berkata: Aku bertemu dengan beliau di hari Asyura, aku lihat wajahnya menampilkan warna pucat  akibat kesedihan, titisan air matanya gugur berjatuhan bagaikan butir-butir mutiara. Maka akupun bertanya: Wahai cucunda Rasulullah, apakah yang menyebabkan engkau menangis, semoga Allah tidak membuatkan matamu menangis. Aku bertanya: Wahai penghuluku, apakah pandanganmu tentang puasa di hari Asyura. Beliau menjawab kepadaku: Berpuasalah, tapi jangan sampai ke penghujungnya. Berbukalah tanpa menyebabkan engkau gembira atas bencana orang lain, janganlah jadikan puasamu sempurna, namun berbukalah dengan seteguk air setelah solat Asar berlalu, sesungguhnya peperangan menjelma pada keluarga Rasulullah (s.a.w) pada hari tersebut , dan pembantaian tersingkap pada mereka.
- Mushbah al-Mujtahid, Syiekh Tusi, muka surat 547.
Oleh itu, ahli fikah Syiah menganggap hari ini adalah hari kedukaan, kesedihan, perkabungan dalam musibah Abi Abdillah al-Husain (a.s) berasaskan ilham yang diambil dari hadis-hadis Ahlul Bait (a.s) yang bersungguh-sungguh melarang sebarang amalan yang bertentangan dengan acara kedukaan di hari ini. Selain itu para imam berpesan agar tidak bekerja dengan senang hati selain menjadikannya sebagai hari kesedihan dan tangisan. Sebagaimana yang ditunjukkan oleh Imam Ali bin Musa al-Ridha (a.s):
من كان يوم عاشوراء يوم مصيبته وحزنه وبكائه يجعل الله عز وجل يوم القيامة يوم فرحه وسروره وقرت بنا في الجنان عينه.
 علل الشرائع، شيخ صدوق، ج 1، ص 227
Barangsiapa yang menjadikan hari Asyura sebagai hari musibahnya, kedukaannya dan tangisannya, maka Allah azzawajalla akan menjadikan kegembiraan dan keriangan di hari kiamat, dan menyejukkan matanya pada kami di syurga.
- Ilal al-Sharāiʻ, Syeikh Shaduq, jilid 1 halaman 227.
Oleh kerana hadis di atas Imam al-Shodiq menunjukkan bahawa hari Asyura adalah hari musibah, kesedihan, dukacita dan tangisan, maka sebarang pekerjaan di hari itu yang menyebabkan kegembiraan dan kelupaan terhadap musibah Imam Husain (a.s) adalah bertentangan dengan iradah Allah dan Ahlul Bait (a.s)
Bab 3:
Hari Asyura di sisi Ahlusunnah dan ulama mereka
Jurang besar perselisihan dalam hadis puasa hari Asyura dalam sumber-sumber Ahlusunnah
Jika kita merujuk kepada sekumpulan hadis-hadis mengenai puasa di hari Asyura dalam kitab-kitab sahih Ahlusunnah, nescaya kita akan dapati pertentangan yang amat besar dan sangat mustahil untuk dikumpulkan bersama.
Puasa Nabi dan Quraysh di hari Asyura sebelum Islam
Hadis yang menjadi sandaran fatwa sunat puasa hari Asyura di kalangan Ahlusunnah seperti yang diriwayatkan di dalam Sahih al-Bukhari adalah seperti berikut:
عَنْ عَائِشَةَ رضى الله عنها قَالَتْ: كَانَ يَوْمُ عَاشُورَاءَ تَصُومُهُ قُرَيْشٌ فِي الْجَاهِلِيَّةِ، وَكَانَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم يَصُومُهُ، فَلَمَّا قَدِمَ الْمَدِينَةَ صَامَهُ، وَأَمَرَ بِصِيَامِهِ، فَلَمَّا فُرِضَ رَمَضَانُ تَرَكَ يَوْمَ عَاشُورَاءَ، فَمَنْ شَاءَ صَامَهُ، وَمَنْ شَاءَ تَرَكَهُ.
صحيح البخاري، ج 2، ص 250، ح 2002، كتاب الصوم، ب 69. باب صِيَامِ يَوْمِ عَاشُورَاءَ.
Diriwayatkan Aisyah berkata, "Hari 'Asyura adalah hari yang orang-orang Quraisy dahulu berpuasa padanya pada masa Jahiliyah. Kemudian tatkala Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam datang ke Madinah baginda berpuasa pada hari itu dan memerintahkan agar berpuasa padanya, hingga ketika telah diwajibkan puasa Ramadan maka puasa Ramadan adalah yang diwajibkan dan puasa 'Asyura` ditinggalkan. Barangsiapa berkehendak ia boleh puasa dan barangsiapa tidak berkehendak ia boleh meninggalkannya."
- Sahih al-Bukhari, jilid 2 halaman 250, hadis 2002
Pertama, hadis ini mempunyai masalah konflik sanad akibat kewujudan Hisham bin Urwah dalam persanadannya. Ini disebbakan Ibnu Qatthan berkata tentangnya sebagai: أنّه اختلط و تغيّر  (Sesungguhnya beliau seorang yang keliru dan berubah-ubah dalam penyampaian hadis). Zahabi pula berkata:  أنّه نسي بعض محفوظه أو وهم (sesungguhnya beliau seorang pelupa tentang sebahagian yang dihafalnya, ataupun terdapat kesamaran di hatinya). Atau juga Ibnu Kharrash berkata tentangnya: كان مالك لا يرضاه نقم عليه حديثه لأهل العراق (Sesungguhnya Malik tidak reda denganya, dan mengkritik hadisnya mengenai warga Iraq) - Mizan al-Iʻtidal, jilid 4 halaman 301.
Kedua, hadis ini bertentangan dengan hadis yang lain:
Nabi dan Quraysh tidak mempunyai maklumat tentang puasa hari Asyura sehingga zaman penghijrahan
Hadis yang lain dalam Sahih al-Bukhari benar-benar bertentangan dengan hadis yang telah disebut di atas:
حَدَّثَنَا أَبُو مَعْمَرٍ حَدَّثَنَا عَبْدُ الْوَارِثِ حَدَّثَنَا أَيُّوبُ حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ سَعِيدِ بْنِ جُبَيْرٍ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ - رضى الله عنهما - قَالَ قَدِمَ النَّبِىُّ - صلى الله عليه وسلم - الْمَدِينَةَ. فَرَأَى الْيَهُودَ تَصُومُ يَوْمَ عَاشُورَاءَ. فَقَالَ «مَا هَذَا». قَالُوا هَذَا يَوْمٌ صَالِحٌ. هَذَا يَوْمٌ نَجَّى اللَّهُ بَنِى إِسْرَائِيلَ مِنْ عَدُوِّهِمْ. فَصَامَهُ مُوسَى. قَالَ «فَأَنَا أَحَقُّ بِمُوسَى مِنْكُمْ». فَصَامَهُ وَأَمَرَ بِصِيَامِهِ.
صحيح بخاري، ج 2، ص 251، شماره حديث 2004.
Telah menceritakan kepada kami Abu Ma'mar telah menceritakan kepada kami 'Abdul Warits telah menceritakan kepada kami Ayyub telah menceritakan kepada kami 'Abdullah bin Sa'id bin Jubair dari bapaknya dari Ibnu 'Abbas radliallahu 'anhuma berkata: "Ketika Nabi shallallahu 'alaihi wasallam telah sampai dan tinggal di Madinah, Beliau melihat orang-orang Yahudi melaksanakan puasa hari 'Asyura' lalu baginda bertanya: "Kenapa kalian mengerjakan ini?" Mereka menjawab: "Ini adalah hari kemenangan, hari ketika Allah menyelamatkan Bani Isra'il dari musuh mereka lalu Nabi Musa Alaihissalam menjadikannya sebagai hari berpuasa". Maka Beliau bersabda: "Aku lebih berhak dari kalian terhadap Musa". Lalu baginda memerintahkan untuk berpuasa.
-Sahih al-Bukhari, jilid 2 halaman 251, nombor 2004
Riwayat pertama menyatakan: "Hari 'Asyura adalah hari yang orang-orang Quraisy dahulu berpuasa padanya pada masa Jahiliyah. Kemudian tatkala Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam datang ke Madinah baginda berpuasa pada hari itu dan memerintahkan agar berpuasa padanya, hingga ketika telah diwajibkan puasa Ramadan maka puasa Ramadan adalah yang diwajibkan dan puasa 'Asyura` ditinggalkan. Barangsiapa berkehendak ia boleh puasa dan barangsiapa tidak berkehendak ia boleh meninggalkannya."
Sebaliknya dalam hadis kedua dinyatakan: : "Ketika Nabi shallallahu 'alaihi wasallam telah sampai dan tinggal di Madinah, Beliau melihat orang-orang Yahudi melaksanakan puasa hari 'Asyura' lalu baginda bertanya: "Kenapa kalian mengerjakan ini?" Mereka menjawab: "Ini adalah hari kemenangan, hari ketika Allah menyelamatkan Bani Isra'il dari musuh mereka lalu Nabi Musa Alaihissalam menjadikannya sebagai hari berpuasa". Maka Beliau bersabda: "Aku lebih berhak dari kalian terhadap Musa". Lalu baginda memerintahkan untuk berpuasa.
Meninggalkan puasa di hari Asyura kerana fardhu Ramadhan
Terdapat hadis lain yang turut bertetangan dengan catatan di dalam Sahih al-Bukhari:
عَنِ ابْنِ عُمَرَ رضى الله عنهما قَالَ: صَامَ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم عَاشُورَاءَ، وَأَمَرَ بِصِيَامِهِ، فَلَمَّا فُرِضَ رَمَضَانُ تُرِكَ. وَكَانَ عَبْدُ اللَّهِ لاَ يَصُومُهُ، إِلاَّ أَنْ يُوَافِقَ صَوْمَهُ.
 صحيح البخاري، ج 2، ص 226، ح 1892،كتاب الصوم، باب وُجُوبِ صَوْمِ رَمَضَانَ.
Diriwayatkan daripada Ibnu'Umar radliallahu 'anhuma yang berkata: "Nabi shallallahu 'alaihi wasallam melaksanakan puasa hari 'Asyura' (10 Muharam) lalu memerintahkan (para sahabat) untuk melaksanakannya pula. Setelah Allah mewajibkan puasa Ramadhan, maka puasa hari 'Asyura' ditinggalkan. Dan 'Abdullah bin 'Umar radliallahu 'anhu tidaklah melaksanakan puasa hari 'Asyura' kecuali bila bertepatan dengan hari-hari puasa yang biasa dikerjakannya".
- Sahih al-Bukhari, jilid 2 halaman 226, hadis 1892.
Oleh itu hadis ini selaras dengan hadis ke-dua tentang puasa di hari Asyura sebelum datangnya kewajipan puasa di bulan Ramadhan, sedangkan pertentangannya adalah dalam bentuk keterpaksaan atau kebebasan beramal dengannya.
Rasulullah tidak beramal dengan perintahnya sendiri
Permasalahan yang lain berkenaan hadis ini ialah menurut riwayat yang disampaikan oleh al-Haythami di dalam kitab Majmaʻ Al-Zawa’id:
ان رسول الله صلى الله عليه وسلم أمر بصوم عاشوراء وكان لا يصومه.
مجمع الزوائد، هيثمي، ج 3، ص 186.
Sesungguhnya Rasulullah (s.a.w) memerintahkan puasa di hari Asyura sedangkan baginda sendiri tidak berpuasa pada hari tersebut.
- Majmaʻ al-Zawa’id, al-Haythami, jilid 3 halaman 186.
Iaitu: Menurut riwayat hadis al-Haythami ini, permasalahan yang timbul di sini ialah mustahil Rasulullah (s.a.w) memerintahkan amalan yang baik sedangkan baginda sendiri tidak melaksanakannya.
Kesepakatan Nabi (s.a.w) dengan agama Ahli Kitab.
Terdapat juga hadis lain di dalam Sahih al-Bukhari yang benar-benar bertentangan dengan riwayat di atas, iaitu tanggapan bahawa Rasulullah (s.a.w) menuruti amalan yang bukan datang daripada Allah, menuruti agama Yahudi dan lain-lain lagi.
Al-Bukhari menukilkan sebuah hadis daripada Ibnu Abbas di dalam kitab Sahihnya:
وَكَانَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم يُحِبُّ مُوَافَقَةَ أَهْلِ الْكِتَابِ فِيمَا لَمْ يُؤْمَرْ فِيهِ بِشَىْ‏ءٍ....
صحيح البخاري، ج 4، ص 269، ح 3558، كتاب المناقب، ب 23، باب صِفَه النَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم‏
Suatu ketika dahulu baginda suka menyamai Ahli Kitab dalam hal-hal yang tidak diperintahkan…
- Sahih al-Bukhari, jilid 4 halaman 269, hadis 3558.
Ibnu Hajar al-ʻAsqalani  selaku imam besar Ahlusunnah berkata:
و قد كان (ص) يحبّ موافقة أهل الكتاب فيما لم يؤمر فيه بشي‏ء ولا سيّما إذا كان فيما يخالف فيه أهل الأوثان.
فتح الباري، ابن حجر، ج 4، ص 213.
Rasulullah (s.a.w) suatu ketika dahulu suka menyamai Ahli Kitab dalam hal-hal yang tidak diperintahkan, terutamanya jikalau amalan tersebut bertentangan dengan Ahli Kitab.
- Fathul Bari, Ibnu Hajar jilid 4 muka surat 213
Zainuddin Rajab bin Abdul Rahman al-Hanbali yang meniggal dunia pada tahun 795 Hijrah, telah menafsirkan puasa Rasulullah (s.a.w) di dalam kitabnya kepada 4 situasi:
 الحالة الثانية انّ النبي (ص) لمّا قدم المدينة و رأى صيام أهل الكتاب له وتعظيمهم له وكان يحبّ موافقتهم! فيما لم يؤمر به صامه، وأمر النّاس بصيامه، وأكّد الأمر بصيامه و الحثّ عليه حتى كانوا يصوِّمونه أطفالهم.
لطائف المعارف، ص 102
Keadaan ke-dua, bahawa sesungguhnya Nabi (s.a.w) ketika datang ke Madinah, dan baginda melihat Ahli Kitab berpuasa. Lantas bagindapun menganggungkan mereka dan baginda juga turut sepakat dengan mereka tentang puasa yang tidak diperintahkan Allah. Rasulullah (s.a.w) memerintahkan manusia untuk berpuasa di hari Asyura, dan menegaskan perintah puasanya sehingga kanak-kanakpun ditekankan supaya turut berpuasa.
- Latha’if al-Maʻarif halaman 102
Dalam bahagian berikutnya, perkara ini akan kita teliti sehingga betul-betul pasti apakah Rasulullah (s.a.w) suka berpakat dengan Yahudi dan Kristian dalam hukum Allah?
 
Apakah Rasulullah (s.a.w) suka berpakat dengan Yahudi?
Sebelum ini telah jelas bagi kita bahawa Rasulullah (s.a.w) telah mengikuti agama Yahudi dalam perintah puasa pada hari Asyura.
Sebahagian ulama Syiah dan Sunni mempunyai kepercayaan bahawa Rasulullah (s.a.w) tidak menuruti mana-mana agama lain walaupun termasuklah agama Yahudi dan Kristian. Berkenaan dengan perkara ini, hendalah kita memerhatikan perkara-perkara berikut:
Fakhruddin al-Razi, seorang ulama besar Ahlusunnah berkata:
... الاحتمال الثاني وهو حقيقة المسألة فيدل على بطلانه وجوه:
 الأول: لو كان متعبدا بشرع أحد لوجب أن يرجع في أحكام الحوادث إلى شرعه وأن لا يتوقف إلى نزول الوحي لكنه لم يفعل ذلك لوجهين:
الأول: أنه لو فعل لأشتهر. والثاني: أن عمر رضي الله عنه طالع ورقة من التوراة فغضب رسول الله عليه الصلاة والسلام وقال لو كان موسى حيا لما وسعه إلا اتباعي ولما لم يكن كذلك علمنا أنه لم يكن متعبدا بشرع أحد الحجة الثانية: أنه عليه السلام لو كان متعبدا بشرع من قبله لوجب على علماء الأعصار أن يرجعوا في الوقائع إلى شرع من قبله ضرورة أن التأسي به واجب وحيث لم يفعلوا ذلك البتة علمنا بطلان ذلك.
 الحجة الثالثة: أنه عليه الصلاة والسلام صوب معاذا في حكمه باجتهاد نفسه إذا عدم حكم الحادثة في الكتاب والسنة ولو كان متعبدا بحكم التوراة كما تعبد بحكم الكتاب لم يكن له العمل باجتهاد نفسه حتى ينظر في التوراة والإنجيل.
المحصول. فخر رازي ( 606 هـ ). ج 3. ص 263
Berkenaan dengan kemungkinan yang kedua, iaitu masalah tersebut, hakikatnya menunjukkan kebatilan:
Pertama: Sekiranya baginda beribadah dengan syariat orang lain (Nabi Musa atau Isa a.s), maka ini akan menyebabkan Nabi akan sentiasa merujuk kepada berbagai peristiwa yang telah terjadi sebelumnya untuk syariat baginda. Baginda juga tidak akan menanti penurunan wahyu. Namun Nabi (s.a.w) tidak melakukannya berdasarkan dua perkara:
Pertama: Sekiranya baginda melakukan demikian, maka pasti perkara ini sudah masyhur. Kedua: Sesungguhnya Umar radhiallahu'anhu pernah membaca lembaran dari Taurat, maka Rasulullah (s.a.w) murka dan berkata: Andainya Musa hidup, maka tidak ada pilihan lain kecuali baginda menurutiku. Apabila terjadi demikian, maka jelaslah bagi kita bahawa baginda tidak pernah beribadah dengan syariat sesiapapun. Hujjah kedua: Sekiranya baginda beribadah dengan menuruti syariat lain, ia melazimkan para ulama terkemudian perlu merujuk kepada syariat sebelum ini untuk berbagai peristiwa yang berlaku. Ini disebabkan mengikutinya adalah wajib. Oleh kerana mereka tidak melakukan demikian, maka dapatlah kita ketahui bahawa perkara tersebut batil.
Hujjah ketiga: Baginda berijtihas sendiri sekiranya tidak menemui hukum dalam sesuatu peristiwa di dalam Al-Qur'an dan Sunnah. Andainya baginda beribadah mengikut hukum Taurat sepertimana baginda beribadah dengan al-Qur'an, sudah tentu baginda tidak akan berijtihad dengan dirinya sendiri sehingga merujuk kepada Taurat dan Injil.
- Al-Mahshul, Fakhruddin al-Razi, (meninggal dunia pada tahun 606 Hijrah), jilid 3 halaman 263.
Ataupun kita lihat kata-kata Hasan al-Bashri:

 
... أن نبينا (ص) لم يكن متعبدا قبل النبوة ولا بعدها بشريعة من تقدم لا هو ولا أمته...
 المعتمد، ابو الحسين بصري، ص 336
Nabi (s.a.w) dan umatnya tidak pernah beribadah dengan syariat sebelumnya ketika baginda belum menjadi menjadi Nabi (bi’thah). Begitu juga setelah Biʻthah.
- Almuʻtamad, Abul Husain al-Bashri, muka surat 336
Ibnu al-ʻAbidiin di dalam Hashiyah Rad al-Mukhtar berkata:

مطلب في تعبده عليه الصلاة والسلام بشرع من قبله... أن المختار عندنا عدمه وهو قول الجمهور
حاشية رد المحتار. ابن عابدين. ج 1. ص 97
Berkenaan dengan ibadah Nabi berasaskan syariat sebelum baginda… Sesungguhnya pandangan terpilih di sisi kami ialah baginda tidak beribadah dengan syariat sebelumnya, dan ini adalah pendapat gagasan ulama.
- Al-Hashiyah Rad al-Mukhtar, Ibnu ʻAbidin, jilid 1 halaman 97
Kedua: Terdapat banyak hadis di dalam kitab-kitab Ahlusunnah yang menceritakan bahawa Nabi (s.aw) menegah orang lain menuruti agama Yahudi.
Diriwayatkan bahawa Rasulullah (s.a.w) bersabda:
ليس منا من تشبه بغيرنا لا تشبهوا باليهود ولا بالنصارى.
سنن ترمذي، ج 4، ص 159
Bukan daripada kalangan kami orang yang mirip dengan mereka yang bukan daripada kami, janganlah melakukan hal yang sama seperti Yahudi dan Kristian.
- Sunan al-Tarmizi, jilid 4 halaman 159.
Dalam hadis yang lain, Rasulullah (s.a.w) bersabda:
لا تشبهوا باليهود و النصاري.
 فتح الباري، ابن حجر، ج 11، ص 12
Janganlah kalian melakukan hal yang mirip dengan Yahudi dan Kristian.
- Fathul Bari, Ibnu Hajar, jilid 11 muka surat 12.
Ataupun hadis yang diriwayatkan daripada Rasulullah (s.a.w):

 قال رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم صلوا في نعالكم وخالفوا اليهود.
 المعجم الكبير، ج 7، ص 290، ح 7165 - البدايه والنهايه، ابن كثير، ج 2، ص 172 ـ المستدرك على الصحيحين، ج 1، ص 260.
Solatlah dengan memakai kasut kalian dan lakukanlah hal yang bertentangan dengan Yahudi. 
- Al-Muʻjam al-Kabir, jilid 7 halaman 290, hadis 7165; Al-Bidayah Wan Nihayah Ibnu Kathir, jilid 2 halaman 172; Al-Mustadrak Ala Sahihayn al-Hakim, jilid 1 halaman 260
Hadis tersebut telah disahihkan oleh Al-Bani di dalam kitab Shahih al-Jamiʻ al-Shaghir.
Sekarang, dengan wujudnya sekumpulan hadis-hadis begini dalam sumber-sumber Ahlusunnah, bagaimanakah dapat kita katakan bahawa Rasulullah (s.a.w) menuruti Yahudi dalam puasa di hari Asyura?
Permasalah hadis puasa di hari Asyura

Dalam hadis-hadis yang telah dinukilkan oleh Ahlusunnah dalam falsafah dan hikmah puasa Asyura, terdapat berbagai permasalahan yang timbul yang mana kami akan tunjukkan sebahagiannya:
Puasa di Hari Asyura kerana melakukan hal yang bertentangan dengan Yahudi
Dari sisi lain, sekumpulan hadis benar-benar bertentangan dengan hadis yang menyatakan bahawa Nabi (s.a.w) berpuasa dengan menuruti Yahudi. Apabila hadis menunjukkan bahawa Rasulullah berpuasa semata-mata kerana melakukan hal yang bertentangan dengan Yahudi, maka ini merupakan konflik yang lebih besar dalam riwayat:
قال رسول الله صلى الله عليه و سلم :  صوموا [ يوم ] عاشوراء وخالفوا فيه اليهود 
مجمع الزوائد، هيثمي، ج 3، ص 188ـ السنن الكبرى، ج 4، ص 475.
Diriwayatkan bahawasanya Rasulullah (s.a.w) bersabda: Berpuasalah, dan lakukanlah hal yang bertentangan dengan Yahudi.
- Majmaʻ al-Zawa’id, Ibnu Hajar al-Haithami, jilid 3 muka surat 188; Sunan al-Kubra, jilid 4 muka surat 475
Puasa hari Asyura tidak menepati puasa Yahudi
Dengan merujuk kepada sejarah dan kata-kata penyelidik terkemudian, kitaran tahun Yahudi sebenarnya tidak sama dengan tahun Hijrah untuk disandarkan sunnah ini di kalangan mereka sehingga menjadikannya sebagai puasa yang bertepatan dengan hari Asyura. Berasaskan fakta ini, bagaimana mungkin Nabi melarang atau memerintahkan supaya umatnya mengikuti puasa tersebut dengan Yahudi?
Ini disebabkan puasa Yahudi yang bernama “Kipur” jatuh pada hari kesepuluh dari bulan “Tishrei Pertama” yang bertepatan dengan bulan September dan Oktober. Hari“Kipur” dinamakan juga dengan “kafir” atau “Kaffarah” (penebusan dosa) yang membawa maksud Bani Israel mendapat papan kedua dari Sepuluh Perintah Allah/ Ten Commanments.
Dengan ini, dapatlah dikatakan bahawa: Sunnah Yahudi yang terjadi di setiap tahun tidak dapat diterima sebagai bertepatan dengan hari Asyura pada bulan Muharram. Selain itu, Rasulullah dari kota Mekah (s.a.w) masuk ke Madinah dalam peristiwa Hijrah jatuh pada hari Ahad, 12 Rabiʻul Awwal, bukannya bulan Muharam (Tarikh Thabari, jilid 2 muka surat 3; Al-Kamil fi Al-Tarikh, jilid 2 muka surat 518; Fathul Bari, jilid 4 halaman 289). Berasaskan perincian ini, bagaimana mungkin hari sunnah Yahudi tersebut bersamaan dengan 10 Muharam sehingga orang ramai yang terselamat dari musyrikin Mekah diperintahkan berpuasa?
Perbezaan puasa Yahudi dengan puasa Islam
Permasalahan asasi yang lain mengenai perbezaan Asyura dengan apa yang diamalkan oleh penganut agama Yahudi ialah jangkamasa puasa. Jika kaum muslimin berpuasa dari subuh sampai tenggelam matahari, sebaliknya kaum Yahudi berpuasa bermula dari tenggelam matahari sebagaimana catatan Dr. Jawad Ali:
و يقصدون بصوم اليهود يوم عاشوراء ما يقال له: «يوم الكفّارة» و هو يوم صوم و انقطاع و يقع قبل عيد المظال بخمسة أيّام أي في يوم عشرة تشري و هو يوم الكبور «kipur»، و يكون الصوم فيه من غروب الشمس إلى غروبها في اليوم التالي، و له حرمة كحرمة السبت، و فيه يدخل الكاهن الأعظم قدس الأقداس لأداء الفروض الدينيّة المفروضة في ذلك اليوم.
المفصّل في تاريخ العرب، ج6، ص 339 چاپ دارالملايين - كتاب المقدس، ج 2، ص 2660.
Yang dimaksudkan dengan puasa Yahudi pada puasa Asyura adalah “Yawm al-Kaffārah”, iaitu hari puasa, berhenti dan terjadi sebelum “Hari Raya Pondok Daun” (15 Tishrei menurut kalendar Yahudi) iaitu lima hari setelah hari “Kipur” pada 10 Tishrei, yang mana mereka berpuasa pada hari tersebut bermula dari tenggelam matahari sampai tenggelam matahari pada hari berikutnya. Ia adalah sebuah haram sebagaimana keharaman pada hari Sabtu. Untuk ini pendeta besar akan memasuki al-Quds untuk menunaikan fardhu agama yang diwajibkan pada hari tersebut.
- Al-Mufasshal fi Tarikh al-ʻArab, jilid 6, halaman 339, cetakan Dar al-Malayin, Kitab al-Muqaddas, jilid 2 halaman 2660.
Sila lihat bahagian teks yang tercatat sebagai:

... يوم الكبور «kipur»، و يكون الصوم فيه من غروب الشمس إلى غروبها في اليوم التالي...
Hari “Kipur”, menjadikan puasa pada hari itu dari tenggelam matahari sehingga tenggelam matahari pada hari berikutnya…
Al-Saqqof berkata:
في واقعنا الحاضر لانجد أيّ يهوديّ يصوم في العاشر من محرّم أو يعدّه عيداً، و لم يوجد في السجلاّت التاريخيّة ما يشير إلى انّهم صاموا في العاشر من محرّم أو عدوّه عيداً، بل اليهود يصومون يوم العاشر من شهر تشرين و هو الشهر الأوّل من سنتهم في تقويمهم و تاريخهم إلاّ انّهم لا يسمّونه يوم عاشوراء، بل يوم أو عيد كيپور.
در زمان ما هيچ شخص يهودي يافت نمي‌شود كه روز دهم محرم را كه عيد آنان محسوب شود روزه بگيرد، و در مطالب ثبت شده تاريخي نيز چيزي كه دلالت بر اين موضوع نمايد يافت نشد، چون يهود روز دهم از ماه تشرين كه أوّلين ماه از سال آن‌هاست را روزه مي‌گيرند كه اين را روز عاشوراء نمي‌نامند، چون روز و يا عيد كيپور مي‌نامند.
مجلّه الهادي، ج 2، ص 37.
Di zaman kita hari ini, tidak ada kita bertemu mana-mana Yahudi berpuasa di hari ke-sepuluh pada bulan Muharam, atau menghitungnya sebagai hari raya, tidak pernah juga direkodkan dalam sejarah sebagaimana yang ditunjukkan bahawa mereka berpuasa pada hari ke-sepuluh di bulan Muharam atau menjadikannya sebagai hari raya. Bahkan Yahudi berpuasa pada hari ke-sepuluh dari bulan Tishrei yang menjadi bulan pertama menurut tahun dalam taqwim dan sejarah mereka. Mereka juga tidak menamakannya sebagai hari Asyura, bahkan mereka menamakannya sebagai hari raya “Kapur”.
Majallah al-Hadi, jilid ke tujuh, halaman 37
Kesimpulan penyelidikan

Berasaskan berbagai hadis dari sumber Syiah dan Ahlusunnah dalam mengkritik puasa hari Asyura, sebarang kepercayaan bahawa pengriwayatannya daripada Rasulullah (s.a.w) adalah ditolak. Kemungkinan besar riwayat ini dicipta oleh Bani Umayyah yang mana ianya merupakan sebuah percubaan untuk mengalihkan pemikiran umat Islam dari betapa pentingnya peristiwa Karbala, selain menjadikan sejarah tersebut kabur di kalangan masyarakat buat selama-lamanya.

في أیام محرم الحرام
 کلمات الإمام الخمیني (ره) في الثورة الحسینیة

 کلمات الإمام الخمیني (ره) في الثورة الحسینیة
ثورة الإمام الحسین ثورة ضد الظلم والطغیان
إن الذي صان الإسلام وأبقاه حیاً حتی وصل إلینا... هو الإمام الحسین (ع) الذي ضحّی بکل ما یملک وقدم الغالي والنفیس، وضحّی بالشباب والأصحاب من أهله وأنصاره في سبیل الله عزّوجل، ونهض من أجل رفعة الإسلام ومعارضة الظلم.
لقد ثار الحسین (ع) بوجه تلک الإمبراطوریة التي کانت أقوی الإمبراطوریات القائمة آنذاک في هذه المنطقة، بعدد قلیل من الأنصار.
فانتصر وکان الغالب رغم استشهاده هو وجمیع من معه.
ونحن السائرون علی نهجه والمقتفون لآثاره، والمقیمون لمجالس العزاء التي أمرنا بها الإمام جعفر الصادق (ع) وأئمة الهدی (ع) إنما نکرر عین ما کان، ونقول ما کان یقوله الإمام ویروم تحقیقه، ألا وهو مکافحة الظلم والظالمین.
ونحن وخطباؤنا إنما سعینا لإبقاء قضیة کربلاء حیة ـ قضیة مواجهة الثلة المؤمنة القلیلة لنظام طاغوتي متجبر، ونهوضها بوجهه ـ مستمرة متواصلة.
إن البکاء علی الشهید یعدّ إبقاء علی اتقاد حذوة الثورة وتأججها، وما ورد في الروایات من أن من بکی أو تباکی أو تظاهر بالحزن فإنّ أجره الجنة، إنما یفسر بکون هذا الشخص یساهم في صیانة نهضة الإمام الحسین (ع).
لقد حفظت هذه المآتم شعبنا وصانته... فأعداؤنا کانوا قد درسوا أوضاع الشعب، وأمعنوا النظر في أحوال الشیعة فتواصلوا إلی حقیقة عدم تمکنهم من بلوغ غایاتهم وتحقیق مقاصدهم الخبیثة ما دامت هذه المجالس موجودة، وما دامت هذه المراثي تقرأ بحق المظلوم، وما دام یجري من خلالها فضح الظالم وممارساته...، ولذلک فقد ضیقوا الخناق... علی إقامة المواکب والمجالس الحسینیة ...، وصدّوا من حریة الخطباء والعلماء في ارتقاء المنبر وممارسة الخطابة والتبلیغ، شنوا حملة شعواء، فأعادونا القهقری ونهبوا کل ثرواتنا.
ظهرت الآن فئة تقول: لنترک المجالس وقراءة المراثي، إنهم یجهلون أبعاد ومرامي المجالس الحسینیة...، إنهم لا یعون أنّ البکاء علی الحسین یعني أحیاء لنهضته وإحیاء لقضیة إمکانیة نهوض ثلة قلیلة بوجه امبراطوریة کبری، إن هذه القضیة منهج حي لکل زمان ومکان، ف"کلّ یوم عاشوراء وکلّ أرض کربلاء" منهج یعني أن علینا أن نستمر في الثورة والقیام والنهوض امتداداً لتلک النهضة في کل مکان وفي کل یوم وطبقاً لهذا المنهج فالإمام الحسین (ع) ثار بعدد قلیل وضحی في سبیل الإسلام بکلّ شيء واقفاً بوجه امبراطوریة کبری لیقول "لا".
فلا یتصور أبناؤنا وشبّاننا أن القضیة بکاء شعب لا غیر! وأننا (شعب بکّاء)! علی ما یرید الآخرون أن یوحوا لکم به، إنهم یخافون من هذا البکاء بالذات. لأنّه بکاء علی المظلوم، وصرخة بوجه الظالم، وهذه المواکب التي تجوب الشوارع للعزاء إنما تواجه الظلم وتتحدی الظالمین، وهو ما ینغي المحافظة علیه، إنها شعائرنا الدینیة التي ینبغي أن تصان وهي شعائر سیاسیة یلزم التمسک بها. حذار من أن یخدعنکم هؤلاء الکتّاب الذین یهدفون إلی تجریدکم من کلّ شيء وذلک تحت أسماء ومرامي منحرفة مختلفة. فهم یرون أن مجالس العزاء هذه وذکر مصائب المظلوم وجرائم الظالم في کل عصر إنما تدفع إلی الوقوف بوجه الظالم.
إن هؤلاء الذین یطالبوننا بالکف عن المآتم والمجالس الحسینیة لا یعلمون أن هؤلاء المقیمین لهذه الشعائر إنّما یقدّمون لهذا البلد والإسلام أسمی الخدمات، وعلی شباننا أن لا ینخدعوا بتخرصات هؤلاء وادعاءاتهم، إنهم ـ أیها الشبّان ـ أناس خونة، هؤلاء الذین یوحون إلیکم بأنکم "شعبٌ بکّاء" فأسیادهم وکبراؤهم یخشون هذا البکاء ...، فینبغي أن لا یتصوّر شبابنا بأنهم یقدّمون خدمة عندما یغادرون المجلس حینما یتعرض الخطیب لذکر المصیبة، هذا تصرف خاطئ جداً، ینبغي أن تستمر المجالس بإقامة العزاء، ینبغي أن تذکر المظالم کي یفهم الناس ماذا جری، بل أن هذا یجب أن یقام کل یوم، فأن لذلک أبعاداً سیاسیة واجتماعیة غایة في الأهمیة.
 علل وأسباب نهضة عاشوراء
في صدر الإسلام وبعد رحلة النبي الخاتم (ص) ـ مرسي أسس العدالة والحرية ـ أوشك الإسلام أن ينمحي ويتلاشى بسبب انحرافات بني أمية وكاد يسحق تحت أقدام الظالمين ويبتلع من قبل الجبابرة...
أوشكت حكومة يزيد وجلاوزته الجائرة أن تمحو الإسلام وتضيع جهود النبي (ص) المضنية وجهود مسلمي صدر الإسلام ودماء الشهداء، وتلقى بها في زاوية النسيان، وتعمل ما من شأنه أن يضيع كل ذلك سدى.
لقد كاد الدين الإسلامي يندثر ويتلاشى نتيجة انحرافات حثالات الجاهلية وخططهم الهادفة لإحياء الشعور الوطني والقومي برفعهم شعار "لا خبر جاء ولا وحي نزل" (1)، فقد عملوا على تحويل حكومة العدل الإسلامي إلى حكم ملكي امبراطوري وعزل الإسلام والوحي وإزوائهما...
لقد هدف بنو أمية للقضاء على الإسلام.
أوشك حكم بني أمية المنحط أن يظهر الإٍسلام بمظهر الحكم الطاغوتي ويشوه سمعة النبي الأكرم (ص)، وقد بدلا أساس عقيدة الوحي ومعالمها إلى نظام شيطاني.
ورأى سيد الشهداء (ع) أن معاوية وابنه ـ لعنة الله عليهماـ يعملان على هدم الدين وتقويض أركانه، وتشوية الإسلام وطمس معالمه، لقد جاء الإٍسلام ليقوم سلوك الإنسان، ولم يأت لكي يسخوذ على السلطة، بل ليعد الإنسان ويبنيه.
حاول ذلك الأب والابن (1) طمس معالم الدين وتشوية صورته الناصعة..، فمعاوية وابنه كانا يشربان الخمر، ويؤمان المصلين أيضاً، وكان مجلساهما من مجالس اللهو واللعب والطرب تمارس فيهما كل الانحرافات، ثم تقام بعد صلاة الجماعة، فيتقدمان هما لإمامة تلك الجماعة، تصوروا لاعب ميسر يصبح إمام جماعة، كانا يتوليان إمامة الجماعة، وكانا يؤمان الجمعة ويرتقيان منبر الخطابة فقد كانا خطيبين يتحر كان ضد رسول الله (ص) باسم خلافة رسول الله (ص).
يرفعان عقيرتهما بنداء (لا إله إلّا الله) يقفان بوجه الألوهية، لقد كانت ممارستهما وأعمالهما شيطانية في حين أنهما كانا يدعيان أنهما خلفاء رسول الله (ص).
..فبأي حجة قام سيد الشهداء (ع) ضد سلطان عصره؟ وبأي دليل ثار على من كان يعد نفسه (ظل الله).
ولما كان من غير المناسب مس السلطان، فلماذا ثار ضد سلطان عصره؟ ألم يكن سلطان عصره ينطق بالشهادتين ويقول إني خليفة رسول الله (ص)، لقد ثار الحسين (ع) بجهه لأنه كان شخصاً سيئاً، يريد أن يستغل الشعب ويأتي على ثرواته وينهب خيراته، ويستولي عليها هو وجلازوته.
إن نظام السلطنة وولاية العهد هو نفس ذلك المنط المشئوم من المحكومة التي ضحى سيد الشهداء (ع) واستشهد من أجل الحيلولة دون استمرار بقائه، ولما لم يكن يرغب في الخضوع لولاية العهد التي أسندت ليزيد ولم يرغب الاعتراف رسمياً بسلطنته، فقد قام وثار ودعاء المسلمين إلى القيام والثورة، فهذه الأمور (السلطنة وولاية العهد) ليست من الإسلام، ليس في الإسلام سلطنة وولاية عهد.
إن الخطر الذي كان يمثله معاوية ويزيد ضد الإسلام لم ينحصر في كونهما غاصبين للخلافة، فهو أهون من الخطر الأكبر الآخر وهو أنهما حاولا جعل الإسلام عبارة عن سلطنة وملكية وأرادا أن يحولا الأمور المعنوية إلى طاغوت، ومحاولتهما ـ وبذريعة أنهما خلفاء رسول الله (ص) ـ قلب حقيقة الإسلام إلى نظام طاغوتي. لقد كان هذا الأمر مهماً لدرجة أن من سيقوهم لم يضاهوهم في إلحاق الضرر بالإسلام ولم يبلغوا ما بلغاه. فقد حاولا قلب حقيقة الإسلام. لقد امتلأت مجالسهم بشرب الخمر ولعب القمار.
كان الواحد منهم يزعم أنه خليفة رسول الله (ص)، ويشرب الخمر في مجلسه ويلعب القمار! ثم يبقى خليفةً لرسول الله (ص) ويتوجه إلى الصلاة ويؤم صلاة الجماعة. إن هذا خطر كبير واجه الإسلام مما دفع سيد الشهداء (ع) للقيام لرفضه.
لم تكن القضية قضية غصب الخلافة فحسب، لقد كان قيام سيد الشهداء (ع) وثورته قياماً ضد السلطة الطاغوتية...تلك السلطنة التي كحانت تريد أن تصبغ الإسلام بصبغة أخرى ولو أنها نجحت في ذلك لأصبح الإسلام شيئاً آخر تماماً، ولصار مثل النظام الامبراطوري الذي كان قاظما لألفين وخمسمائة عام (في ايران).
إنهم أرادوا مواجهة الإسلام الذي جاء للقضاء على النظام الملكي وإزالة حكم السلاطين وإمامة الحكم الإلهي في العالم، وتحطيم الطاغوت. أرادوا أن يعيدوا عبادة الطاغوت ونفس الأوضاع التي كانت سائدة في الجاهلية.
كان بنو أمية يريدون القضاء على الإسلام من الأساس وقلع جذوره وإقامة حكم عربي سلطوي. غير أن ثورة سيد الشهداء (ع) أفهمت العرب العجم جميعاً ونبهت المسلمين كلهم إلى القضية ليست قضية عرب وعجم إنما هي: الله والإسلام.
عندما رأى يسد الشهداء إن هؤلاء يلوثون بأعمالهم سمعة الإسلام ويشوهون صورته باسم خلافة الرسول ويرتكبون المعاصي ويحكمون بالظلم والجور، وأن انعكاس ذلك على الصعيد العالمي هو أن خليفة رسول الله (ص) يمارس هذه الأعمال، رأى من واجبه أن ينهض ويثور حتى لو أدى الأمر إلى مقتله، المهم هو إزالة ما تركه معاوية وابنه من آثار على الإسلام.
لقد تحرك سيد الشهداء (ع) مع عدد قليل من الأنصار وثار بوجه يزيد الذي كان حاكماً متجبراً يرأس حكومةً غاشمة جائرة، ويتظاهر بالإٍسلام ويستغل قرابته وصلته العائلية بالإمام (ع). قد كان رغم تظاهرة بالإسلام وزعمه أن حكومته حكومة إسلامية وأنه خليفة رسول الله (ص) كان امراءاً ظالماً على مقدرات بلدٍ دون حق. لذا فإن الإمام أبا عبد الله الحسين (ع) ثار بوجه مع قله الأنصار لأنه رأى أن واجبه وتكليفه يقتضي ذلك، وأن عليه أن يستنكر ما يحدث وأن ينهي عن المنكر.
عندما يرى سيد الشهداء سلام الله عليه أن حاكماً ظالماً يحكم في الناس بالجور والعدوان فإنه يقول: من رأى حاكماً جائراً يحكم في الناس بالظلم والجور فعليه أن يقوم بوجهه ويمنعه من الظلم بمقدار ما يستطيع ولو كان معه بضة أنصار فقط يقفون معه بوجه ذلك الحاكم ذي الجيش العظيم الجرار.
لما أراد الحسين (ع) أن يثور خطب في الناس خطبة أوضح فيها أسباب الثورة وأسقط عذر من يتذرع.
قال أبو مخنف عن عقبة بن أبي العيزار: إن الحسين خطب أصحابه وأصحاب الحر بالبيضة فحمد الله وأثنى عليه، ثم قال: "أيها الناس إن رسول الله (ص) قال: من رأى سلطاناً جائراً مستحلاً لحرم الله، ناكثاً لعهد الله، مخالفاً لسنة رسول الله (ص) يعمل في عباد الله بالإثم والعدوان، فلم يغير عليه بفعل ولا قول كان حقاً على الله أن يدخله مدخله".
فلننظر ماذا فعل يزيد ليثور سيد الشهداء (ع) ضده ويصفه بما وصفه وسلك ذلك النهج، فالموضوع الذي تكلم به الإمام السيد الشهداء (ع) يخص الجميع، فهو يقول (من رأى) يعني كل من رأى وعاصر سلطاناً جائراً يتصف بتلك الصفات وبقي ساكتاً أمامه لا يعارضه بقول ولا فعل فإن مصيره ومآله هو ذات مصير ومآل ذلك السطان الجائر.
لقد كان يزيد امرءاً متشبثاً ـ حسب الظاهر ـ بالإسلام ويعد نفسه خليفة لرسول الله (ص) ويؤدي الصلاة أيضاً، ويمارس كل ما نمارسه نحن، ولكن ماذا ارتكب غير ذلك؟ إنه يقترف المعاصي ويخالف سنة رسول الله (ص) وكان ارتكبت غير ذلك؟ إنه يقترف المعاصي ويخالف سنة رسول الله (ص)، وكان يخالف أسلوب رسول الله (ص)، في معاملة المسلمين وصيانة دمائهم وخفظ أموالهم، فهو يسفك الدماء ويهدر الأموال ويبذرها، وهي ذ ات الأفعال التي كان يقوم بها أبوه معاوية والتي دعت أمير المؤمنين (ع) إلى معارضته، كل ما في الأمر أن الإمام علياً (ع) كان يمتلك جيشاً في حين لم يمتلك الحسين (ع) سوى عدد قليل في مقابل حكومة مقتدرة.
إن عظماء الإسلام قد ضحوا بأرواحهم عندما رأوا الخطر محدقاً بالإسلام وأن سمعته تكاد تشوه فقد حاول معاوية وابنه يزيد تشويه سمعة الإسلام تقبيح صورته باسم الخلافة على المسلمين، فقد ارتبكوا باسم خلافة رسول الله (ص) تلك الجرائم، وعقدوا تلك المجالس.
وهنا اقتضى التكليف أن ينهض عظماء الإسلام بمهمة المعارضة والمجاهدة وإزالة التشوية الذي يوشك أن يلحقه هؤلاء بسمعة ومكانة الإسلام وما يمكن أن يشتبه المغفلون في إدراكه وهو كون أن هذا هو الإسلام وأن الخلافة هي هذه التي يتظاهر بها معاوية وابنه يزيد، الأمر الذي يتهدد الإسلام بالخطر، وهذا ما يجب على الإنسان أن يندفع عنده للمجاهدة حتى لو أدى إلى التضحية بالنفس.
 
AYATULLAH UZMA SAFI POETRY ON SAYYID ASSHUHADA a.s
"نور سرمد"
 شعر آیت‌الله صافی گلپایگانی در رثای حضرت سیدالشهداء(ع)

آیت‌الله صافی‌گلپایگانی در سروده‌ای با عنوان "نور سرمد" به ساحت مقدس حضرت اباعبدالله الحسین(ع) عرض ارادت کرد. 

 شعر آیت‌الله صافی گلپایگانی در رثای حضرت سیدالشهداء(ع)
به گزارش خبرگزاری اهل بیت(ع) ـ ابنا ـ "نور سرمد" یکی از سروده‌های آیت الله العظمی صافی گلپایگانی در رثای سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) است که تقدیم عاشقان مکتب سیداشهدا(ع) می‌شود.
روان عالم امکان حسین است
جهان بینش و عرفان حسین است
جمال الله و اسم الله اعظم
ظهور اسم «الرّحمان» حسین است
به ابراهیم و موسی و مسیحا
ولی صاحب الاحسان حسین است
به زهرا و علی نور دو عین است
به ختم انبیا جانان حسین است
ابوالاحرار و آقای شهیدان
ولیّ اعظم یزدان حسین است
ز بحر قدرت بی‌انتهایی
فروزان گوهر رخشان حسین است
به مُلک عشق و تجرید و توکّل
ولیّ مطلق و سلطان حسین است
خدا را فیض اکمل نور سرمد
دلیل و حجّت و برهان حسین است
به جمع قدسیان در عرش و کرسی
سخن از عزت و شان حسین است
نهان اسم اَلمولی و اَلحق
عیان باطن قرآن حسین است
در اوج آسمان صبر و ایثار
یگانه اختر تابان حسین است
به ماه و نیّر اعظم ضیا بخش
جمال نور افشان حسین است
به رستاخیز فردای قیامت
شفیع معصیت ‌کاران حسین است
ندای دین و اسلام و ولایت
بلند آوا ز ایمان حسین است
الا ای دردمند خسته زار
دوای درد بی‌درمان حسین است
به صحرای بلا آن کس که گردید
تنش در خاک و خون غلطان حسین است
به راه حق و حفظ دین توحید
شهید خنجر عدوان حسین است
به میدان ثبات و استقامت
یگانه فارِس میدان حسین است
از آن حرّیت و از آن شجاعت
خِرد مبهوت و حیران حسین است
به لطف آن که «لطفی» دارد امید
امید قلب مظلومان حسین است
 Top Sunni cleric: "Unifying role of Imam Hussein approved by Shia and Sunni"

Member of the Supreme Council at the World Forum for Proximity of Islamic Schools of Thought stressed the necessity of a deeper look into the grounds for dispersion in the Muslim world and the ways to reach proximity counting annual Islamic Unity Conference as part of proximity programs by the center. 

 Top Sunni cleric: "Unifying role of Imam Hussein approved by Shia and Sunni"

(Ahlul Bayt News Agency) - Molavi Es’haq Madani, prominent Sunni figure in an exclusive interview with Taqrib News Agency (TNA) explained his views on the meaning of Islamic proximity, ways to avoid division, Islamic view on excommunication and also the theme for the upcoming Islamic Unity Conference as well as the Sunni view on Imam Hussein (AS), the third Shia Imam and grandson of Prophet Mohammad (PBUH). 

Q: What is the meaning of proximity in your view and how can the theme be applied to the life of the people? 

A: Proximity is to bring hearts together; it is a study into the elements which have distanced the hearts either they are religious disagreements or merely some vain accusations against us. 

Although Shia and Sunni scholars have their particular religious statements, they are close together and what in fact distances them is not a disagreement on religious views but what is imposed on them from outside of religious frames. 

There are some extremist moves which are not approved by any denomination. However it occurs that we are taken in by some of these accusations and start to grow hatred from each other but when we have a dialogue and listen to each other, then these accusations fall ineffective. 

When we speak about proximity, it does not mean that the other group has to accept my views and the other way round. We can live together, listen to each other and nothing can prevent our fraternity. In fact what leads to disagreement and intrigue includes, extremism, ignoring true Islamic principles and not thinking over the issues. 

Q: What is Islamic view on excommunication and how can it affect solidarity among Muslims? 

A: Firstly, only the experts, first level heads of a denomination or group, have to release fatwas (statements) on the issue. What we hear as excommunication is from some very low levels and not the leaders. 

We have to know the views of Shia and Sunni scholars on Islam and how they define a Muslim. For instance according to Imam Hanifa, he who prays towards Qibla (praying direction of all Muslims) is a Muslim and he or she cannot be excommunicated. Now the question is which one of the Muslims who is excommunicated at present does not believe in Qibla? 

Other Muslim leaders also do not excommunicate other Islamic denominations; hence, these are a group of extremist moves caused by ignoring interests of Islam. 

Q: In your view what elements are the most important to confront hostile intrigues by enemies? 

A: Enemies make the best of any opportunity to fuel a war between Muslims. For instance, to cheat the simple minded people, they overstate and expand a minor mistake made by a Shia among Sunni community. Now the point is that the person who has made the mistake is not among Shia scholars or even top figures of the denomination. 

In the same breath when a Sunni person says something about Shia firstly you have to find who the speaker is. 

What the enemies make the best use of is ignorance of the Islamic nation. Since we do not maintain this issue, with the most unimportant rumor, one denomination invades the other with fatwas; therefore, we have to study into issues to find if they are accusations or a true believer is behind them or even if they are believed by all members of that group. 

If followers of Islamic denominations take the true views from top scholars of other denominations, then they will not be taken in by enemies. 

Q: This year Islamic Unity Conference will be held with the theme of holy Qur’an. To what extent do you think this annual conference is helpful for institutionalizing Islamic proximity? 

A: Islamic Unity Conference is an important mission of the World Forum for Proximity of Islamic Schools of Thought but it is noteworthy that not all problems are solved by the event. 

Muslim scholars from different denominations across the world convene and listen to each other. This one task is beneficial for the Islamic nation and will certainly have positive effects by bringing the hearts nearer. Undoubtedly the event has great achievements however we cannot claim that all issues in the world of Islam are solved through this annual conference. 

Holy book of Islam is a shared possession among all members of the Islamic nation. Apart from what the enemies might say in vain, there is not even one individual in the Islamic nation who rejects holy Qur’an. All Islamic schools of thought unanimously approve Qur’an and the best spot to start unity is the holy book of Islam. 

Q: Mourning days for martyrdom anniversary of Imam Hussein (AS) is underway. How is third Shia Imam viewed by Sunni community? What is the role of Imam Hussein (AS) uprising in Islamic unity? 

A: Sunni Muslims do not hesitate in expressing their affection and loyalty to household of Prophet Mohammad (AS) and the love of Prophet (PBUH) towards Imam Hassan and Imam Hussein (AS) is always stressed in Sunni sermons. 

Besides the facial similarity to Prophet Mohammad (PBUH), there is no doubt in their high stance and the love they had for the Prophet of Islam (PBUH). To love the two Shia Imams(AS) is an ambition of both Shia and Sunni Muslims. 

Battle of Karbala and martyrdom of Imam Hussein (AS) is one of the weird issues in the history of Islam and his uprising was an uprising of brevity and gallantry against oppression. 

The point that his Battle of Karbala has been a unique event when someone fought and revealed the weakness of his enemies is approved by both Shia and Sunni.



solawat

No comments:

Post a Comment