Wednesday, 29 February 2012

''Tiadalah yang dikatakannya kecuali wahyu yang diwahyukan''




       PSS : و ما ينطق عن الهوى ان هو الّا وحي يوحى
                Allah berfirman bahawa apa yang disabdakan oleh Nabi Muhammad s.a.w tidak lain melainkan
                wahyu yang diturunkan Allah.Maka bagi manusia yang cetek akal fikirannya atau dangkal kefa-
                hamannya mungkin kadang-kadang berlaku kesilap fahaman tentang sesuatu konsep Qur'ani
                dan Sunnah Nabawi lalu kedengaran ungkapan-ungkapan ala ilmiah tetapi tidak sedar apa yang
                dikatakan bahkan lebih parah cuba untuk mentertawakan orang lain sedangkan tidak layak untuk
                ditertawakan kecuali dirinya sendiri.Diantaranya konsep kelebihan Ahlul Bait,dua belas Imam
                yang disabdakan Nabi s.a.w dan Imam Mahdi Penyelamat yang dinantikan oleh umat manusia
                sejagat....tahniah kepada syekh Fathul Bari dalam mengungkapkan '' Ahlul Bait '' semoga dicon-
                tohi oleh rakan-rakan sekerja yang lain yang kadang-kadang tergeliat lidah di kaca TV mengulas
                tentang 12 Imam dari Quraish di dalam Sunnah Nabi s.a.w atau penjawat awam agama yang ak-
                hir-akhir ini kerap menyalahgunakan kuasa yang diberi rakyat jelata menunjukkan sikap '' mulut
                hodoh '' di khalayak ramai dan di kaca TV dengan begitu lancang mulut mencela rakyat yang
                rezeki Tuhan yang dinikmatinya itu adalah titisan peluh keringat para petani dan mustadh'afin
                yang ia ditugaskan berusaha memajukan hal-ehwal agama mereka bukan menjadi seperti tikus
                membaiki labu...cuma istilah dan ungkapan bila diungkapkan tentang Allah Taala dan Rasul
                s.a.w dan Ahlul Bait a.s hendaklah suci dari syubhah keadaban.Malang sekali lebai Malang
                mulut celupar dalam TV minggu lepas yang amat sangat biadap bila mengungkapkan tentang
                cucunda mulia Nabi s.a.w semoga JAKIM bertanggungjawab di atas kebiadapan dan salah laku
                Penolong Pengarah Penyelidikannya.كتب اللّه لأغلبنّ انا و رسلي انّه قويّ عزيز
              
                Tahniah Ulangtahun Maulid Imam Hasan Al-Askari 8 Rabiul Akhir.SOLAWAT
                  

            Petikan artikel Ustaz Fathul Bari 29Feb2012(7 R.akhir1433)Utusan Malaysia.ms11
            bertajuk "Perjanjian "Rasis" Rasulullah dan Wasiat Raja Melayu.

                                                                  

 Benarkah Imam Hasan Al-Askari meninggal dunia tanpa anak?




Ibnu Taimiyyah Al-Harrani di dalam Minhaj Al-Sunnah menulis:


قد ذكر محمد بن جرير الطبري وعبد الباقي بن قانع وغيرهما من أهل العلم بالأنساب والتواريخ أن الحسن بن علي العسكري لم يكن له نسل ولا عقب والإمامية الذين يزعمون أنه كان له ولد يدعون أنه دخل السرداب بسامرا وهو صغير منهم من قال عمرة سنتان ومنهم من قال ثلاث ومنهم من قال خمس سنين... .
ابن تيميه الحراني الحنبلي، ابوالعباس أحمد عبد الحليم (متوفاى 728 هـ)، منهاج السنة النبوية، ج4، ص87، تحقيق: د. محمد رشاد سالم، ناشر: مؤسسة قرطبة، الطبعة: الأولى، 1406هـ.


Sesungguhnya Muhammad bin Jarir Al-Tabari, Abdullah Al-Baqi bin Qani’ dan selain daripada mereka berdua daripada ahli ilmu ansab dan sejarah mengatakan bahawa Imam Hasan Al-Askari tidak mempunyai keturunan dan penerus, manakala golongan Syiah Imamiyah yang mengakui bahawa ia mempunyai anak lelaki, mereka mendakwa bahawa ia telah memasuki sardab di Samarra sedangkan ia masih kecil, sebahagian daripada mereka mengatakan ia berusia dua tahun, ada di kalangan mereka mengatakan ia berusia tiga tahun, sebahagian daripada mereka pula mengatakan lima tahun…


Ihsan Ilahi Zahir di dalam kitab Al-Syiah Wa Ahlul Bait (الشيعة وأهل البيت) turut mengulangi kata-kata Ibnu Taimiyah dengan mengatakan:


من أكاذيب الشيعة على اهل البيت انهم نسبوا اليهم الأقوال والروايات التي تنبيء بخروج القائم من اولاد الحسن العسكري الذي لم يولد له مطلقا ...
الشيعة وأهل البيت، ص244 .


Daripada penipuan-penipuan Syiah tentang Ahlul Bait, sesungguhnya mereka mengaitkan keluarnya Al-Qaim (Imam Mahdi) daripada anak-anak Al-Hasan Al-Askari yang ditegaskan dengan ucapan-ucapan dan riwayat-riwayat. Sedangkan beliau sama sekali tidak mempunyai anak … - Al-Syiah Wa Ahlul Bait, halaman 244


Wahabi-Wahabi yang lain seperti Ahmad Mahmud Subhi di dalam kitab Nazariyah Al-Imamiyah (نظرية الإمامة) halaman 409, Dr. Qaffari di dalam Ushul Mazhab Al-Syiah (اصول مذهب الشيعه) jilid 1 halaman 451 mereka turut mengulangi perkara ini.


Kritikan dan penelitian.


Malangnya golongan Wahabi dan pemimpin mereka Ibnu Taimiyah menimbulkan persoalan-persoalan tentang aqidah Syiah sehingga sanggup melakukan pembohongan yang dikaitkan dengan ulama mereka sendiri.


Seperti yang dinukilkan oleh Ibnu Taimiyah daripada Al-Tabari bahawa Imam Hasan Al-Askari tidak mempunyai keturunan dan penerus (نسل ولا عقب), namun apa yang terjadi perkara ini tidak ditemui di dalam kitab Tarikh Al-Tabari dari halaman awal hingga ke akhir. Sebenarnya perkataan Al-Askari (العسكري) hanya disebut satu kali sahaja iaitu di jilid ke-5, halaman 368 tentang Ibrahim bin Mihran Al-Nasrani Al-Askari (إبراهيم بن مهران النصرانى العسكري) namun ayat “نسل ولا عقب” sama sekali tidak ada di dalam kitab tersebut.


Muhammad Rasyad Salim pentahqiq kitab Minhaj Al-Sunnah, menyedari permasalahan ini dan beliau tidak mampu menemui perkara ini di dalam kitab Tarikh Al-Tabari. Dalam berusaha mencari rujukan untuk ucapan Ibnu Taimiyah tersebut, beliau sendiri telah terjebak di dalam kesilapan. Beliau berkata perkataan Ibnu Taimiyah ini berada di dalam kitab Shilat Al-Tarikh Al-Tabari (صلة التاريخ الطبرى) namun perkara ini tetap tidak ditemui di dalam lembaran-lembaran kitab tersebut. Muhammad Rasyad Salim sekali lagi melakukan kesilapan di atas kesilapan Ibnu Taimiyah.


Hakikatnya, berkenaan perkara ini di dalam kitab Shilat Al-Tarikh Al-Tabari mengandungi ayat ‘لم يعقب الحسن’ namun ia masih tidak ada kaitan langsung dengan Imam Hasan Al-Hasan Al-Askari dan Al-Hujjah Imam Mahdi (a.f.s), bahkan peristiwa dalam catatan tersebut berbentuk begini: 


“Di zaman Muqtadar Abbasi, ada seseorang yang datang ke laman istana Muqtadar Abbasi dan berkata saya mempunyai urusan yang penting dengan Muqtadar, jikalaulah saya tidak segera mengabarkan kepadanya, nescaya akan terjadi sesuatu tragedi”


“Setelah itu apabila beliau pergi menemui Muqtadar, beliau menerangkan suatu perkara yang telah berlalu dan akan datang. Muqtadar bertanya kepada beliau: Siapakah engkau? Beliau menjawab: Saya adalah Muhammad bin Hasan bin Ali bin Musa bin Ja’far Al-Ridha, iaitu saya cucu cicit Imam Ridha daripada anaknya Al-Hasan. Setelah itu Muqtadar memberi arahan supaya didatangkan kepadanya seorang individu daripada keturunan Abu Talib untuk mengesahkan kata-kata beliau agar Muqtadar dapat meyakininya”.


“Seorang bernama Thumar daripada keturunan Abu Talib berkata tentang pembohongan kata-kata individu ini sebagai berikut:
لم يعقب الحسن .
Hasan (anak Imam Ridha) tidak pernah mempunyai penerus”.


Malangnya Rasyad Salim, pentahqiq kitab Minhaj As-Sunnah tidak meneliti dengan sepatutnya sambil berkhayal bahawa Hasan tersebut ialah Imam Hasan Al-Askari (a.s). Sedangkan Hasan yang dimaksudkan ialah Hasan bin Ali bin Musa Al-Ridha (a.s) dan beliau dalam kisah tersebut tidak ada kena mengena dengan Imam Hasan Al-Askari serta Al-Hujjah Imam Al-Mahdi (a.s). 


Menarik perhatian di sini, orang yang mendakwa dirinya sebagai cucu cicit Imam Ridha mendapat nama buruk, akhirnya identitinya diketahui juga bahawa beliau telah berbohong dengan mengaitkan dirinya dengan Ahlul Bait (a.s) sedangkan beliau adalah anak kepada orang yang bernama Ibnu Al-Dhab’i dan mereka menemui bapanya.  Setelah itu beliau melutut di kaki Muqtadar dan sudah tentu Muqtadar menjatuhkan hukuman berat yang difikirkan setimpal ke atasnya, di hari kemudian ia diarak di kalangan orang ramai dan dimalukan. Setelah itu ia dihumban ke penjara.


Demikianlah apa yang tercatat dalam kitab Shilat Tarikh Al-Tabari tetapi ia bukanlah dikarang oleh Tabari. Namun ia dikarang oleh seseorang yang tidak dikenal dan majhul dengan nama Arib bin Sa’d Al-Qurtubi yang meninggal pada tahun 369 Hijrah di mana tidak ada satu pun dari kitab-kitab tarajim Ahlusunnah yang menyebut nama dan mensyarahkan perihal beliau.


Walau bagaimana pun salah seorang ulama Wahabi bernama Khair Al-Din Zarkali di dalam kitab Al-A’lam mensyarahkan perihal beliau secara ringkas:


عريب بن سعد القرطبي : طبيب مؤرخ من أهل قرطبة . من أصل نصراني (اسبانيولي) أسلم آباؤه واستعربوا وعرفوا ببني التركي . استعمله الناصر (سنة 331) على كورة أشونة . واستكتبه المستنصر (الحكم) وارتفعت منزلته عند الحاجب المصور (أبي عامر) فسماه " خازن السلاح " واختصر " تاريخ الطبري " وأضاف إليه أخبار إفريقية والأندلس ، فسمي " صلة تاريخ الطبري.
الزركلي ، خير الدين (متوفاي 1410هـ)، الأعلام قاموس تراجم لأشهر الرجال والنساء من العرب والمستعربين والمستشرقين ، ج4، ص 227، ناشر: دار العلم للملايين ـ بيروت، الطبعة: الخامسة، 1980م


Arib bin Sa’ad Al-Qurtubi: seorang tabib dan sejarawan dari penduduk Qurtubah. Asal usul beliau dari keluarga Kristian, ayahnya memeluk agama Islam dan mempelajari Arab, beliau masyhur dengan Bani Turki. Nasir (meninggal pada tahun 331 Hijrah) mengangkatnya menjadi gabenor di jajahan Ashnunah. Al-Mustanshir mengangkat beliau menjadi penulisnya dan statusnya meningkat di sisi Al-Hajib Al-Mushawwir (Abi ‘Amir) sehingga digelar Khazin Al-Silah. Beliau meringkaskan Tarikh Al-Tabari dan menambah khabar-khabar dari Afrika dan Andalus. Maka kitab tersebut dinamakan Shilat Tarikh Al-Tabari. – Al-Zarkali, Khairuddin (meninggal pada tahun 1410 Hijrah), Al-A’lam Qamus Tarajim Li Asyhar Al-Rijal Wa Al-Nisa Min Al-‘Arab Wa Al-Musta’rabin Wa Al-Mustasyriqin, jilid 4 halaman 227.


Namun ‘Abdul Baqi bin Qani’ Umawi yang mana Ibnu Taimiyah telah menukilkan kata-kata beliau bahawa Imam Hasan Al-Askari tidak mempunyai anak, malangnya Ibnu Taimiyah tidak mempunyai sebarang sanad dan bukti untuk nukilan beliau sendiri sehingga kita dapat melihat apakah beliau dengan berbohong menukilkan perkara ini di mana ia dikaitkan dengan Tabari.


Wahabi yang lain juga mengulangi kata-kata Ibnu Taimiyah ini di mana tidak seorang pun daripada mereka dapat membuktikan selama lima kurun setelah Ibnu Taimiyah ini bahawa mereka ada dokumen dan dalil untuk beragrumen yang bersandar kepada Abdul Baqi bin Qani’. Malangnya mereka sentiasa meyakini Ibnu Taimiyah tanpa menyebut keterangan sahih bahawa perkara ini dapat digambarkan dengan pasti.


Andainya kita anggap bahawa Abdul Baqi bin Qani’ mengatakan perkara ini, apakah orang seperti beliau dapat dijadikan hujjah dalam pembuktian perkara ini sedangkan ia telah didha’ifkan oleh Ahlusunnah?


Syamsudin Al-Zahabi di dalam Siyar A’lam Al-Nubala dalam mensyarahkan hal beliau mengatakan:


قال البرقاني البغداديون يوثقونه وهو عندي ضعيف 
وقال الدارقطني كان يحفظ ولكنه يخطىء ويصر.
وروى الخطيب عن الأزهري عن أبي الحسن بن الفرات قال كان ابن قانع قد حدث به اختلاط قبل موته بنحو من سنتين فتركنا السماع منه وسمع منه قوم في اختلاطه.
الذهبي الشافعي، شمس الدين ابوعبد الله محمد بن أحمد بن عثمان (متوفاى 748 هـ)، سير أعلام النبلاء، ج15، ص527، تحقيق: شعيب الأرنؤوط، محمد نعيم العرقسوسي، ناشر: مؤسسة الرسالة - بيروت، الطبعة: التاسعة، 1413هـ.


Al-Burqani mengatakan orang Baghdad mentsiqahkannya namun pandangan saya ia adalah dhaif. Al-Darqathani berkata beliau seorang penghafal riwayat, namun beliau tersalah dan memaksa (mungkin ayat ‘يخطيء و يصر’ adalah tersalah cetak dan aslinya ialah ‘يخطيء و يصيب’ yang membawa maksud kadangkala tersalah, kadang-kadang betul). Khatib Al-Baghdadi menukilkan daripada Azhari, daripada Abil Hasan bin Furat yang berkata bahawa Ibnu Qani’ telah menjadi gila sebelum dua tahun kematiannya. Maka kami telah menghindari mendengar hadis daripadanya sedangkan ada golongan yang mendengar daripadanya di waktu beliau gila. - Al-Zahabi Al-Syafi’i, Syamsudin Abu Abdullah Muhammad bin Ahmad bin Uthman (meninggal pada tahun 748), Siyar A’lam An-Nubala, jilid 15 halaman 527.


Oleh itu jikalaulah beliau benar mengatakan perkara demikian, ucapannya itu tidak dapat diterima pakai kerana kedhaifan yang ada padanya seperti yang telah dinukilkan tadi.


Pengiktirafan tokoh-tokoh Ahlusunnah tentang kelahiran Imam Mahdi (a.s).


Terlalu ramai tokoh-tokoh dan ilmuan Ahlusunnah sejak dari zaman dahulu hingga sekarang mengakui kelahiran Imam Mahdi (a.s) selain berterus terang beliau lahir ke dunia ini pada tanggal 15 Sya’ban tahun 255 Hijrah di kota Samarra. Cukuplah beberapa orang di antara mereka disebutkan di sini. Untuk telaah lebih lanjut, para pembaca dapat merujuk pada kitab Al-Ishalat Al-Mahdawiyah (الإصالة المهدوية) yang ditulis oleh Faqih Iman. Penulis tersebut membawakan 112 orang ulama Ahlusunnah yang berterus terang mengakui kelahiran Imam Zaman.


1. Syamsuddin Al-Zahabi (meninggal pada tahun 748 Hijrah)


Syamsuddin Al-Zahabi, ilmuan terulung dalam ilmu tarajim dan rijal Ahlusunnah telah menyatakan dengan jelas tentang kelahiran Imam Mahdi di dalam beberapa kitabnya. Beliau di dalam Al-‘Ibr Fi Akhbar min Ghabar menulis:


وفيها [سنة 256 ه‍] محمد بن الحسن العسكري بن علي الهادي محمد الجواد بن علي الرضا بن موسى الكاظم بن جعفر الصادق العلوي الحسيني أبو القاسم الذي تلقبه الرافضة الخلف الحجة وتلقبه بالمهدي وبالمنتظر وتلقبه بصاحب الزمان وهو خاتمة الاثنى عشر... .
الذهبي الشافعي، شمس الدين ابوعبد الله محمد بن أحمد بن عثمان (متوفاى 748 هـ)، العبر في خبر من غبر، ج2، ص37، تحقيق: د. صلاح الدين المنجد، ناشر: مطبعة حكومة الكويت - الكويت، الطبعة: الثاني، 1984.


Pada tahun 255 Hijrah, Muhammad bin Al-Hasan Al-Askari bin Ali Al-Hadi Muhammad Al-Jawad bin Ali Al-Ridha bin Musa Al-Kazim bin Ja’far Al-Sodiq Al-Alawi Al-Husaini Abul Qasim yang dilaqabkan oleh Rafidhah sebagai Khalafal Hujjah, dan dilaqabkannya sebagai Al-Mahdi dan sebagai Al-Muntazar, dan dilaqabkannya sebagai Sahibul Zaman, beliau adalah Imam yang terakhir daripada Imam-Imam dua belas… - Al-Zahabi Al-Syafi’i, Syamsuddin Abu ‘Abdillah Muhammad bin Ahmad bin Uthman (Wafat pada tahun 748 Hijrah), Al-‘Ibr Fi Khabar Min Ghabar, jilid 2 halaman 37.


Di dalam Tarikh Al-Islam beliau menganggap tahun kewafatannya adalah 258 atau 256 dengan mengatakan:


أبو محمد الهاشمي الحسيني أحد أئمة الشيعة الذين تدعي الشيعة عصمتهم . ويقال له الحسن العسكري لكونه سكن سامراء ، فإنها يقال لها العسكر . وهو والد منتظر الرافضة... 
وأما ابنه محمد بن الحسن الذي يدعوه الرافضة القائم الخلف الحجة ، فولد سنة ثمان وخمسين ، وقيل : سنة ست وخمسين . عاش بعد أبيه سنتين ثم عدم ، ولم يعلم كيف مات . وأمه أم ولد .
الذهبي الشافعي، شمس الدين ابوعبد الله محمد بن أحمد بن عثمان (متوفاى 748 هـ)، تاريخ الإسلام ووفيات المشاهير والأعلام، ج19، ص113، تحقيق د. عمر عبد السلام تدمرى، ناشر: دار الكتاب العربي - لبنان/ بيروت، الطبعة: الأولى، 1407هـ - 1987م.


Abu Muhammad Al-Hasyimi Al-Husaini adalah salah seorang daripada Imam-Imam Syiah yang mereka dakwa sebagai maksum dan mereka memanggilnya sebagai Hasan Al-Askari kerana tinggal di Samarra, di sebabkan Samarra digelar sebagai Al-Askar. Beliau (Al-Askar) adalah ayah kepada orang yang dinantikan oleh Rafidhah.


Namun anaknya Muhammad bin Al-Hasan yang dipanggil Rafidhah sebagai Al-Qaim Al-Khalaf Al-Hujjah, lahir pada tahun dua ratus lima puluh lapan, sebahagian mengatakan beliau lahir pada tahun dua ratus lima puluh enam Hijrah, dan beliau hidup dua tahun setelah bapanya kemudian meninggal. Namun tidak diketahui bagaimana ia mati, dan ibunya dulunya seorang hamba. – Al-Zahabi Al-Syafi’i, Shamsudin Abu Abdillah Muhammad bin Ahmad bin Uthman (Wafat pada tahun 748 Hijrah), Tarikh Al-Islam Wa Wafayat Al-Masyahir Wal-A’lam, jilid 19 halaman 113.


Apa yang penting bagi kita ialah terbuktinya bahawa Imam Hasan Al-Askari mempunyai anak, namun mengenai kematian anaknya atau tidak, ia akan menghadapi kritikan berasingan yang membatalkan kata-kata Zahabi nanti.


Di dalam kitab Siyar A’lam Al-Nubala’ beliau mengatakan:


المنتظر الشريف أبو القاسم محمد بن الحسن العسكري بن علي الهادي ابن محمد الجواد بن علي الرضى بن موسى الكاظم بن جعفر الصادق بن محمد الباقر بن زين العابدين بن علي بن الحسين الشهيد بن الامام علي بن أبي طالب العلوي الحسيني خاتمة الاثني عشر سيدا الذين تدعي الامامية عصمتهم... .
الذهبي الشافعي، شمس الدين ابوعبد الله محمد بن أحمد بن عثمان (متوفاى 748 هـ)، سير أعلام النبلاء، ج13، ص119، تحقيق: شعيب الأرنؤوط، محمد نعيم العرقسوسي، ناشر: مؤسسة الرسالة - بيروت، الطبعة: التاسعة، 1413هـ.


Al-Muntazar Al-Syarif Abul Qasim Muhammad bin Al-Askari bin Ali Al-Hadi Ibnu Muhammad Al-Jawad bin Ali Al-Ridha bin Musa Al-Kazim bin Ja’far Al-Sodiq bin Muhammad Al-Baqir bin Zainul Abidin bin Ali bin Al-Hasan Al-Syahid bin Al-Imam Ali bin Abi Talib Al-Alawi Al-Husaini ialah penutup para Imam dua belas di mana Syiah mendakwa kemaksuman mereka. - Al-Zahabi Al-Syafi’i, Syamsuddin Abu ‘Abdillah Muhammad bin Ahmad bin Uthman (Wafat pada tahun 748 Hijrah), Siyar Al-A’lam Al-Nubala, jilid 13 halaman 119.


2. Fakhrudin Al-Razi (wafat pada tahun 604 Hijrah)


Fakhrudin AL-Razi, salah seorang ahli tafsir Ahlusunnah yang tersohor menulis tentang Imam Hasan Al-Askari (a.s) dan anaknya:


أما الحسن العسكري الإمام (ع) فله إبنان وبنتان ، أما الإبنان فأحدهما صاحب الزمان عجل الله فرجه الشريف ، والثاني موسى درج في حياة أبيه وأم البنتان ففاطمة درجت في حياة أبيها ، وأم موسى درجت أيضاًً.
الرازي الشافعي، فخر الدين محمد بن عمر التميمي (متوفاى604هـ)، الشجرة المباركة في أنساب الطالبية، ص78 ـ 79 .


Adapun Imam Al-Hasan Al-Askari mempunyai dua orang anak lelaki dan dua orang anak perempuan, namun salah seorang daripada dua anak lelakinya ialah Sohibuz Zaman Ajjalallah Farajahu Al-Syarif, dan keduanya ialah Musa yang meninggal ketika ayahnya masih hidup. Adapun kedua-dua anak perempuannya meninggal dunia ketika ayah mereka masih hidup, begitu juga ibu Musa turut meninggal. – Al-Razi Al-Syafi’i, Fakhrudin Muhammad bin Umar Al-Tamimi (wafat pada tahun 604 Hijrah), Al-Syajarah Al-Mubarakah Fi Ansab Al-Talibiyyah, halaman 78-79.


Perkara ini dapat di lihat dalam portal ini:
http://islamport.com/w/nsb/Web/499/22.htm
Untuk mendownload kitab ini silakan merujuk ke alamat berikut:
http://ebooks.roro44.com/Download-2146


3. Ibnu Hajar Al-Haitsami (wafat pada tahun 973 Hijrah)


Ibnu Hajar Al-Haitsami di dalam kitab Shawa’iq Al-Muhriqah yang ditulis untuk menentang Syiah memberi pengiktirafan bahawa Imam Hasan Al-Askari mempunyai anak yang bernama Abul Qasim Al-Hujjah:


ولم يخلف غير ولده أبي القاسم محمد الحجة ، وعمره عند وفاة أبيه خمس سنين ، لكن أتاه الله فيها الحكمة ، ويسمى القائم المنتظر... .
الهيثمي، ابوالعباس أحمد بن محمد بن علي ابن حجر (متوفاى973هـ)، الصواعق المحرقة علي أهل الرفض والضلال والزندقة، ج2، ص601، تحقيق عبد الرحمن بن عبد الله التركي - كامل محمد الخراط، ناشر: مؤسسة الرسالة - لبنان، الطبعة: الأولى، 1417هـ - 1997م.


Hasan Al-Askari tidak mempunyai anak kecuali Abil Qasim Muhammad Al-Hujjah, dan usianya ketika kewafatan ayahnya ialah lima tahun, namun Allah memberikan kebijaksanaan kepadanya, dan beliau dinamakan Al-Qaim Al-Muntazar… - Al-Haytsami, Abul Abbas Ahmad bin Muhammad bin Ali Ibnu Hajar (wafat pada tahun 973 Hijrah), Al-Shawaiq Al-Muhriqah Ala Ahl Al-Rafd Wal Dhalal Wal Zindiqah, jilid 2 halaman 601.


4. Ibnu Atsir Al-jazari (Wafat pada tahun 630 Hijrah).


وفيها توفي الحسن بن علي بن محمد بن علي بن موسى بن جعفر بن محمد بن علي بن الحسين بن علي بن أبي طالب (ع) ، وهو أبو محمد العلوي العسكري ، وهو أحد الأئمة الإثني عشر على مذهب الإمامية ، وهو والد محمد الذي يعتقدونه المنتظر بسرداب سامرا ، وكان مولده سنة إثنتين وثلاثين ومائتين.
ابن أثير الجزري، عز الدين بن الأثير أبي الحسن علي بن محمد (متوفاى630هـ) الكامل في التاريخ، ج6 ص249 ـ 250، تحقيق عبد الله القاضي، ناشر: دار الكتب العلمية - بيروت، الطبعة الثانية، 1415هـ.


Dan di dalam tahun tersebut (260 Hijrah) telah wafat Al-Hasan bin Ali bin Muhammad bin Ali bin Musa bin Ja’far bin Muhammad bin Ali bin Al-Husain bin Ali bin Abi Talib, beliau adalah Abu Muhammad Al-‘Alawi Al-Askari, beliau adalah salah seorang daripada Imam-Imam dua belas menurut mazhab Imamiyah. Ianya adalah ayah kepada Muhammad yang mereka yakini sebagai Al-Muntrazar di Sardab Samarra. Ia (Imam Hasan Al-Askari) lahir pada tahun dua ratus tiga puluh dua Hijrah. – Ibnu Athir Al-Jazari, Izzuddin bin Al-Athir Abil Hasan Ali bin Muhammad (wafat pada tahun 630 Hijrah), Al-Kamil fi Al-Tarikh, jilid 6 halaman 249.


Sudah tentu perbahasan ghaibnya Imam Mahdi Al-Hujjah (a.s) di Samarra dan keghaibannya di Sardab perlu dibahaskan dan dibuktikan lagi di dalam artikel yang lain kerana perkara ini adalah satu tuduhan kepada pengikut mazhab Syiah. Selain itu pengikut Imamiyah tidak mempercayai keghaiban Imam Mahdi di Sardab Samarra.


5. Syamsudin Ibnu Khallikan (wafat pada tahun 681 Hijrah)


Ibnu Khallikan setiap kali menjelaskan tentang kelahiran Imam Mahdi, beliau pun sama seperti beberapa ulama Ahlusunnah yang lain menuduh Syiah dengan mata yang tertutup tanpa penelitian bahawa mereka mempunyai kepercayaan akan keghaiban Imam Zaman di Sardab selain menunggu kemunculan beliau di Sardab:


562 أبو القاسم المنتظر :
أبو القاسم محمد بن الحسن العسكري بن علي الهادي بن محمد الجواد المذكور قبله ثاني عشر الأئمة الاثني عشر على اعتقاد الامامية المعروف بالحجة وهو الذي تزعم الشيعة أنه المنتظر والقائم والمهدي وهو صاحب السرداب عندهم وأقاويلهم فيه كثيرة وهم ينتظرون ظهوره في آخر الزمان من السرداب بسر من رأى 
كانت ولادته يوم الجمعة منتصف شعبان سنة خمس وخمسين ومائتين ولما توفي أبوه وقد سبق ذكره كان عمره خمس سنين واسم امه خمط وقيل نرجس والشيعة يقولون إنه دخل السرداب في دار أبيه وامه تنظر إليه فلم يعد يخرج إليها وذلك في سنة خمس وستين ومائتين وعمره يومئذ تسع سنين.
إبن خلكان، ابوالعباس شمس الدين أحمد بن محمد بن أبي بكر (متوفاى681هـ)، وفيات الأعيان و انباء أبناء الزمان، ج4، ص176، تحقيق احسان عباس، ناشر: دار الثقافة - لبنان.


562 Abul Qasim Al-Muntazar: Abul Qasim Muhammad bin Al-Hasan Al-Askari bin Ali Al-Hadi bin Muhammad Al-Jawad adalah Imam Imam ke-dua belas berasaskan kepercayaan Syiah yang terkenal sebagai Al-Hujjah, beliau adalah orang yang diyakini Syiah sebagai Al-Muntazar, Al-Qaim dan Al-Mahdi. Beliau adalah Sahib Sardab. Banyak kata-kata mereka tentangnya dan mereka menantikan kemunculannya di akhir zaman dari Al-Sardab. Kelahirannya ialah pada hari Jumaat, pertengahan bulan Syaban, tahun dua ratus lima puluh lima, tatkala ayahnya meninggal beliau berusia lima tahun, nama ibunya ialah Khamt, sebahagian mengatakan namanya Narjis, Syiah mengatakan beliau memasuki Sardab dalam keadaan ayah dan ibunya melihat ke arahnya dan ghaib, kemudian tidak lagi kembali. Peristiwa ini terjadi pada tahun dua ratus enam puluh lima Hijrah dan umurnya pada ketika itu Sembilan tahun. – Ibnu Khallikan, Abul Abbas Syamsuddin Ahmad bin Muhammad bin Abu Bakr (wafat pada tahun 681 Hijrah), Wafayat Al-A’yan Wa Anba Abna Al-Zaman, jilid 4 halaman 176.


6. Salahuddin Al-Shafdi (wafat pada tahun 764 Hijrah)


Seorang lagi ulama terkenal Ahlusunnah yang bernama Salahuddin Al-Shafdi menulis tentang Imam Mahdi (a.s) sebagai berikut:


الحجة المنتظر محمد بن الحسن العسكري بن على الهادي ابن محمد الجواد بن علي الرضا بن موسى الكاظم بن محمد الباقر بن زين العابدين على بن الحسين بن علي بن أبي طالب رضى الله عنهم الحجة المنتظر ثاني شعر الأيمة الأثني عشر هو الذي تزعم الشيعة انه المنتظر القائم المهدي وهو صاحب السرداب عندهم وأقاويلهم فيه كثيرة ينتظرون ظهوره آخر الزمان من السرداب بسر من رأى ولهم إلى حين تعليق هذا التاريخ أربع مائة وسبعة وسبعين سنة ينتظرونه ولم يخرج ولد نصف شعبان سنة خمس وخمسين.
الصفدي، صلاح الدين خليل بن أيبك (متوفاى764هـ)، الوافي بالوفيات، ج2، ص249، تحقيق أحمد الأرناؤوط وتركي مصطفى، ناشر: دار إحياء التراث - بيروت - 1420هـ- 2000م.


Al-Hujjah Al-Muntazar Muhammad bin Al-Hasan Al-Askari bin Ali Al-Hadi bin Muhammad Al-Jawad bin Ali Al-Ridha bin Musa Al-Kazim bin Muhammad Al-Baqir bin Zainal Abidin Ali bin Al-Husain bin Ali bin Abi Talib Radhiallahu’anhum adalah Imam ke-dua belas daripada Imam-Imam Syiah yang mereka yakini sebagai Al-Muntazar Al-Qaim Al-Mahdi, beliau adalah Sahib Sardab menurut mereka dan banyak lagi kata-kata mereka yang menantikan kezuhurannya di akhir zaman dari Sardab.. Mereka sehingga tanggal hari ini empat ratus tujuh puluh tujuh tahun sedang menanti beliau namun ia belum keluar. Beliau lahir pada nisfu Syaban tahun dua ratus lima puluh lima Hijrah. – Al-Shafdi, Salahuddin Khalil bin Aibak (Wafat pada tahun 764 Hijrah), Al-Wafi bil Wafayat, jilid 2 halaman 249.


7. Sibt Ibnu Al-Jawzi (wafat pada tahun 654 Hijrah)


Sibt ibnu Jawzi, cucu anak perempuan Al-Faraj Ibnu Al-Jawzi di zaman mazhab Hanbali yang berpindah ke mazhab Hanafi kemudiannya telah menulis tentang Imam ke-dua belas Syiah:


محمد بن الحسن بن علي بن محمد بن علي بن موسى بن جعفر بن محمد بن علي بن الحسين بن علي بن أبي طالب ، وكنيته أبو عبد الله وأبو القاسم وهو الخلف الحجة صاحب الزمان القائم والمنتظر والتالي وهو آخر الأئمة ، وقال : ويقال له ذو الإسمين محمد وأبو القاسم قالوا : أمه أم ولد يقال لها : صقيل.
سبط بن الجوزي الحنفي، شمس الدين أبوالمظفر يوسف بن فرغلي بن عبد الله البغدادي (متوفاى654هـ)، تذكرة الخواص، ص204، ناشر: مؤسسة أهل البيت ـ بيروت، 1401هـ ـ 1981م.


Muhammad bin Al-Hasan bin Ali bin Muhammad bin Ali bin Musa bin Ja’far bin Muhammad bin Ali bin Al-Husain bin Ali bin Abi Talib, nama kuniyahnya ialah Abu Abdullah dan Abul Qasim, beliau merupakan Al-Khalaf Al-Hujjah Sahibul Zaman Al-Qaim dan Al-Muntazar, dan Imam yang terakhir. Dikatakan bahawa beliau mempunyai dua nama, pertama Muhammad dan kedua ialah Abul Qasim, mereka mengatakan bahawa ibunya seorang hamba yang bernama Shaqil. – Sibt Ibnu Jawzi Al-Hanafi, Shamsuddin Abul MuZaffar Yusuf bin Farghali bin Abdullah Al-Baghdadi (wafat pada tahun 654 Hijrah), Tazkiratul Khawash, halaman 204.


8. Khairuddin Zarkali (Wafat pada tahun 1410 Hijrah).


Khairuddin Zarkali merupakan ilmuan Wahabi di zaman ini yang menulis tentang Imam Mahdi sebagai berikut:


محمد بن الحسن العسكري الخالص بن علي الهادي أبو القاسم ، آخر الأئمة الإثني عشر عند الإمامية ، وهو المعروف عندهم بالمهدي ، وصاحب الزمان ، والمنتظر ، والحجة وصاحب السرداب ، ولد في سامراء ، ومات أبوه وله من العمر نحو خمس سنين ، ولما بلغ التاسعة أو العاشرة أو التاسعة عشر دخل سرداباً في دار أبيه ولم يخرج منه .


Muhammad bin Hasan Al-Askari Al-Khalis bin Ali Al-Hadi Abul Qasim, adalah Imam yang terakhir daripada dua belas para Imam menurut Syiah Imamiyah, beliau terkenal di kalangan mereka sebagai Al-Mahdi, Sahibuzzaman, Al-Muntazar, Al-Hujjah dan Sahibul Sardab. Beliau lahir di Samarra dan ayahnya meninggal dunia ketika beliau berusia sekitar lima tahun. Beliau memasuki Sardab tatkala usianya sembilan tahun atau sepuluh, atau juga sembilan belas tahun di dalam rumah ayahnya serta tidak pernah keluar.
Kemudian setelah menukilkan penegasan Ibnu Khallikan tentang keghaiban beliau di Sardab Samarra dan keluar darinya, Khairuddin Zarkali menafikan perkara ini sebagai berikut:


قال إبن خلكان : والشيعة ينتظرون خروجه في آخر الزمإن من السرداب بسر من رأى. إن الشيعة لا تنتظر خروج الإمام المصلح من السرداب في سامراء وإنما تنتظر خروجه من بيت الله الحرام ، وقد أشرنا إلى ذلك ودللنا عليه في كثير من بحوث هذا الكتاب.
خير الدين الزركلي (متوفاي1410هـ)، الأعلام قاموس تراجم لأشهر الرجال والنساء من العرب والمستعربين والمستشرقين ، ج6، ص80، ناشر: دار العلم للملايين ـ بيروت، الطبعة: الخامسة، 1980م


Ibnu Khallikan berkata bahawa Syiah menanti kemunculannya di akhir zaman dari Sardab di Samarra, sesungguhnya Syiah tidak menanti kemunculan Al-Imam Al-Muslih dari Sardab di Samarra, akan tetapi mereka menunggu kemunculannya di Baitullah Al-Haram. Kami telah menunjukkan tentang perkara tersebut dan kami telah berdalil di dalam banyak perbahasan dalam kitab ini. – Khairuddin Al-Zarkali (Wafat pada tahun 1410 Hijrah), Al-A’lam Qamus Tarajim Al-Rijal Wa Al-Nisa Min Al-‘Arab Wa Al-Musta’rabin Wa Al-Mustasyriqin, jilid 6 halaman 80


9. Al-‘Ashimi Al-Makki (wafat pada tahun 1111 Hijrah)


Al-‘Ashimi Al-Makki merupakan salah seorang ulama mazhab Syafi’i. Beliau menulis tentang kelahiran Imam Mahdi sebagai berikut:


الإمام الحسن العسكري بن على الهادي ... ولده محمدا أوحده وهو الإمام محمد المهدي بن الحسن العسكري بن على التقي بن محمد الجواد ابن على الرضا بن موسى الكاظم بن جعفر الصادق بن محمد الباقر بن على زين العابدين بن الحسين بن على بن أبي طالب رضي الله تعالى عنهم أجمعين.
ولد يوم الجمعة منتصف شعبان سنة خمس وخمسين ومائتين وقيل سنة ست وهو الصحيح أمه أم ولد اسمها أصقيل وقيل سوسن وقيل نرجس كنيته أبو القاسم ألقابه الحجة والخلف الصالح والقائم والمنتظر وصاحب الزمان والمهدي وهو أشهرها صفته شاب مربوع القامة حسن الوجه والشعر أقنى الأنف أجلى الجبهة ولما توفي أبوه كان عمره خمس سنين.
العاصمي المكي، عبد الملك بن حسين بن عبد الملك الشافعي (متوفاى1111هـ)، سمط النجوم العوالي في أنباء الأوائل والتوالي، ج4، ص150، تحقيق: عادل أحمد عبد الموجود- علي محمد معوض، ناشر: دار الكتب العلمية.


Al-Imam Al-Hasan Al-‘Askari bin Ali Al-Hadi… anaknya hanyalah Muhammad iaitu Al-Imam Muhammad Al-Mahdi bin Al-Hasan Al-Askari bin Ali Al-Taqi bin Muhammad Al-Jawad ibnu Ali Al-Ridha bin Musa Al-Kazim bin Ja’far Al-Sadiq bin Muhammad Al-Baqir bin Ali Zainal Abidin bin Al-Husain bin Ali bin Abi Talib Radhiallahu Ta’ala ‘Anhum Ajma’in. Beliau lahir pada hari Jumaat Nisfu Sya’ban tahun dua ratus lima puluh lima Hijrah, sebahagian mengatakan tahun dua ratus lima puluh enam Hijrah dan pandangan ini sahih. Ibunya seorang hamba bernama Ashqil, sebahagian mengatakan Susan, sebahagian yang lain mengatakan Nargis. Kuniyah beliau ialah Abul Qasim, laqabnya Al-Hujjah, Al-Khalafa Al-Shalih, Al-Qaim, Al-Muntazar, Sahibul Zaman dan Al-Mahdi. Sifatnya ialah orang muda, berukuran sederhana, wajah yang elok, rambut yang cantik, dan dahi yang luas. Tatkala ayahnya wafat, beliau berusia lima tahun. – Al-‘Ashimi Al-Makki, Abdul Malik bin Husain bin Abdul Malik Al-Syafi’i (wafat dalam tahun 1111 Hijrah); Samt Al-Nujum Al-‘Awali fi Anba’ Al-Awail Wa Al-Tawali, jilid 4 halaman 150.


10. Abu Muhammad Al-Yafi’i


وفيها وقيل في سنة ستين توفى الشريف العسكرى الحسن بن على بن محمد ابن على بن موسى الرضى بن جعفر الصادق بن محمد الباقر بن على زين العابدين ابن الحسين بن على بن ابى طالب رضى الله تعالى عنهم أحد الائمة الاثنى عشر على اعتقاد الامامية وهو والد المنتظر صاحب السرداب.
اليافعي، ابومحمد عبد الله بن أسعد بن علي بن سليمان (متوفاى768هـ)، مرآة الجنان وعبرة اليقظان، ج2، ص107، ناشر: دار الكتاب الإسلامي - القاهرة - 1413هـ - 1993م.


Pada tahun dua ratus enam puluh Hijrah, Al-Syarif Al-‘Askari Al-Hasan bin Ali bin Muhammad Ibnu Ali bin Musa Al-Ridha bin Ja’far Al-Shadiq bin Muhammad Al-Baqir bin Ali Zainal Abidin ibnu Al-Husain bin Ali bin Ali bin Abi Talib Radhiallahu Ta’ala ‘anhum, merupakan salah seorang Imam dua belas menurut pegangan Syiah Imamiyah. Beliau  adalah ayah kepada Al-Muntazar Sahib Sardab. – Al-Yafi’i Abu Muhammad Abdullah bin As’ad bin Ali bin Sulaiman (wafat pada tahun 768 Hijrah), Maraatul Jinan Wa ‘Ibrayul Yaqzan, jilid 2 halaman 107.


11. Ibnu Al-Wardi (wafat dalam tahun 749 Hijrah)


ولد محمد بن الحسن الخالص سنة خمس وخمسين ومائتين ، ويزعم الشيعة أنه دخل السرداب في دار أبيه ب‍ (سر من رأى) وأمه تنظر إليه فلم يعد إليها ، وكان عمره تسع سنين ، وذلك في سنة مائتين وخمس وستين ، على خلاف.
إبن الوردي - تاريخ إبن الوردي - في ذيل تتمة المختصر


Muhammad bin Al-Hasan Al-Khalis lahir pada tahun dua ratus lima puluh lima Hijrah, golongan Syiah percaya bahawa beliau masuk ke dalam Sardab di dalam rumah ayahnya dan ibunya menunggu kedatangannya, beliau tidak kembali lagi kepadanya. Usianya ketika itu sembilan tahun. Peristiwa ini terjadi pada tahun dua ratus enam puluh lima Hijrah. – Ibnu Al-Wardi, Tarikh Ibnu Al-Wardi


12- Ibnu Sibagh Al-Maliki (Wafat pada tahun 855 Hijrah)


ولد أبو القاسم محمد الحجه بن الحسن الخالص بسر من رأى ليلة النصف من شعبان سنة 255 للهجره ، وأما نسبه أباً وأماً فهو أبو القاسم محمد الحجه بن الحسن الخالص بن علي الهادي بن محمد الجواد بن علي الرضا بن موسى الكاظم بن جعفر الصادق بن محمد الباقر بن علي زين العابدين بن الحسين بن علي بن أبي طالب (ع) ، وأما أمه فأم ولد يقال لها : نرجس خير أمة ، وقيل : إسمها غير ذلك ، وأما كنيته فأبو القاسم ، وأما لقبه فالحجه والمهدي والخلف الصالح والقائم المنتظر وصاحب الزمان وأشهرها المهدي.
ابن صباغ المالكي المكي ، علي بن محمد بن أحمد (متوفاي855هـ) الفصول المهمة في معرفة الأئمة، ج2، ص682، تحقيق: سامي الغريري ، ناشر: دار الحديث ـ قم، 1380ش.


Abul Qasim Muhammad Al-Hujjah bin Hasan Al-Khalish lahir pada malam nisfu Sya’ban pada tahun 255 Hijrah… Laqabnya Al-Hujjah, Al-Mahdi, Al-Khalaf Al-Shalih, Al-Qaim Al-Muntazar, Sahibul Zaman dan yang terkenal ialah Al-Mahdi. – Ibnu Shibagh Al-Maliki Al-Makki, Ali bin Muhammad bin Ahmad (wafat pada tahun 855 Hijrah), Al-Fushul Al-Muhimmah fi Ma’rifah Al-A’immah, jilid 2 halaman 682.


Bahkan tokoh-tokoh Ahlusunnah yang lain seperti Qanduzi Al-Hanafi, Abdul Halim Al-Jundi, Sayid Abul Hasan Yamani, Shamsuddin Ibnu Thulun, Kamaluddin Al-Shami, Alamah Mulawi Al-Hindi, Allamah Uthman Al-Uthmani, Allamah Al-Hamdawi dan lain-lain lagi turut menukilkan kelahiran Imam Mahdi sebagaimana yang dijanjikan oleh Rasulullah (s.a.w) bahawa keadilan akan memenuhi bumi. Yang penting di sini ialah menjawab Ibnu Taimiyah yang mendakwa bahawa Imam Hasan Al-Askari telah meninggal dunia tanpa keturunan dan penerus.


Keputusan:


Apa yang Ibnu Taimiyah nukilkan daripada Tabari dan Abdul Baqi Ibnu Qani’ bahawasanya Imam Al-Askari telah meninggal dunia tanpa keturunan dan anak adalah pembohongan yang nyata. Perkara ini juga tidak ditemui di dalam kitab-kitab mereka.


Keduanya: Andainya kedua-dua mereka berkata demikian sekalipun, sudah tentu terbukti mereka berdua tidak mempunyai informasi tentang perkara ini sedangkan puluhan ilmuan sejarah Ahlusunnah yang lain berterus terang mengakui kelahiran Al-Hujjah Imam Al-Mahdi Al-Muntazar diiringi dengan catatan tanggal kelahirannya.



 Imam Hasan Askari; Pembina Generasi Unggul

Ahmad bin Khaqan pernah mengenang baik Imam As, padahal ia termasuk pembenci Ahlulbait As. Katanya, "Aku tidak melihat di antara keluarga Bani Alawiyyin (keturunan Imam Ali as.) di Samarra seperti Hasan bin Ali bin Muhammad bin Ali Al-Ridha As. Dan aku tidak menemukan orang sebanding dengannya dalam pengorbanan, kesederhanaan, kehormatan, keagungan, kemulyaan, dan kedermawanan".


Imam Hasan Askari; Pembina Generasi UnggulImam Hasan Al-Askari As. adalah imam ke-11 dari 12 imam Ahlul Bait. Beliau dilahirkan di Madinah Al-Munawwarah pada tahun 232 H. dan meninggal syahid di Samarra tahun 260 H. Ayah beliau ialah Imam Ali Al-Hadi As, sedangkan ibu beliau bernama Susan.


Beliau menjadi Imam (pemimpin umat) pada usia 22 tahun dan hidup pada masa yang penuh dengan kesulitan dan berbagai macam tipu daya. Setelah wafat sang ayah, Imam as. hidup selama 6 tahun, dan sepanjang itulah masa kepemimpinannya (Imamah). Pada masa Imam as, khalifah Abbasiyah Al-Mu'taz tewas di tangan orang-orang Turki. Lalu mereka mengangkat Al-Muhtadi sebagai penggantinya, yang tak lama kemudian juga tewas dibunuh. Seteleh itu, khilafah Abbasiyah jatuh ke tangan Al-Mu'tamid. Panggilan Imam Hasan As ialah Abu Muhammad. Orang-orang mengenalnya dengan berbagai julukan seperti: Al-Hadi, Az-Zaki, An-Naqi, dan Al-Kholis. Julukan beliau yang paling masyhur adalah Al-Askari, karena beliau tinggal di sebuah tempat yang disebut Al-Askar. Selain itu, beliau juga dikenal dengan panggilan Ibnu Ridha.


Ahmad bin Khaqan pernah mengenang baik Imam As, padahal ia termasuk pembenci Ahlulbait As. Katanya, "Aku tidak melihat di antara keluarga Bani Alawiyyin (keturunan Imam Ali as.) di Samarra seperti Hasan bin Ali bin Muhammad bin Ali Al-Ridha As. Dan aku tidak menemukan orang sebanding dengannya dalam pengorbanan, kesederhanaan, kehormatan, keagungan, kemulyaan, dan kedermawanan".


Dia juga mengatakan, "Seandainya khilafah ini lepas dari tangan-tangan Bani Abbasiyah, maka tidak ada yang layak menjadi khalifah di antara Bani Hasyim selain Hasan bin Ali As., karena kepribadiaannya yang luhur, akhlaknya yang mulia, dan pikirannya yang brilian".


Tersebarnya kerusakan dan kebobrokan di dalam negeri serta pengaruh besar orang-orang Turki di kalangan para pejabat tinggi negara, semua itu menjadi penyebab munculnya pemberontakan masyarakat terhadap pemerintahan Abbasiyah.


Sementara itu, orang-orang Alawiyah (anak keturunan Imam Ali bin Abi Thalib As) tidak tinggal diam. Mereka juga mengadakan pemberontakan di berbagai tempat.


Hasan bin Zaid Al-Alawi telah mengadakan pemberontakan di daerah Tabristan dan berhasil menguasainya.


Begitu juga di Basrah, telah terjadi pemberontakan yang disebut dengan "Tsaurah Zanj" yang pemimpinnya mengaku sebagai salah satu keturunan Ahlul Bait. Pemberontakan itu dilakukannya dengan sangat keji, hingga ia membunuh anak-anak dan para wanita. Kemudian Imam Hasan Al-Askari as. mengumumkan kepada masyarakat luas, bahwa pemimpin pemberontakan "Tsaurah Zanj" itu bukanlah dari keturunan Ahlul Bait As.


Imam Hasan Al-Askari as. menghadapi situasi yang sangat sulit. Seringkali beliau dijebloskan ke dalam penjara. Para khalifah telah menugaskan penjaga-penjaga yang bengis untuk mengawasinya. Tapi dalam tempo yang singkat, banyak dari mereka yang malah terpengaruh oleh akhlak luhur Imam as., hingga mereka menemukan kembali suara fitrahnya yang bersih dan menjadi orang-orang yang soleh.


Suatu waktu, Imam Hasan as. dijebloskan ke dalam kandang serigala, tapi amat mengejutkan tatkala kawanan serigala tampak gembira dengan kehadiran beliau. Mereka memain-mainkan ekornya ke telapak kaki Imam as, dan terkadang mereka sentuhkan badannya dengan kaki beliau.


Seorang penganut Nasrani (Kristen) telah bertemu Imam Hasan Al-Askari as. dan ia merasa bahwa Tuhan bersama beliau. Ia pun masuk Islam di hadapan Imam as. Tatkala ditanya alasan keislamannya, ia menjawab, "Aku melihat sifat-sifat Isa Al-Masih as. tampak pada dirinya".


Kebanyakan wasiat-wasiat Imam Hasan Al-Askari as. berkisar pada masalah keadilan, kemuliaan, dan pengorbanan. Beliau senantiasa memperingatkan kaum muslimin akan kedzaliman dan penindasan.


Keluasan Ilmu Imam


Mazhab Ahlul Bait telah tersebar dengan pesat. Pada masa Imam Hasan Al-Askari as., berbagai gerakan ilmiah dan semangat ilmu pengetahuan bermunculan.


Imam Hasan as. melakukan pengajaran di Kufah, Baghdad, dan Hijaz. Kota Qum merupakan salah satu kota yang masyhur sebagai pusat pengembangan ilmu agama. Ilmu beliau laksana samudera, di mana lebih dari 18000 sarjana yang menimba ilmu pada beliau.


Orang dekat khalifah Abbasiyah Al-Mu'taz bernama Muhammad bin Mas'ud Asy-Syirazi menuturkan, "Hasan Al-Askari telah mencapai ketinggian ilmunya, hingga menjadikan Al-Kindi - guru Al-Farabi- membakar bukunya sendiri setelah beliau melihat dan mengoreksi kandungan-kandungannya yang tidak lagi sesuai dengan ajaran Islam".


Imam Hasan As dan Seorang Pendeta


Suatu masa, kota Samarra pernah dilanda kekeringan. Maka khalifah memerintahkan kaum muslimin untuk melakukan shalat Istisqa'. masyarakat menyambutnya dan keluar berbondong-bondong untuk melakukan shalat sampai tiga hari. Akan tetapi, tidak ada perubahan keadaan kota.


Pada hari keempat, Jastliq pergi bersama para pengikutnya, para pendeta, dan orang-orang Nasrani (Kristen) ke tengah padang sahara. Salah satu pendeta mengangkat tangannya sambil berdoa. Tak lama kemudian, hujan pun turun dengan sangat lebat.


Melihat kejadian ini, orang-orang menjadi ragu atas kebenaran Islam, padahal ia adalah agama yang paling utama. Sebagian dari mereka berkata, "Sekiranya orang-orang Nasrani itu berada dalam kebatilan, niscaya Allah swt. tidak akan mengabulkan doa mereka". Lantas sebagian muslimin berfikir untuk memeluk agama Nasrani.


Pada saat itu, Imam Hasan Al-Askari as. ada dalam penjara. Pengawal khalifah mendatanginya dan berkata, "Temuilah umat kakekmu Muhammad saw., karena mereka telah meragukan agama Allah swt.".


Maka pada kesempatan lain, Jastliq beserta para pendeta dan Imam Hasan as. pergi ke tengah padang pasir. Imam as. senantiasa mengawasi keadaan mereka dengan baik. Kemudian beliau melihat salah satu dari pendeta tersebut mengangkat tangannya yang kanan. Segera beliau memerintahkan sebagian budaknya untuk memegang tangan pendeta tadi dan melihat apa yang ada di telapaknya.


mereka pun lekas memegang tangan pendeta dan mereka melihat tulang hitam di antara jari-jarinya. Kemudian Imam as. mengambilnya lantas berkata pada pendeta tersebut, "Sekarang berdoalah untuk meminta hujan!".


Pendeta itu kembali mengangkat tangannya dan berdoa. Saat itu langit sudah mulai mendung. Ttiba-tiba mendung menghilang dan berubah menjadi awan dan matahari yang mulai memancarkan sinarnya.


Khalifah bertanya pada Imam Hasan Al-Askari as. tentang rahasia tulang tadi. Beliau menjawab, "Pendeta ini pernah melewati salah satu kuburan nabi-nabi terdahulu, kemudian ia dapati tulang ini, dan hujan lebat akan turun dari langit seketika tulang itu disingkapkannya".


Dakwah dan Pendidikan


Dikisahkan bahwa ada seorang pemuda keturunan Imam Ja'far Ash-Shadiq as. tinggal di kota Qum. Ia suka minum khamar. Pada suatu hari, ia pergi ke rumah Ahmad bin Ishak Al-Asy'ari, seorang wakil Imam Hasan Al-Askari as. Namun Ahmad tidak mengizinkan pemuda itu masuk, karena ia telah mengetahui akhlaknya. Pemuda itu kembali ke rumahnya dengan perasaan sedih atas perlakuannya itu.


Suatu saat, Ahmad bin Ishak hendak pergi menunaikan ibadah haji. Tatkala ia sampai di Madinah dan ingin berjumpa dengan Imam Hasan as, ia meminta izin untuk bisa masuk dan bertemu dengan beliau. Akan tetapi, Imam as. tidak mengizinkannnya. Ia pun merasa sedih dan bersipuh di depan pintu sehingga Imam as. mengizinkannya masuk.


Ahmad bin Ishak bertanya kepada Imam as. tentang alasan beliau tidak mengizinkannnya masuk tadi. Imam as. menjawab, "Sungguh aku telah memperlakukanmu sebagimana yang telah kamu lakukan terhadap anak pamanku, aku melarangmu sebagaimana kamu melarangnya".


Ahmad bin Ishak berkata, "Tuanku, sesungguhnya ia suka minum khomer. Aku menolaknya, karena itu aku bermaksud untuk mengingatkannnya agar bertaubat".


Imam Hasan Al-Askari as. menjawab, ”Bila Kau ingin memberikan pelajaran padanya, tidaklah demikian caranya".


Kemudian Ahmad bin Ishak kembali ke Qum dan orang-orang mengucapkan selamat kepadanya. Tatkala pemuda itu menemuinya, ia pun bangun menyambutnya dan merangkulnya begitu hangat serta mendudukkannya di sampingnya.


Pemuda yang bernama Abul Hasan itu malah terheran-heran melihat perlakuan Ahmad kali ini, kemudian ia bertanya tentang sebab penolakannya kemarin dan penyambutannya yang hangat terakhir ini. Maka, Ahmad menceritakan pengalamannya sewaktu hendak menjumpai Imam Hasan Al-Askari As. di Madinah.


Usai cerita itu, Abul Hasan menundukkan kepalanya karena malu. Seketika itu ia bertekad untuk segera bertaubat. Sekembalinya ke rumah, ia pecahkan kendi-kendi khomer, dan senantiasa pergi ke masjid.


Dua Kisah


• Sewaktu Imam Hasan Al-Askari As di dalam sebuah penjara yang dikepalai oleh Shaleh bin Washif, Khalifah Abbasiyah memerintahkan agar memperketat pengawasan dan penjagaannnya atas beliau. Shaleh mengeluhkan, "Apalagi yang harus aku lakukan, padahal aku telah menugaskan dua orang yang paling jahatnya makhluk Allah untuk menjaganya, tetapi mereka berdua justru menjadi tekun solat dan beribadah".


Kemudian ia memanggil kedua penjaga tersebut. Kepada mereka ia bertanya, "Apa yang kalian ketahui tentang laki-laki ini (Imam as.)?".


Mereka berkata, "Apa yang harus kami katakan tentang seseorang yang senantiasa menghabiskan siangnya dengan berpuasa, dan melewatkan malamnya dengan bertahajud. Dia tidak berbicara dan bekerja selain ibadah".


• Tatkala orang-orang Turki berhasil menciptakan pengaruh besar di dalam pemerintahan Abbasiyah dan mempermainkan khalifahnya, mereka membunuh setiap orang yang mereka curigai, bahkan mereka dapat menentukan khalifah yang mereka kehendaki.


Ketika Al-Mu'tamad menjadi khalifah, dia berbuat sewenang-wenang, karena dia sendiri tidak tahu berapa lama dia akan memerintah, 3 bulan ataukah lebih. Namun, ia mengetahui betul kedudukan Imam Hasan Al-Askari as. di sisi Allah swt.


Maka pada suatu hari, Al-Mu'tamid menghadap Imam as. dan memohon kepadanya supaya Allah memanjangkan umurnya. Imam as. pun mendoakannya, sehingga ia pun tetap duduk sebagai khalifah selama lebih dari 20 tahun.


Orang Bijak dari Irak


Ishak Al-Kindi adalah seorang filsuf Irak yang telah menulis sebuah buku tentang pertentangan antarayat Al-Qur'an. Salah seorang dari muridnya datang menghadap Imam Hasan Al-Askari as. Kepadanya beliau bertanya, "Adakah di antara kalian yang berani untuk mengkritik pendapat guru kalian Al-Kindi tentang sanggahan dan keraguannya terhadap Al-Qur'an?"


Salah seorang muridnya mengatakan: "Aku tidak mampu menyanggahnya".


Imam As. berkata, "Katakan kepadanya, bahwa aku punya masalah dan aku ingin bertanya padamu. Yaitu, bila ada seorang yang membacakan Al-Qur'an di hadapanmu, apakah mungkin maksud ayat-ayat yang dibacanya itu berbeda dengan maksud yang kau dengar darinya? Dia pasti akan mengatakan, 'Tentu, sangat mungkin itu, karena ia adalah seorang yang dapat memahami apa yang telah ia dengar'.


"Apabila ia menjawab seperti itu, katakan lagi padanya, 'Bagaimana Anda bisa memastikan itu, padahal mungkin saja dia memahami maksud yang berbeda dengan yang kau pahami? Dengan begitu, maka kamu telah meletakkan maksud bukan pada tempat yang semestinya". 


Kemudian si murid menyampaikan pertanyaan-pertanyaan tersebut kepada gurunya, Al-kindi. Selekas menyimak, ia meminta muridnya untuk mengulang pertanyaan. Sang murid pun mengulangnya.


Setelah itu, Al-Kindi malah menundukkan kepala sambil berfikir. Akhirnya ia sadar bahwa hal tersebut memang mungkin terjadi dalam bahasa dan bisa diterima oleh akal. Dengan kesadaran ini, pandangannya tentang Al-Qur'an tampak begitu lemah dan rapuh. Lalu, ia bangkit dan membakar bukunya tersebut.


Surat untuk Seorang Sahabat


Dalam rangka menasehati para sahabatnya, Imam Hasan Al-Askari as. banyak menulis surat yang dikirimkan kepada mereka. Di antaranya, surat berikut ini yang dikirimkan kepada Ali bin Husain bin Babaweh Qumi:


"Dengan nama Allah yang maha pengasih lagi maha penyayang. Segala puji bagi Allah, Tuhan alam semesta. Akibat baik bagi orang-orang yang bertakwa, surga bagi orang-orang yang mengesakannya, dan neraka bagi orang-orang yang mengingkarinya, serta tidak ada permusuhan kecuali kepada orang-orang zalim.


"Tiada Tuhan selain Allah, Dialah sebaik-baik pencipta. Shalawat serta salam semoga terlimpah kepada sebaik-baik mahluk-Nya, Muhammad saw. dan keluarganya yang suci.


"Kamu harus besabar dan menanti kedatangan Al-Mahdi, karena Rasulullah saw. telah bersabda: "Amalan umatku yang paling utama adalah menanti kehadiran Al-Mahdi".


"Syi'ah kami akan senantiasa dalam kesedihan hingga muncul anakku, sebagaimana yang telah dikabarkan oleh Nabi, bahwa ia akan memenuhi dunia dengan keadilan sebagaimana ia telah dipenuhi oleh kezaliman.


"Bersabarlah wahai Syi'ahku, ya..Abul Hasan, sesungguhnya bumi ini adalah milik Allah yang telah diwariskan untuk hambanya yang dikehendaki. Dan akibat yang baik bagi orang-orang yang bertakwa.


"Salam atasmu dan seluruh Syi'ah kami, semoga rahmat dan berkah Allah meliputimu dan Syi'ah kami. Akhirnya, semoga Allah swt. merahmati Muhammad dan keluarganya".


Hari Syahadah


Ketika diboyong oleh sang ayah ke Samarra, Imam Hasan Al-Askari as. baru berusia 4 tahun. Semenjak itu pula beliau selalu diawasi secara ketat oleh pemerintahan Abbasiyah.


Seringkali Imam as. dijebloskan dalam penjara, sampai akhirnya beliau diracun dan meninggal syahid 8 Rabiul Awwal 260 H. Beliau dimakamkan di samping ayahnya, Imam Ali Al-Hadi as., di kota Samarra.


Imam Hasan Askari as. senantiasa dalam pengawasan para penguasa, karena adanya riwayat-riwayat dari Nabi saw. yang menguatkan, bahwa Al-Mahdi as. adalah Imam ke-12 dan dia adalah anak dari Imam Hasan Al-Askari. Sebab itulah para penguasa merasa takut akan kemunculannya yang akan memenuhi dunia ini dengan keadilan. Akan tetapi, Imam Hasan Askari as. telah berhasil merahasiakn putranya itu, betapa pun sulitnya keadaan waktu itu.


Meski demikian, saudara Imam Hasan Al-Askari as. yang bernama Ja'far Al-Kaddzab berusaha untuk menunggu kesempatan guna menyatakan dirinya sebagai imam setelah wafatnya beliau dengan dukungan orang-orang Bani Abbasiyah. Akan tetapi, Allah swt. menggagalkan seluruh makar dan muslihatnya itu.


Ketika Imam Mahdi as. muncul secara tiba-tiba, yang saat itu beliau masih kecil, dan datang untuk menyolati jenazah ayahnya, banyak orang-orang yang menyaksikan kejadian tersebut. Dengan begitu, mereka mengimani keimamannya. Mereka pun percaya bahwa dialah Imam Al-Mahdi ajf. yang dinanti-nantikan.
      

 البيان الختامي لمؤتمر اصدقاء سوريا يدعو السلطات السورية لوقف ا



مؤتمر اصدقاء سوريا يتجاهل الجرائم والتفجيرات للجماعات الوهابية المسلحة ويدعو السلطات السورية لوقف العنف ! و المجلس الوطني السوري يدعو مؤتمر اصدقاء سوريا الى تسليح المعارضة.


البيان الختامي لمؤتمر اصدقاء سوريا  يدعو السلطات السورية لوقف العنف !
   ابنا: اكدت مصادر مقربة من مؤتمر" اصدقاء سوريا " الذي قاطعته روسيا والصين ، بأن النسخة المعدلة من مشروع البيان الختامي للمؤتمر تدعو دمشق إلى الوقف الفوري لكافة أعمال العنف حتى يتسنى للأمم المتحدة دخول حمص، والسماح للوكالات بتوصيل المساعدات للمدنيين المتأثرين بأعمال العنف ، متجاهلا الجرائم المروعة التي تنفذها الجماعات المسلحة السلفية في حمص وعدد من المدن السورية .

وضمت المسودة أيضا تعهدا بتقديم مساعدات إنسانية خلال 48 ساعة إذا أوقفت سورية "هجومها على المناطق المدنية وسمحت بالدخول".

من جانبه فقدانسحبَ الوفدُ السعودي المشارك في مؤتمرِ اصدقاء ِسوريا المنعقدِ في تونس احتجاجا على ما وصفَهُ بعدمِ فاعليةِ المؤتمر...

وقد دعا وزيرُ الخارجيةِ السعودي سعود الفيصل "الذي يرأسُ وفدَ بلادِهِ للمؤتمرِ" الوفودَ المشاركة َالى ضرورة ِالاتفاقِ على تغييرِ النظامِ السوري طوعا او كرها بحسبِ تعبيرِه, مشددا على اَن الاوضاعَ الانسانيةَ في سوريا تزدادُ تدهورا في ظلِ منعِ المنظماتِ الانسانيةِ من ممارسةِ دورِها في الاراضي السورية ...

هذا وقدصرح وزير الخارجية البريطاني وليام هيغ قبيل مغادرته لندن نحو تونس بأن بريطانيا تنوي الاعتراف بالمجلس الوطني المعارض ممثلا شرعيا للشعب السوري.

من جانبه أكد وزير الخارجية الفرنسي ألين جوبيه أن باريس ترى في المجلس الوطني السوري "شريكا مشروعا للحوار".

ويشرف على تسيير اعمال المؤتمر كل من ، الولايات المتحدة وبريطانيا وفرنسا بالاضافة الى السعودية وقطر والامارات وهي الدول العربية الثلاثة التي تمول وتنفذ المشروع الامريكي – الاوروبي – الاسرائيلي – لاسقاط نظام الاسد ، وقد قاطعت روسيا والصين المؤتمر بعد تاكدهما من ان المؤتمر يراد منه مباركة الخطوات الغربية لتسليح المعارضة وللتدخل العسكري عبر ذرائع تشكيل ممرات امنة ، والتي تعني انسيابية تسليح المعارضة بمختلف انواع الاسلحة .

وشهدت عاصمة تونس قبيل افتتاح الاجتماع محاولة اقتحام فندق "بالاس" الذي يستضيفه من قبل مجموعة من المواطنين التونسيين الرافضين للتدخل الغربي الخليجي في الشأن الداخلي السوري .
وذكرت "رويترز" أن أفراد المجموعة وصلوا إلى الفندق في حافلات، ثم شقوا طريقهم عبر بوابات محيط الفندق، حاملين صور الأسد.

 واضافت أن الطوق الأمني حال دون دخولهم إلى مبنى الفندق.

والجدير بالذكر فقد قاطعت المعارضة السورية في الداخل هذا المؤتمر متهمة اياه بانه مؤتمر خطير يسعى لخلق مناخات للتخل العسكري الخارجي في سوريا ، من جهته فقد دعا المجلس الوطني السوري الذي يحظى بدعم امريكي واسرائيلي وخليجي ، مؤتمر مجموعة "أصدقاء سورية" والذين يعقدون مؤتمرهم في تونس إلى تسليح ما يسمى بـ " الجيش السوري الحر" والذي يضم مئات من المنشقين عن القوات الحكومية، وكذلك تسليح المجموعات المسلحة الأخرى للاطاحة بنظام الرئيس الاسد .

وصرح المجلس الوطني السوري اليوم الجمعة في بيان ضم مطالب من سبع نقاط قدمه للمجموعة الدولية والتي تقاطعه المعارضة السورية الداخلية ، وكذالك تقاطعه كل من الصين ووروسيا  :" إنه إذا لم يقبل النظام بنود المبادرة السياسية التي وضعتها جامعة الدول العربية ويوقف العنف ضد المدنيين فإن مجموعة "أصدقاء سورية" يجب ألا تمنع الدول من مساعدة المعارضة السورية عن طريق توفير المستشارين العسكريين والتدريب وتقديم الأسلحة للمعارضة للدفاع عن نفسها.

وياتي هذا التصعيد من المجلس الوطني السوري ، فيما اعلن تكتل سوري معارض هو " هيئة تنسيق قوى التغيير الديمقراطي "عن مقاطعته مؤتمر "أصدقاء سورية"، وذلك بعد متابعته مادار في كواليس هذا المؤتمر وخلال التحضيرات ، حيث اكد وجود توجه خطير لسحب المبادرة العربية وفتح المجال دوليا لفكرة التدخل العسكري الخارجي.

ويرى المراقبون ان التحضيرات التي تقوم بها امريكا وبريطانيا وفرنسا بمشاركة تركيا والسعودية وقطر والامارات ، ترمي من خلال دعوات تسليح المعارضة السورية او ما يسمى بجيش سوريا الحر ، الى تزويده بالاليات والاعتدة العسكرية الثقيلة ومن بينها دبابات وصواريخ ومدفعية ، اذ ان السلاح الحالي الذي تستخدمه الجماعات المسلحة الوهابية وعناصر من الفارين من الجيش الشوري الذين شكلوا جيش سوريا الحر الذي يضم نحو 750 ضابطا وجنديا سوريا ، يملكون حاليا اسلحة متطورة من بينها صواريخ مضادة للدبابات وقذائف هاون واسلحة قنص تعمل بالليزر ، ولكن يبدو ان الغرب ودول مجلس التعاون ، ادركوا جميعا ، ان كل هذه الاسلحة الامريكية والبريطانية والاسرائيلية المتطورة بيد الجماعات المسلحة لاتكفي للسيطرة على بلدات ومدن وغير كفوءة للتعامل مع الجيش السوري النظامي ، لذا فان الخيار الذي يجدونه مقدمة للسيطرة على مناطق وبلدات هو بتقديم السلاح الثقيل للمعارضة .

.................

                                                   SOLAWAT                   

No comments:

Post a Comment