Saturday 8 December 2012

IRANIAN TECHNOLOGY IN GAZA





FROM SIASAH DAILY NOVEMBER


Hamas, Iran dan politik baharu Palestin

Oleh HARIS ZALKAPLI

Perkembangan terkini dunia Arab telah menampakkan perubahan, melibatkan perubahan kepimpinan di beberapa negara dan perubahan pendekatan dan aliansi.

Hamas, kumpulan yang terpinggir di Gaza sejak kemenangannya dalam pilihan raya pada 2006 mendapat manfaat ekoran kebangkitan serantau, dan mula menyesuaikan diri menjadi lebih pragmatik.

Politik baharu Hamas dalam menyesuaikan diri dalam persaingan kuasa serantau kini sedang mengubah gerakan ini, yang perlu mengimbangi peranannya sebagai kerajaan dan gerakan penentangan yang dilabel pengganas oleh masyarakat antarabangsa dan persaingan dalaman menentukan hala tuju gerakan.

Sejarah sejak 2006 menyaksikan Hamas berdepan situasi yang amat sukar, selepas kemenangan dalam satu pemilihan demokratik tidak mendapat respons sewajarnya daripada masyarakat dunia, yang sesetengahnya melihat peningkatan peranan Hamas akan menyukarkan lagi proses damai.

Dunia mengiktiraf Fatah sebagai wakil rakyat Palestin, walaupun, seperti dibuktikan dalam pilihan raya itu, tidak mendapat sokongan sebahagian besar rakyat Palestin seperti Hamas.

Hamas yang terus dipinggir, termasuk melalui sekatan bantuan itu walau bagaimanapun mendapat talian hayat apabila Iran bersetuju untuk memberi bantuan kewangan kepada kumpulan itu, yang telah berperanan sebagai kerajaan.

Tetapi bantuan Iran tidak membebaskan Hamas daripada peminggiran, dan nasib Hamas hanya kelihatan berubah ekoran usaha mengatur semula pakatan antara kuasa-kuasa di dunia Arab, yang bergerak selari dengan gelombang kebangkitan rakyat terbaharu.

Selepas kepimpinan politik Hamas, diketuai Khaled Meshaal meninggalkan Damsyik ekoran tekanan ke atas rejim Basyar al-Assad dan membina hubungan dengan Qatar, Hamas menampakkan perubahan haluan dengan lebih jelas, dan pada masa sama perbezaan pandangan dalaman mula kelihatan.

Meshaal meninggalkan Damsyik dan mula membina hubungan rapat dengan pemerintah Qatar, yang lebih berkemampuan dari segi kewangan.

Isu pemberontakan di Syria dan pakatan Syria dengan Iran dan kumpulan-kumpulan Islam di Syam yang telah dikemukakan sebagai satu persaingan didasari ideologi antara Sunni dengan Syiah turut meningkatkan lagi tekanan ke atas Hamas untuk mengubah pakatan.

Doha, bersama sekutu Arab dan Turki menyokong pemberontak Syria dalam satu usaha untuk melemahkan pakatan Iran-Syria.

Lawatan Emir Qatar ke Gaza pada Oktober lalu, menjanjikan bantuan AS$400 juta untuk membina semula kediaman dan infrastruktur yang musnah ekoran serangan Israel hampir empat tahun lalu dari satu sudut telah meningkatkan profil Hamas, meningkatkan posisi Hamas berbanding Fatah yang di samping mengikat lagi Hamas dengan Doha.

Qatar berkepentingan dalam isu Palestin ekoran peranannya sebagai perantara antara Hamas dengan Fatah yang telah bermula sejak 2006 lagi, dan bantuan kepada Gaza boleh dilihat sebagai satu usaha untuk memenangi komitmen Hamas di Gaza untuk menerima pelan Doha.

Berdepan realiti politik baharu yang melanda rantau Asia Barat, kepimpinan Hamas diwakili Meshaal dan yang berpangkalan di Gaza diketuai Ismail Haniyeh telah mula menampakkan perbezaan pandangan berhubung pendekatan politik lebih awal, beberapa bulan sebelum pertemuan di Doha untuk menubuhkan kerajaan perpaduan dengan Fatah.

Kepimpinan di Gaza mahu meneruskan penentangan bersenjata, manakala Meshaal menampakkan kecenderungan lebih pragmatik dan mahu mengubah pendekatan menjadi lebih aman.

Haniyeh walau bagaimanapun turut kelihatan mengimbangi aliansi dengan dunia Arab, yang didominasi kerajaan monarki seperti Qatar dan Arab Saudi, apabila menyatakan sokongan kepada rakyat Syria, yang menandakan penolakan terhadap rejim Bashar al-Assad dan sokongan kepada pemberontak.

Haniyeh sebelum itu, pada bulan yang sama, Februari, melawat Iran dan menyertai sambutan ulangtahun Revolusi Islam republik itu.

Hamas juga dalam satu kenyataan Mac lalu, ketika perubahan haluan Hamas semakin jelas,menegaskan tidak akan membantu Iran dengan melakukan serangan ke atas Israel sekiranya Iran diserang.

Hubungan Iran dengan Hamas telah terjejas, sehingga Tehran menurut satu laporan telah menghentikan bantuan tahunan sebanyak AS$300 juta pada pertengahan Ogos 2011.

Selepas itu, Turki dilaporkan bersedia menggantikan bantuan yang dihentikan Iran itu, tetapi dinafikan oleh Ankara.

Apapun yang berlaku selepas ini, perkembangan semasa menjadikan sukar untuk Hamas membina kembali hubungan dengan Syria dan Iran.

Perkembangan ini bermakna Hamas telah menjarakkan diri dan memutuskan hubungan dengan pakatan dikenali "paksi penentangan" menggabungkan Iran, Syria dan gerakan-gerakan Islam di Palestin dan Lubnan, yang juga dikemukakan oleh rejim-rejim Arab sebagai satu pakatan Syiah.

Pada masa sama, Syria dan Iran pula mula meningkatkan sokongan kepada kumpulan lain termasuk Jihad Islami, yang bertempur dengan Israel pada Oktober tahun lalu dan terbaharu Mac lalu, ketika Hamas berusaha mengekalkan gencatan senjata dengan Israel.

Pemimpin Jihad Islami, dalam satu wawancara dengan Reuters selepas serangan Israel penghujung tahun lalu menyatakan kesediaan untuk berperang habis-habisan dengan Israel dan menyatakan penghargaan kepada Iran yang memberi bantuan.

Dalam serangan terbaharu Israel ke atas Gaza, Jihad Islami sekali lagi menyatakan terima kasih kepada Iran yang memberi bantuan, termasuk membekalkan peluru berpandu Fajr-5.

Iran, dalam tindakan untuk memperlihatkan peranan dalam konflik terbaharu Gaza, secara terbuka menyatakan bertanggungjawab memberi bantuan kepada Hamas dan Jihad Islami.

Pada masa sama, suara konservatif di Iran mengkritik kuat Hamas kerana meninggalkan aliansi dengan Iran dan bersekutu dengan Qatar dan Turki, mengingatkan kepimpinan Hamas bahawa sejarah membuktikan bahawa Iran lebih membantu Hamas berbanding negara-negara serantau yang didekati gerakan itu pada masa ini.

Walau bagaimanapun, perbezaan antara faksi dalam Hamas terus kelihatan, dan ditandai dengan lebih jelas melalui operasi ketenteraan Israel ke atas Gaza yang baru berlalu, yang disifatkan sebagai menampakkan kemenangan kumpulan di Gaza yang komited terhadap penentangan bersenjata.

Perkembangan selepas ini, yang masih bergerak pantas ekoran perkembangan terkini melibatkan kuasa-kuasa serantau, bakal menampakkan dengan lebih jelas haluan Hamas selepas ini.

Ini juga membuktikan yang kebangkitan rakyat di dunia Arab pada masa ini bukan sahaja melibatkan politik dalaman dan pendemokrasian, tetapi juga melibatkan persaingan antara kuasa-kuasa serantau yang sengit, yang sedang mengubah aturan kuasa di seluruh dunia Arab. 


Gaza Rockets From Iran's Technology, Iranian General Says




By NASSER KARIMI 11/21/12 09:43 AM ET EST AP

Gaza Rockets Iran

TEHRAN, Iran -- Iran has supplied Hamas in Gaza with the technology to "quickly" produce longer-range missiles on their own without needing direct shipments, said a report Wednesday that quoted the head of Iran's powerful Revolutionary Guard.
The comments by Gen. Mohammad Ali Jafari offer some of the clearest insights on Iran's weapons support for Hamas, whose Iranian-engineered Fajr-5 missiles have struck near Tel Aviv and Jerusalem during weeklong battles with Israel.
"Gaza is under siege, so we cannot help them. The Fajr-5 missiles have not been shipped from Iran. Its technology has been transferred and (the missiles are) being produced quickly," Jafari was quoted as saying by the semiofficial ISNA news agency.
Iran has repeatedly denied it directly supplied Hamas with the Fajr-5. The ISNA report gave no further details on the level of missile know-how sent to Gaza or the channels used.
Israel charges that Iran sends weapons, including rockets, to Gaza through a network of smuggling tunnels under the 15-kilometer (9-mile) border between Gaza and Egypt.
Iran also backs the anti-Israel faction Hezbollah in Lebanon, which fired thousands of rockets into Israel during a monthlong 2006 war.
Iran's parliament speaker, Ali Larijani, meanwhile, said his country was "honored" that Iran could help Palestinians with "material and military aspects." He did not elaborate.
He criticized Arab countries for failing to help arm Hamas and other Palestinian group. "The Palestinian nation does not need speeches and meetings. Arab countries should send military aid," he was quoted as saying by the semiofficial Fars news agency.
Iran's Supreme Leader Ayatollah Khamenei also chided other Muslim nations for not rallying behind Gaza in the latest showdown with Israel.
"Some of them sufficed with words, and some others did not condemn" Israel, Khamenei said, according to the official Islamic Republic News Agency.
Israel has carried out hundreds of airstrikes in Gaza over the past week in an operation it says is meant to stop daily rocket salvos by Gaza militants at Israel.
Iran and Israel are bitter enemies, and the two nations are locked in a deepening dispute over Iran's nuclear program. The West and others fear Iran could eventually produce nuclear weapons, and Israel has left open the option of staging a military strike at its nuclear facilities.
Iran says its nuclear program is for peaceful purposes such as power generation and cancer treatment.

 Iran, Hezbollah, Palestine Resistance triangle main demand of regional Muslims

Parliament Speaker Ali Larijani stressed here Wednesday that the triangle of Iran, Hezbollah and Palestine Resistance is considered as the axis of demands of regional Muslims in the past two decades. 

 Iran, Hezbollah, Palestine Resistance triangle main demand of regional Muslims
(Ahlul Bayt News Agency) - Addressing an open session of Majlis this morning, Larijani noted that a new phenomenon has changed global power poles.
On escalation of US pressures being exerted on regional nations, he reiterated that all conspiracies of Washington and its allies against regional states have been failed in the past few decades.



Palestine: The Islamic Jihad calls for confronting the Israeli attacks with resistance

The Islamic Jihad Movement in Palestine has warned the Israeli occupation authorities of the continuation of its war and aggression against the Palestinian people, land and holy sites. 

 Palestine: The Islamic Jihad calls for confronting the Israeli attacks with resistance
(Ahlul Bayt News Agency) - The Islamic Jihad Movement in Palestine has warned the Israeli occupation authorities of the continuation of its war and aggression against the Palestinian people, land and holy sites.
This came after the Israeli occupation announced the launch of the construction of thousands of new settlement units, and the demolition of al-Mafkara mosque in the east of Yatta, in al-Khalil southern the occupied West Bank.
The movement said in a statement on Wednesday: "These aggressive policies demonstrate the continuous intentions of the occupation to kill citizens and expand the settlements at the expense of the Palestinian people, land and holy places."
It emphasized that the occupation's attempts to dominate the land, displace the people, and confiscate the rights, will fail and called for confronting and responding to the Israeli aggressive policies with the resistance.
The Islamic Jihad also stressed that the Palestinian people will not remain silent facing the aggression waged on the West Bank and Jerusalem and on any part of the Palestinian land.

Pertemuan bersama ulama Indonesia;
 Perpaduan Islam adalah sirah dan sunnah
 Perpaduan Islam adalah sirah dan sunnah
Agensi Berita Ahlul Bait (ABNA.co) - Pengerusi Lembaga Pendekatan Antara Mazhab dalam pertemuan bersama para ulama Indonesia berkata, "Praktikal perpaduan Islam adalah sirah dan sunnah tokoh-tokoh agama."

Ayatullah Ali Taskhiri berkata demikian dalam satu pertemuan bersama ulama Indonesia kelmarin.

Penasihat Hal Ehwal Dunia Islam bagi Pemimpin Tertinggi Iran juga menyatakan, "Para imam mazhab Islam tidak hanya berinteraksi di antara mereka sahaja, bahkan mempunyai hubungan dan keakraban yang erat sesama mereka. Interaksi para Imam mazhab menunjukkan betapa optimis dan komitmennya mereka dalam prinsip perpaduan."

Sambil menyatakan kegembiraannya dapat bertemu dengan para ulama Indonesia, beliau berkata, "Kejahilan dan kurang pengetahuan tentang sesama mazhab, termasuk juga konspirasi asing merupakan dua faktor utama konflik agama dalam dunia Islam."

Ayatullah Taskhiri meminta para ulama Indonesia memberikan peluang yang sepatutnya untuk dialog antara mazhab agar dapat menutup jalan bagi pengaruh pihak musuh, intensif perpecahan dan perselisihan dalam negara ini.

Pengerusi Lembaga Pendekatan Antara Mazhab ini turut menceritakan politik dan kegiatan Republik Islam Iran dalam merealisasikan perpaduan umat dan menyuburkan kebangkitan dunia Islam. Beliau mengungkapkan harapan supaya dunia Islam memanfaatkan segala potensi yang ada untuk kemakmuran dan kemajuan yang lebih dari waktu-waktu sebelum ini.

Palestina:
 Surat Pemuda Gaza kepada Rakyat Iran

Kami sama sekali tidak pernah menanti dan meminta sesuatupun dari penguasa-penguasa Arab. Keyakinan dan harapan kami hanya dan hanya kepada Republik Islam Iran sebab yang kami tahu Iran adalah Negara yang terdepan memberikan pembelaan dan dukungan kepada kemerdekaan negeri kami.


 Surat Pemuda Gaza kepada Rakyat Iran
Menurut Kantor Berita ABNA, seorang pemuda Palestina berusia 17 tahun dari Gaza menulis surat yang ditujukan kepada seluruh rakyat Iran. Surat tersebut pertama kali dipublikasikan oleh kantor berita Ummatan Wahidah.
Berikut teks lengkap surat tersebut:
Wahai saudara-saudaraku di negeri Islam Iran
Saya Naji Abu Saif, berusia 17 tahun yang hidup ditengah-tengah gempuran bom dan ledakan yang meluluhlantakkan rumah-rumah kami menulis surat buat kalian. Dalam keadaan rumah-rumah kami diterjang bom-bom Israel saya menulis surat ini.
Kami sama sekali tidak pernah menanti dan meminta sesuatupun dari penguasa-penguasa Arab. Keyakinan dan harapan kami hanya dan hanya kepada Republik Islam Iran sebab yang kami tahu Iran adalah Negara yang terdepan memberikan pembelaan dan dukungan kepada kemerdekaan negeri kami.
Wahai rakyat Iran yang penuh dengan kebanggaan
Wahai mereka yang senantiasa peduli akan nasib ummat Islam
Saya mencintai kalian
Saya mengakhiri surat ini dengan mengucapkan kepada Israel, "Kami pantang untuk dihinakan!". Kami adalah tentara-tentara Allah dan harapan kalian akan kami ubah menjadi sekedar fatamorgana. Insya Allah.
Naji Abu Saif
Yang berharap bisa bertemu kalian rakyat Republik Islam Iran
Gaza, Palestina, Jum'at 16 November 2012
Ayatullah Alawi Ghurgani:
 Saya Salut dengan Ketegaran Muslim Syiah Indonesia

"Kalau agama seseorang telah direbut musuh dari dirinya, maka apapun yang dimilikinya akan dengan mudah direbut pula. Namun jika seseorang mampu menjaga agamanya, apapun yang diperbuat musuh tidak bisa mencelakakannya." 

 Saya Salut dengan Ketegaran Muslim Syiah Indonesia
Menurut Kantor Berita ABNA, Ayatullah al Uzhma Alawi Ghurgani, selasa (4/12) dalam pertemuannya dengan para petinggi dan staf Pasukan Garda Revolusi Islam menyatakan, "Nabi Muhammad saw adalah suri tauladan terbaik bagi umat manusia. Beliau mengajak dan berdakwah kepada umat manusia menuju Tuhan dengan perbuatan, perkataan dan amal yang menakjubkan."
Ulama marja taklid tersebut kemudian menyinggung sebagian dari pendakwah hanya mengajak dengan perkataan namun mereka sendiri tidak mengamalkannya. "Sebagian da'i pandai dalam berbicara, pilihan kata-katanya bagus, namun ketika tidak memberikan perhatian sepenuhnya pada pengamalannya. Dari dia tidak tampak amal yang baik. Sementara para Aimmah as menegaskan pentingnya ilmu berbarengan dengan amal." Ucap beliau.
Ruhaniawan dalam pandangan ulama Iran ini adalah sebagai penegak amar ma'ruf dan nahi mungkar. Beliau berkata, "Kehadiran ruhaniawan di kota-kota dan desa-desa adalah diantara penyebab tentramnya kehidupan masyarakat. Sebab masyarakat menjadikan tindak tanduk ruhaniawan itu sebagai contoh dalam kehidupan keseharian mereka."
"Nabi Muhammadd Saw, dalam mengajarkan Islam senantiasa dengan memberikan contoh dan tauladan. Dalam pengerjaan shalat dan manasik haji, nabi lebih dulu memberi contohnya kemudian mengajak orang-orang buat mengikutinya. Tidak sekedar mengajak dengan ucapan semata. Karenanya sudah semestinya kita menjadikan nabi saw dan aimmah as sebagai suri tauladan termasuk dalam metode mendakwahkan agama yang hak ini." Tambahnya.
Guru besar Hauzah Ilmiyah Qom Republik Islam Iran tersebut berkaitan dengan tugas dan amanah yang diemban kesatuan militer menyatakan, "Militerpun memiliki kewajiban yang sama, sebab tugasnya lebih berat. Dalam menjaga Negara dari ancaman musuh, tegaknya wilayatul faqih dan tetap terjaganya semangat revolusi Islam, militer juga harus menjadi suri tauladan dalam perkataan, sikap dan amal. Sebab tanpa keteladanan, musuh dapat dengan mudah melemahkan semangat revolusi dan merusak tatanan Negara."
Hadhrat Ayatullah Alawi Ghurgani kemudian menegaskan, rakyat dan pemerintah harus terus menjaga persatuan dan kebersamaan untuk menjaga jalannya revolusi. Beliau berkata, "Pihak anti revolusi bersama dengan musuh-musuh dari luar pada hakikatnya takut dengan keimanan dan keyakinan rakyat Iran terhadap ajaran Islam yang sedemikian kokoh dan kuat. Karena itu selain berusaha merusak tatanan Negara dengan menimbulkan kekacauan dan menebar terror mereka juga menghembuskan syubhat-syubhat untuk merusak keyakinan masyarakat."
Diakhir ceramahnya, ulama besar Iran ini menyampaikan keprihatinannya terhadap kondisi warga Syiah Sampang Indonesia yang masih terkatung-katung di pengungsian tanpa adanya ketegasan dari pemerintah mengenai nasib mereka kedepan. Namun beliau juga tetap menyatakan kesalutan dan rasa bangganya terhadap warga Syiah dipengungsian yang tetap tegar menjaga aqidah mereka, meskipun telah mendapat tekanan dan paksaan dari ulama setempat bahkan bantuan air minum dan dan makanan telah diputus untuk mereka sejak awal November.
Beliau mengatakan, "Kalau agama seseorang telah direbut musuh dari dirinya, maka apapun yang dimilikinya akan dengan mudah direbut pula. Namun jika seseorang mampu menjaga agamanya, apapun yang diperbuat musuh tidak bisa mencelakakannya."

 Sampang Anti-Shia Mastermind Charged with Murder

Roies Al Hukama, 36, an extremist leader who allegedly masterminded the recent deadly attack on Shia followers in Nangkernang hamlet, Sampang regency, East Java, stood trial on Tuesday at the Surabaya District Court. 
 Sampang Anti-Shia Mastermind Charged with Murder(Ahlul Bayt News Agency) - Roies Al Hukama, 36, an extremist leader who allegedly masterminded the recent deadly attack on Shia followers in Nangkernang hamlet, Sampang regency, East Java, stood trial on Tuesday at the Surabaya District Court.

He was charged under Article 338 of the Criminal Code on murder, which carries a maximum sentence of 20 years in prison if proven guilty.

In his indictment, prosecutor Rahmad Hari Basuki said that Roeis was regarded to have intentionally taken the life of a person named Mat Hasyim, alias Pak Hamamah.

Roeis is the younger brother of the Sampang Islamic Shia group leader, Tajul Muluk, who converted to Shia Islam, was sentenced to four years in prison claimed for blasphemy leading up to the Shia riot in Sampang, and whose case is currently under appeal at the Supreme Court.

Prosecutors also charged Roies under Article 354 on assault (maximum 10 years); Article 170 on group assault and vandalism (maximum 12 years); and other two articles on participation in a crime.

At his indictment, Rahmad said that Roies repeatedly provoked his followers to attack and kill Shiites. “The defendant also incited hatred against Shia followers,” Rahmad told the court, which was presided over by judge Ainur Rofiq.

Rahmad added that Roies provoked his followers, the majority of Sampang residents, by saying that Shiites were infidels during his regular sermons. “His sermons caused hatred against the Shia community to grow,” he said.

During the hearing, the defendant often shook his head as prosecutors read out the indictment.

Roies denies all the charges. “Everything that the prosecutors have said is untrue. I will talk to my lawyer and write my own defense statement for the next hearing,” he said.

Roies’ lawyer, Muhammad Ra’uf Syah, said the indictment was weak and that it lacked supporting evidence. “The indictment is vague,” said Ma’ruf.

Roies allegedly provoked hundreds of people into burning and destroying the Islamic boarding school and home belonging to his brother Tajul Muluk in August.

During the riot, dozens of Shiite homes were razed by fire, while two Shiites were killed. Hundreds of Sampang’s Shia followers were forced to take shelter in a local sports center after hundreds of extremists attacked and set their houses ablaze.

The incident was the second in under a year, following a similar attack in December last year.

Even now, dozens of Shiites who fled are unable to return to their homes because the villagers have threatened to kill them if they do.

This case is just one among several that highlight increasing discrimination and violence against minorities in the country.

Separately, the coordinator of the East Java chapter of the Commission for Missing Persons and Victims of Violence (Kontras), Andy Irfan, said he was disappointed with the indictment as the defendant was only charged with violating criminal articles.

Indonesian authorities cut off food and water supplies to displaced Shi’a community in East Java. At least 190 displaced Shi’a followers in East Java, including 69 women and 61 children, are at risk after local government authorities halted supplies of food and water to the community, citing a lack of funds. 

Urgent Action;
Indonesian Authorities Cut Off Food and Water to Hundreds of Shia Muslims

Seminar "Haruskah Syiah ditolak?";
 Penganiyaan terhadap Syiah sudah dirancang oleh konspirasi global

Seminar ilmu "Haruskah Syiah ditolak?" berjaya memberikan penerangan kepada mahasiswa walaupun diganggu oleh ekstremis.

 Penganiyaan terhadap Syiah sudah dirancang oleh konspirasi global
Agensi Berita Ahlul Bait (ABNA.co) - Sejarawan Nahdhatul Ulama (NU) dan pensyarah Universiti Brawijaya Malang, Dr. Agus Sunyoto berkata, semua bentuk perbalahan mazhab di kalangan umat Islam sudah dirancang oleh kospirasi global demi menjaga kepentingan Amerika dan Israel. Mengenai beberapa kes penganiayaan terhadap pengikut mazhab Syiah, beliau optimis menafikan Syiah sebagai aliran sesat.

Beliau berkata demikian pada 22 Oktober dalam seminar “Haruskah Syi’ah Ditolak?” yang diselenggarakan oleh Senat Mahasiswa Fakulti Ushuludin IAIN Sunan Ampel Surabaya dan PMII Komisariat Ushuludin Surabaya.


“Bagaimana orang Sunni boleh mencap Syiah sebagai aliran sesat? Sedangkan Imam Maliki, Imam Hanbali, Imam Hanafi dan Imam Syafii menimba ilmu dari Imam Ja’far Shodiq baik secara langsung atau tidak langsung. Imam Ja’far Shodiq adalah salah satu Imam Syiah”. Tambahnya, “Kalau Syiah sesat bagaimana dengan ajaran keempat mazhab tersebut ?. Drama-drama seperti itu hanyalah keluaran secara berulang daripada peristiwa-peristiwa sejarah dengan waktu dan tempat yang berbeza semata-mata".

Prof. Dr. Syamsul Arifin selaku tokoh Muhammadiyah dan Mudir Universiti Muhammadiyah Malang turut menguatkan kenyataan Agus Sunyoto dengan menyatakan bahawa secara sosiologi “Penganiayaan di Sampang” itu bertentangan dengan budaya persaudaraan 'tretan dibi’ dalam masyarakat Madura, atau seperti “pela gandong-nya” masyarakat Ambon.

Namun seminar ini berakhir dengan kekecohan apabila Ketua Bidang Organisasi al-Bayyinat iaitu Ahmad Bin Zein Alkaff yang terkenal dengan sikap anti Syiah dan sejak awal berada di barisan hadapan berteriak dengan nada yang tinggi "Adakah kecintaan hadirin kepada Rasulullah, kepada Istri-istri Rasulullah?" Ahmad kemudian menyambungnya dengan selawat serta menyatakan bahawa golongan yang menghina isteri-isteri Nabi sebagai golongan sesat. Namun selawat Ahmad disambut dengan laungan "Ya Husein.. Ya Husein" daripada hadirin yang berada di belakangnya.

Ahmad kemudiannya meminta seminar itu dibubarkan, namun pemerhati budaya Emha Ainun Nadjib menolak keras dengan mencabar agar Ahmad mengirim surat kepada pihak pemerintah supaya mengharamkan Syiah.

Dekan Fakultas Ushuludin IAIN Sunan Ampel merasa terkejut dengan kekocohan dalam seminar ilmu ini dengan mengatakan, "Saya terkejut ketika ini dipermasalahkan. Padahal bagi Ushuludin, ini hanyalah ceramah biasa. Kita sering diskusi ini. Hanya kita ingin pendapat objektif daripada yang ada keyakinan."

Seminar ini akhirnya dibubarkan juga atas permintaan badan perisikan indonesia. Pengerusi menutup seminar dengan meminta Emha Ainun Nadjib memimpin bacaan doa dan berselawat bersama.


 







No comments:

Post a Comment