BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM
(Ahlul Bayt News Agency) - Two Malaysian people, including a homeopathy practitioner, were charged under the Perak Criminal (Syariah) Enactment 1992 for alleged involvement in banned Shia teachings.
Dr Nur Azah Abdul Halim, 41, and Mohammad Ridzuan Yusof, 31, were charged at the Lower Syariah Court here just for possessing books and documents relating to Shia Islam teachings in separate locations early this month.
Dr Nur Azah is alleged to have committed the offence at her clinic in Medan Kamunting here on Aug 5 while Ridzuan, a businessman, is alleged to have committed the same offence at his house in Kampung Jana Sambungan, Kamunting on the same day.
Both the accused pleaded not guilty to the charge under Section 16 of the enactment for disobedience to a fatwa or edict by the state Islamic religious authority.
The offence carries a RM3,000 fine or a jail sentence of two years, or both upon conviction.
Shia was gazetted as haram (forbidden) by the Malaysian National Fatwa Council on May 5, 1996.
Judge Azman Saad fixed Oct 8 for re-mention. He also retained the RM3,000 bail with one surety each imposed by the Syariah High Court in Ipoh against both the accused previously.
Dr Nur Azah and Ridzuan were charged before Syariah High Court judge Muhammad Taifor Ahmad Rusdi on Aug 5 and were released on a RM3,000 bail with one surety each. No plea was then recorded.
Syarie prosecutor Mohammad Syamil Azizan prosecuted while both the accused were unrepresented.
SEJAK Ramadan lepas, kisah Syiah di Malaysia menjadi sensasi. Walaupun khabar kewujudan Syiah di Malaysia sudah lama berlegar di ruang awam dan alam maya sejak beberapa tahun lalu, isu Syiah kembali mendapat perhatian arus perdana.Ini apabila Menteri Besar Kedah, Datuk Mukhriz Tun Mahathir memutuskan untuk mengharamkan Syiah di Kedah.Hampir setiap hari, isu Syiah mengisi dada akhbar. Malah, banyak forum diadakan, cuba memberi penerangan kepada orang awam tentang kesan ajaran Syiah kepada masyarakat Malaysia yang rata-ratanya berpegang kepada ajaran Ahlul Sunnah Waljamaah
Namun begitu, apa yang gagal disedari oleh banyak pihak, jelas daripada khabar yang diberikan sama ada melalui media arus perdana, ceramah, mahupun laman sosial, hampir semuanya diceritakan oleh pihak luar daripada ajaran Syiah, iaitu ulama Ahlul Sunnah sendiri. Sudah tiba masanya untuk kita mengarus perdanakan isu ini supaya penyebaran Syiah akan terus terhenti di Malaysia.
Bantahan oleh seorang ahli politik yang membantah usaha mengarus perdanakan isu ini ternyata tidak faham atau sengaja mengambil ringan akan isu ini. Ini berbeza dengan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi yang bersikap tegas dan berani mengisytiharkan Pertubuhan Syiah Malaysia salah di sisi undang-undang dan adalah sebuah pertubuhan haram.
Bagi Ketua Pegawai Eksekutif Masterplan Consulting Sdn. Bhd., Datuk Ahmad Faris Abdul Halim, satu usaha besar yang boleh dilakukan ialah dialog terbuka antara ulama Ahlul Sunnah dengan wakil Syiah di Malaysia.
"Walaupun sudah dilakukan oleh beberapa pihak secara kecil-kecilan, kali ini elok rasanya diadakan dialog secara terbuka melalui media arus perdana. Dialog ini dicadangkan disiar secara langsung melalui stesen televisyen Radio Televisyen Malaysia (RTM), TV3, Astro, radio, dan kemudiannya teks dialog tersebut dibukukan dan diedarkan dengan usaha sama pihak Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim)," kata beliau kepada Utusan Malaysia baru-baru ini.
Satu kesan besar daripada usaha ini, kata Ahmad Faris, ialah masyarakat Malaysia dapat mendengar sendiri daripada mulut penganut Syiah. Kemudian, mereka boleh menilai sendiri betapa menyimpangnya Syiah daripada ajaran sebenar ASWJ.
Kata beliau: "Di samping itu, satu perkara yang perlu diambil perhatian, golongan yang banyak terpengaruh dengan ajaran Syiah ini terdiri daripada orang muda. Satu hakikat yang tidak dapat disembunyikan, generasi muda zaman sekarang lebih dikenali sebagai Generasi Y tidak suka hanya disogok dengan maklumat.
"Cara yang paling sesuai untuk mendepani generasi Y ini ialah memberikan hujah daripada kedua-dua belah pihak. Menggunakan medium yang disenangi anak muda, dengan izin Allah, pintu hati mereka akan terbuka untuk menerima kebenaran."
Malah, dalam satu rancangan wawancara Ancaman Syiah di siaran RTM, beberapa minggu lalu, Dr. Asri Zainal Abidin ada menyatakan kesediaan untuk berdialog secara terbuka dengan penganut Syiah di Malaysia.
"Sekarang kita sudah ada ulama yang berani, kalau mahu dibandingkan dengan ramainya di luar sana yang hanya syok sendiri menghentam Syiah di pentas ceramah.
"Lebih jelas lagi betapa syok sendirinya ustaz di Malaysia ini, sumber-sumber yang digunakan hanyalah sekitar sumber dengar-dengar cakap orang. Jarang sekali kedengaran ceramah oleh para ustaz yang mengambil terus daripada kitab Syiah sendiri. Kalau sekadar ada dengar cakap orang, ustaz seperti ini layaknya ditempatkan di kedai kopi untuk sembang kosong sahaja," katanya.
Kata Ahmad Faris lagi: "Golongan agama seperti inilah yang akan membuatkan generasi muda melarikan diri daripada wawancara Syiah dan akhirnya terpengaruh dengan ajaran ajaran ini.
"Sumber-sumber rapuh oleh penyampai akhirnya menggambarkan seolah-olah ASWJ sudah ketandusan hujah untuk menangkis hujah daripada golongan Syiah. Ayuh jadi pemberani. Kita bentangkan hujah dengan kemas dan teratur berdasarkan al-Quran dan Hadis sahih."
Kata beliau, antara persoalan yang pernah timbul daripada isu Syiah yang kurang memuaskan hati anak muda atau dikenali sebagai Generasi Y ini ialah perihal al-Quran yang diubah suai oleh penganut Syiah.
Kemudian, kata Ahmad Faris, hal yang hangat lagi ialah perbuatan sujud di atas tanah. Pelbagai hujah telah diberikan oleh pihak Syiah.
"Malangnya, ustaz-ustaz kita banyaknya hanya bermain dengan spekulasi yang tidak berpijak kepada hujah ilmu yang sebenar. Perbuatan sambil lewa ustaz dan ulama di Malaysia ini yang menjadi faktor Generasi Y mudah menerima ajaran Syiah kerana pada hemat mereka, hujah orang Syiah itu lebih berisi daripada cakap kosong orang kita.
"Penyebaran yang semakin berleluasa menjadi bukti ulama kita ramainya hanya syok sendiri," katanya.
Seperti yang sering diuar-uarkan, Syiah itu sendiri terdiri daripada pelbagai aliran. Antaranya, Syiah Immamiyah, Syiah Zaidiyah, dan Syiah Ismailiyah. Persoalannya sekarang, tidak dapat dipastikan aliran Syiah yang mana yang berkembang mekar dalam kalangan masyarakat Malaysia.
Melalui dialog secara terbuka, barangkali negara dapat mengenal pasti aliran utama yang wujud di tanah air. Ini sangat penting kerana ada aliran Syiah yang terlalu melampau dan ajaran yang berlebih-lebihan seperti ini tidak wajar dibiarkan merebak ke dalam masyarakat harmoni di tanah air ini.
"Mereka yang melampaui batas inilah yang akan mengganggu-gugat keamanan, keharmonian dan kestabilan negara. Tuntasnya, melalui dialog terbuka, kita dapat memahami dengan lebih jelas situasi penyebaran Syiah di Malaysia sekarang.
"Bukankah orang Melayu sendiri mempunyai ramai graduan daripada universiti pengajian Islam ternama seperti Al-Azhar dan Universiti Madinah? Apa gunanya ramai graduan dari sana namun bila tiba masanya untuk mempertahankan Ahlul Sunnah wal Jamaah, masing-masing hanya selesa berceramah satu hala dan tidak berani berdepan dengan golongan Syiah secara bersemuka. Inilah yang dimaksudkan sebagai syok sendiri," katanya.
Ustaz dan ulama banyaknya yang terdiri daripada generasi sebelumnya. Mereka sudah terbiasa dengan jenis penyampaian satu hala. Semangat anak muda zaman sekarang yang mahukan perbincangan secara interaktif membuatkan kebanyakan mereka melihat ustaz dan ulama generasi lama kaku dan kurang relevan pada zaman sekarang.
Kata Ahmad Faris: "Antara contoh yang dapat dipetik di sini ialah Ustaz Fathul Bari, Dr Asri Zainal Abidin, dan Ustaz Azhar Idrus.
"Tiga nama ini merupakan nama ulama yang berpengaruh dalam kalangan anak muda. Kalau diperhatikan, ceramah mereka biasanya diisi dengan sesi soal jawab. Sesi yang tidak kaku seperti inilah yang digemari oleh generasi muda."
Terdapat beberapa nama yang telah dikenal pasti sebagai penganut Syiah, cenderung kepada Syiah, atau paling tidak, simpati kepada nasib komuniti Syiah dalam kalangan ahli politik mahupun ahli akademik.
Beberapa nama yang agak pernah disebut dalam perbincangan isu Syiah ialah Ustaz Abdullah Hassan, Ustaz Muhd Kamil Zuhairi Abdul Aziz, dan Prof. Dr. Lutfi Ibrahim.
Oleh hal yang demikian, tidak ada banyak halangan untuk mencari pembahas untuk mewakili komuniti Syiah Malaysia sekiranya dialog terbuka diadakan.
Mari, kita realisasikan dialog ini.Utusan Malaysia 20Ogos2013
SOLAWAT
Jamil: Kita tidak pernah kacau orang Syiah
Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom berkata, kerajaan "tidak pernah kacau orang Syiah" walaupun dua individu dituduh di Mahkamah Rendah Syariah Taiping hari ini kerana didakwa memiliki bahan bertulis berkaitan mazhab itu.
"Kita tidak pernah kacau orang Syiah. Tetapi di Malaysia, orang Malaysia yang sudah beragama Islam, tidak boleh dikembangkan ajaran (Syiah) itu. Ada kesalahan di mahkamah sivil," katanya dalam sidang medianya petang ini.
Beliau menjawab soalan pemberita berhubung kandungan dalamDeklarasi Aman yang mengiktiraf penganut Syiah sedangkantindakan keras terhadap pengikut mazhab itu kini diambil.
Deklarasi yang turut disokong beberapa pemimpin Malaysia, termasuk mantan perdana menteri Tun Abdullah Ahmad Badawi pada 2005 antara lain mengiktiraf seseorang yang mengamalkan salah satu daripada empat mazhab Sunni (Hanafi, Maliki, Shafie dan Hanbali) serta dua aliran fikah Syiah (Ja'fari dan Zaydi).
Ia yang juga dikenali 'Mesej Amman' itu juga menyatakan tidak mungkin dan dibenarkan mengisytiharkan individu itu sebagai murtad dan tidak dibenarkan mencabuli darah, maruah dan hartanya.
"(Yang menjadi) kesalahan adalah mengembangkan ajaran agama kepada orang Islam di Malaysia. Maknanya tidak boleh mengembangkan kepada orang yang sudah beragama Islam.
"Semacam kita di Malaysia, yang mengamalkan (mazhab) Ahli Sunnah Wan Jamaah, (maka) tidak boleh orang lain cuba mengembangkan agama dia pula. Itu menjadi kesalahan.
"Yang tidak salahnya pula, kamu nak amal ajaran (agama atau mazhab) kamu, tidak menjadi kesalahan. Jadi maknanya di Malaysia, orang ramai macam-macam datang. Dia nak amal ajaran agama dia," katanya.
Mahu fokus isu Tabung Haji
Jamil bagaimanapun enggan menjelaskan lanjut mengenai perkara itu sebaliknya mahu memfokuskan soalan yang berkaitan Lembaga Urusan dan Tabung Haji.
Sebelum itu, seorang wartawan cuba menunjukkan salinan deklarasi kepada beliau ahli parlimen Jerai tetapi beliau mengelak untuk menerimanya.
"Tidak, tidak... Duduk dulu, tak payah tunjuk.
"Saya nak fokus (tentang) Tabung Haji, kalau tidak, jadi cerita lain," katanya selepas merasmikan Pameran "Al-Hajj: Pengalaman Malaysia" di Muzium Kesenian Islam di ibu negara petang ini.
Isu berkaitan mazhab Syiah timbul bermula dengan langkah kerajaanKedah yang mahu mewartakan fatwa anti-Syiah bagi membanteras fahaman itu yang didakwa semakin menular di kalangan masyarakat.
"Kita tidak pernah kacau orang Syiah. Tetapi di Malaysia, orang Malaysia yang sudah beragama Islam, tidak boleh dikembangkan ajaran (Syiah) itu. Ada kesalahan di mahkamah sivil," katanya dalam sidang medianya petang ini.
Beliau menjawab soalan pemberita berhubung kandungan dalamDeklarasi Aman yang mengiktiraf penganut Syiah sedangkantindakan keras terhadap pengikut mazhab itu kini diambil.
Deklarasi yang turut disokong beberapa pemimpin Malaysia, termasuk mantan perdana menteri Tun Abdullah Ahmad Badawi pada 2005 antara lain mengiktiraf seseorang yang mengamalkan salah satu daripada empat mazhab Sunni (Hanafi, Maliki, Shafie dan Hanbali) serta dua aliran fikah Syiah (Ja'fari dan Zaydi).
Ia yang juga dikenali 'Mesej Amman' itu juga menyatakan tidak mungkin dan dibenarkan mengisytiharkan individu itu sebagai murtad dan tidak dibenarkan mencabuli darah, maruah dan hartanya.
"(Yang menjadi) kesalahan adalah mengembangkan ajaran agama kepada orang Islam di Malaysia. Maknanya tidak boleh mengembangkan kepada orang yang sudah beragama Islam.
"Semacam kita di Malaysia, yang mengamalkan (mazhab) Ahli Sunnah Wan Jamaah, (maka) tidak boleh orang lain cuba mengembangkan agama dia pula. Itu menjadi kesalahan.
"Yang tidak salahnya pula, kamu nak amal ajaran (agama atau mazhab) kamu, tidak menjadi kesalahan. Jadi maknanya di Malaysia, orang ramai macam-macam datang. Dia nak amal ajaran agama dia," katanya.
Mahu fokus isu Tabung Haji
Jamil bagaimanapun enggan menjelaskan lanjut mengenai perkara itu sebaliknya mahu memfokuskan soalan yang berkaitan Lembaga Urusan dan Tabung Haji.
Sebelum itu, seorang wartawan cuba menunjukkan salinan deklarasi kepada beliau ahli parlimen Jerai tetapi beliau mengelak untuk menerimanya.
"Tidak, tidak... Duduk dulu, tak payah tunjuk.
"Saya nak fokus (tentang) Tabung Haji, kalau tidak, jadi cerita lain," katanya selepas merasmikan Pameran "Al-Hajj: Pengalaman Malaysia" di Muzium Kesenian Islam di ibu negara petang ini.
Isu berkaitan mazhab Syiah timbul bermula dengan langkah kerajaanKedah yang mahu mewartakan fatwa anti-Syiah bagi membanteras fahaman itu yang didakwa semakin menular di kalangan masyarakat.
مقام مسئول مالزیایی: تبلیغ تشیع جرم است
|
به گزارش خبرگزاری اهل بیت (ع) ـ ابنا ـ داتوک سری جمیل خیر بحروم رییس دفتر نخست وزیری مالزی، روز گذشته گفت: شیعیان مالزی آزادند تا طبق احکام خود رفتار کنند، اما به آنها اجازه تبلیغ بین سایر مسلمانان را نمیدهیم.
وی تبلیغ تشیع را جرم خواند و افزود: به رسمیت شناختن یک دین و اجازهی فعالیت دادن به آن دو مسئلهی جدا از هم است.
این مقام مسئول همچنین تاکید کرد: شیعیان این اجازه را دارند تا طبق احکام خود عمل کنند همانطور که این اجازه به بوداییها داده شده است، اما اجازهی تبلیغ عقاید خود میان اهل سنت را ندارند.
داتوک سری جمیل ادامه داد: هر کسی که به مالزی میآید آزاد است که طبق دین خود عمل کند. ما هرگز مزاحمتی برای پیروان تشیع ایجاد نمیکنیم و فقط به آنها اجازهی فعالیتهای تبلیغی نمیدهیم.
گفتنی است در سال 2005 پادشاه اردن، در اقدامی ابتکاری و در جهت ترویج مذاهب مختلف اسلامی، از مالزی خواست تا مذاهب فقهی تشیع و تسنن را به رسمیت بشناسد.
این مرام نامه در همان سال به امضای رهبران و روحانیون مالزی رسید. از جمله نخست وزیر عبد الله احمد بدوی و انور ابراهیم رهبر حزب مخالف آن را امضا کردند.
Discrimination against Malaysian Shia on rise;
Malaysian Man and Woman Charged Just for Possessing Shiite Books
|
(Ahlul Bayt News Agency) - Two Malaysian people, including a homeopathy practitioner, were charged under the Perak Criminal (Syariah) Enactment 1992 for alleged involvement in banned Shia teachings.
Dr Nur Azah Abdul Halim, 41, and Mohammad Ridzuan Yusof, 31, were charged at the Lower Syariah Court here just for possessing books and documents relating to Shia Islam teachings in separate locations early this month.
Dr Nur Azah is alleged to have committed the offence at her clinic in Medan Kamunting here on Aug 5 while Ridzuan, a businessman, is alleged to have committed the same offence at his house in Kampung Jana Sambungan, Kamunting on the same day.
Both the accused pleaded not guilty to the charge under Section 16 of the enactment for disobedience to a fatwa or edict by the state Islamic religious authority.
The offence carries a RM3,000 fine or a jail sentence of two years, or both upon conviction.
Shia was gazetted as haram (forbidden) by the Malaysian National Fatwa Council on May 5, 1996.
Judge Azman Saad fixed Oct 8 for re-mention. He also retained the RM3,000 bail with one surety each imposed by the Syariah High Court in Ipoh against both the accused previously.
Dr Nur Azah and Ridzuan were charged before Syariah High Court judge Muhammad Taifor Ahmad Rusdi on Aug 5 and were released on a RM3,000 bail with one surety each. No plea was then recorded.
Syarie prosecutor Mohammad Syamil Azizan prosecuted while both the accused were unrepresented.
*************************************************************************
DARI FB UNCLE AMIN
Senior Malaysian Minister: Yes, You Can Be Shia, Just Don’t Spread It
|
KUALA LUMPUR, Malaysia (Ahlul Bayt News Agency) - Followers of Shia Islam are allowed to practice their religion in Malaysia but not to propagate it among local Muslims, Minister in the Prime Minister Department Jamil Khir Baharom said yesterday.
Asked to comment on a FMT report that the government in 2005 had endorsed the Amman Messages, which oppose discrimination against Shiite Muslims and other non-Sunni Muslims, he said recognition and permission to spread a religion were two different matters.
“It is not wrong for them to practice Shia Islam, just like it isn’t wrong for Malaysian Chinese to practice Buddhism,” he told a press conference. “But they can’t spread the ideology to the local Muslims, who are Sunnis.
“Whoever comes to Malaysia is free to practise his own religion.
“We never harass Shia followers!, but it’s just that they are banned from spreading the ideology.”
The Amman Messages, an initiative of the King of Jordan, are aimed at promoting diversity in Islam and compel signatories to recognise schools of jurisprudence within the Sunni, Shia, Ibadi and Thahiri expressions of Islam.
Several Malaysian leaders and scholars signed the accord in 2005. They included the then prime minister, Abdullah Ahmad Badawi, and opposition leader Anwar Ibrahim.
The first point of the agreement declares: “Whosoever is an adherent to one of the four Sunni schools of Islamic jurisprudence (Hanafi, Maliki, Shafi‘i and Hanbali ), the two Shi‘i schools of Islamic jurisprudence (Ja‘fari and Zaydi), the Ibadi school of Islamic jurisprudence and the Thahiri school of Islamic jurisprudence, is a Muslim. Declaring that person an apostate is impossible and impermissible.”
The second point highlights the similarities among the various schools of jurisprudence.
The third point pertains to the issuance and limitation of fatwas.
“No one may issue a fatwa without the requisite personal qualifications which each school of Islamic jurisprudence determines [for its own adherents],” it says.
In recent weeks, Malaysian religious authorities have taken steps to curb Shia believers in the country.
Even today, two individuals, including a female doctor, were charged at Taiping Syariah court with possession of documents and books on Shia teachings.
The doctor, Nur Azah Abdul Halim, 41, and Mohammad Ridzuan Yusof, 31, face fine of RM3,000 or two years’ jail or both, if found guilty.
And the Johor Religious Department (JAJ) said it had detected the presence of over 1,000 Shia followers in Johor with many of them active in Johor Baharu and Kluang districts.
In Kuala Terengganu, the state religious department said the Shia ideology has been detected in Terengganu with the focus given to students of institutions of higher learning (IPT) and the professional groups.
Asked to comment on a FMT report that the government in 2005 had endorsed the Amman Messages, which oppose discrimination against Shiite Muslims and other non-Sunni Muslims, he said recognition and permission to spread a religion were two different matters.
“It is not wrong for them to practice Shia Islam, just like it isn’t wrong for Malaysian Chinese to practice Buddhism,” he told a press conference. “But they can’t spread the ideology to the local Muslims, who are Sunnis.
“Whoever comes to Malaysia is free to practise his own religion.
“We never harass Shia followers!, but it’s just that they are banned from spreading the ideology.”
The Amman Messages, an initiative of the King of Jordan, are aimed at promoting diversity in Islam and compel signatories to recognise schools of jurisprudence within the Sunni, Shia, Ibadi and Thahiri expressions of Islam.
Several Malaysian leaders and scholars signed the accord in 2005. They included the then prime minister, Abdullah Ahmad Badawi, and opposition leader Anwar Ibrahim.
The first point of the agreement declares: “Whosoever is an adherent to one of the four Sunni schools of Islamic jurisprudence (Hanafi, Maliki, Shafi‘i and Hanbali ), the two Shi‘i schools of Islamic jurisprudence (Ja‘fari and Zaydi), the Ibadi school of Islamic jurisprudence and the Thahiri school of Islamic jurisprudence, is a Muslim. Declaring that person an apostate is impossible and impermissible.”
The second point highlights the similarities among the various schools of jurisprudence.
The third point pertains to the issuance and limitation of fatwas.
“No one may issue a fatwa without the requisite personal qualifications which each school of Islamic jurisprudence determines [for its own adherents],” it says.
In recent weeks, Malaysian religious authorities have taken steps to curb Shia believers in the country.
Even today, two individuals, including a female doctor, were charged at Taiping Syariah court with possession of documents and books on Shia teachings.
The doctor, Nur Azah Abdul Halim, 41, and Mohammad Ridzuan Yusof, 31, face fine of RM3,000 or two years’ jail or both, if found guilty.
And the Johor Religious Department (JAJ) said it had detected the presence of over 1,000 Shia followers in Johor with many of them active in Johor Baharu and Kluang districts.
In Kuala Terengganu, the state religious department said the Shia ideology has been detected in Terengganu with the focus given to students of institutions of higher learning (IPT) and the professional groups.
Stop bluffing, As-Sajjad Movement tells Jamil Khir
The As-Sajjad Movement says the government's assurance of toleration does not reflect the situation on the ground.
UPDATED
PETALING JAYA: “Humbug!” That was the reaction of the As-Sajjad Movement to yesterday’s claim by a minister that the government was not preventing the practice of Shi’ism in the country.
Husin Sajjad, secretary of the As-Sajjad Movement, said the latest statement on the issue by Minister in the Prime Minister’s Department Jamil Khir Baharom was in stark contradiction with what he said less than a month ago and belied the situation on the ground.
“On July 27, Jamil said that severe action would be taken against those found to be followers of Syiah Islam,” Husin told FMT.
At a press conference yesterday, Jamil said Syiah Muslims were allowed to practise but not preach their faith. He was explaining Putrajaya’s 2005 ratification of the Amman Messages, an international treaty opposing discrimination against Syiah and other non-Sunni Muslims.
“It is not wrong for them to practise Syiah Islam, just like it isn’t wrong for Malaysian Chinese to practise Buddhism,” Jamil told a press conference. “But they can’t spread the ideology to local Muslims, who are Sunnis.”
Husin said Jamil’s statement did not reflect the standard practice of Malaysian religious authorities.
“How would Jamil explain the recent arrest of Dr Nur Azah Abdul Halim and Mohammad Ridzuan Yusof?” he said, referring to a raid in Kamunting on Aug 6 by the Perak Islamic Religious Department. Besides arresting the two persons, the raiders confiscated books, CD recordings and posters.
Husin also referred to a December 2010 lightning raid on a Syiah community centre in Gombak, in which officers from the Selangor Islamic Religious Department (Jais) arrested more than 200 people, including several foreigners.
“Those people were practising, not propagating, Syiah Islam,” he said.
“In short, Jamil’s assurance does not hold water.”
Husin alleged that the government had political reasons for persecuting Syiah Muslims.
“The ruling coalition is playing the Sunni-Syiah divide card so as to be seen as a champion of Islam. They do this in order to gain Malay support.”
Husin also took a swipe at former prime minister Dr Mahathir Mohamed, saying he too had been contradicting himself when commenting on the issue.
“Dr Mahathir and Iran’s ex-president Seyyed Mohamed Khatami jointly appealed for Sunni and Syiah unity in May,” he said.
“Since then, Mahathir has changed his stand, claiming that the presence of Syiah Muslims in the country would result in a Sunni-Syiah conflict.”
Traditional belief
On related matter, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM )Institute of the Malay World & Civilization research fellow Mohd Faizal Musa poured scorn on the government’s apparent witch-hunt against the Syiah followers
On related matter, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM )Institute of the Malay World & Civilization research fellow Mohd Faizal Musa poured scorn on the government’s apparent witch-hunt against the Syiah followers
“The government said that there about 250,000 Syiah followers in the country. So what you going to do with these people? Are you going to burn them or imprison them?” he asked when met at the sidelines of the National Conference on Non-Discrimination conference held at the Singgahsana Hotel today.
Faizal also said that about two thirds of Shiah followers in the country were practicing it for generations, learning the religious system from their forefathers.
“From my research, most of them adopted the teachings from their forefathers. So are we going to punish them for practicing their forefathers’ teachings?” asked the academic.
KONGSI INFO SEJARAH FB F.SHAHAB
Syiah Di Alam Melayu
Syiah di Alam Melayu
Kerajaan Islam yang pertama di Alam Melayu telah ditegakkan di Perlak dengan perlantikan Sultan Alauddin Sayyid Mawlana ‘Abd al-‘Aziz Shah sebagai pemerintah yang pertama. Beliau adalah putera kepada Ali Bin Muhammad Bin Ja‘far al-Sadiq (Imam Syiah ke 6). Dan kerajaan Islam Perlak adalah kerajaan Islam yang pertama di Alam Melayu yang berpegang kepada Syiah Imamiyyah Ja‘fariyyah. Lima (5) orang dari pemerintahnya menganut aliran Syiah:
- Sultan ‘Ala’ al-Din Sayyid Mawlana ‘Abd al-‘Aziz Shah memerintah antara tahun 225 H-249H (840M-864M). Iaitu cicit kepada Imam Ja‘far al-Sadiq as.
- Sultan ‘Ala’ al-Din Sayyid Mawlana ‘Abd al-Rahim Shah memerintah antara tahun 249-274H (864M-888M)
- Sultan ‘Ala’ al-Din Sayyid Mawlana ‘Abbas Shah memerintah antara tahun 274H-300H (888N-913M)
- Sultan ‘Ala’ al-Din Mawlana Mughayah Shah memerintah antara tahun 302H-305H (915M-918M)
- Sultan ‘Ala’ al-Din Sayyid Mawlana Mahmud Shah memerintah antara tahun 365H-377H (976M-988M).
- Tempoh pemerintahan mereka adalah 88 tahun M (91 tahun Hijrah).
Dan kedatangan golongan Alawiyyun atau keturunan Rasulullah ke Alam Melayu adalah disebabkan kegagalan mereka di dalam pemberontakan yang diketuai oleh Muhammad Bin Ja‘far al-Sadiq as pada 200H menentang Bani Abbas, Khalifah al-Makmun.Justeru mereka datang ke Perlak untuk berdakwah dan mencari rezeki. Kedatangan mereka seramai 100 orang ke Perlak dianggar-kan pada tahun 817M. Ia telah mengambil masa 23 tahun berdakwah kepada orang Melayu yang belum memeluk Islam sehingga sebuah kerajaan Islam yang bermazhab Syiah Imamiyyah Ja‘fariyyah ditubuhkan di Perlak pada hari Selasa, 1 Muharram tahun 225H (840M). (Lihat SHI‘AH DAN PENGARUHNYA DALAM BIDANG POLITIK DAN TASAWUF FALSAFAH DI ALAM MELAYU ZAMAN TRADITIONAL, hlm.156-7,153,143 dan seterusnya (unpublished Ph.D Thesis 2003 oleh Kamis Bin Ismail, UKM, Bangi, Selangor).
Lantaran itu orang Melayu di dalam sejarah awal mereka telah memeluk Islam dengan berpegang kepada mazhab Syiah Imamiyyah Ithna Asy‘ariyyah (Ja‘fari) bukan mazhab Ahli Sunnah Wal-Jama‘ah, kerana Abu Hasan al-Asy‘ari dilahirkan pada tahun 227H dan mati pada tahun 330H sementara al-Maturidi dilahirkan pada 225H dan mati pada tahun 331H. Mereka berdua merupakan pengasas mazhab pemikiran teologi Ahli Sunnah Wal-Jama‘ah sedangkan kerajaan Islam Syiah di Perlak telah ditubuhkan dengan resminya pada hari selasa 1 Muharram tahun 225H/840M.
Justeru orang Melayu dari segi sejarah awal dan kebudayaan mereka sehingga ke hari ini seperti tahlil, berzanji, sambutan hari Maulid al-Rasul s.a.w, sambutan Nisfu Sya‘ban(kelahiran Imam al-Mahdi as) ziarah kubur, majlis bercukur dan memperingati hari Asyura, adalah Syiah kerana kecintaan mereka kepada anak cucu Rasulullahs.a.w. Malah inilah tuntutan Islam yang yang sebenar sebagaimana firman-Nya di dalam surah al-Syura (42:23) “Katakanlah:Aku tidak meminta kepadamu suatu upah pun atas seruanku kecuali kasih sayang kepada keluarga (ku)” dan sabda Rasul s.a.w: “Sesiapa yang mati kerana mencintai keluarga Muhammad (Ali-Muhammad), maka dia mati sebagai seorang syahid (al-Zamakhsyari, al-Kasysyaf, iv, hlm. 220). Dan sabdanya: Cintailah keluargaku kerana mencintaiku” (al-Tumudhi, Sunan vi, hlm.622, al-Hakim, al-Mustadrak baina al-Sahahayni, iii,163). Dan kembalinya mereka kepada Syiah adalah kembali kepada sejarah awal mereka yang bermula pada abad ke sembilan Masihi atau abad ke tiga Hijrah di Alam Melayu.(Ibid).
Hampir dua belas abad yang lalu, mereka telah berpegang kepada mazhab Syiah Imamiyyah Ja‘fariyyah. Ini adalah suatu hakikat yang tidak dapat dinafikan oleh mana-mana sejarawan. Mungkin kedatangan mazhab Ahli Sunnah Wal-Jama‘ah di Perlak secara besar-besaran adalah hampir satu abad kemudian (Ibid). Dan kini pula kedatangan fahaman Wahabi yang sedang mengambil tempat Ahli Sunnah Wal-Jam‘ah di Malaysia bagi menguasai Ahli Sunnah Wal-Jama‘ah dari golongan Asya‘irah di dalam “fatwa politik” dan lain-lain.
Justeru Ahli Sunnah Wal-Jama‘ah yang berpegang kepada teologi Abu al-Hasan al-Asy‘ari semakin hilang pengaruh mereka dan sedang diganti dengan “Ahli Sunnah Wal-Jama‘ah” yang berfahaman Wahabi dan mereka inilah yang memusuhi Syiah Imamiyyah Ja‘fariyyah. Justeru tidak hairan jika ada yang mengatakan: “Menjadi Syiah Ja‘fari itu adalah lebih baik kerana ia kembali kepada sejarah awal Islam di Alam Melayu selain ia mempunyai hujah yang kuat tentang kebenarannya daripada menjadi “Ahli Sunnah Wahabi” yang kontradiksi dengan akal yang sejahtera seperti pembongkaran kubur sahabat Rasulullah s.a.w bernama Hujur Bin ‘Adi di Syria (Farsnews 4/5/2013), pembakaran kubur sahabat Rasulullah s.a.w bernama Ja‘far al-Tayyar di Jordan (Farsnews 4/5/2013, memakan hati tentera Syria (al-‘Alamnews 18/5/2013) dan pemusnahan kubur nabi Ibrahim as di al-Riqqah, Syria dilakukan oleh Wahabi (al-‘Alamnews 30/5/2013) (Bandingkan kata-kata Imam Syafi‘i dengan teliti “Aku adalah Syiah di dalam agamaku”).
Ulama Sunni syok sendiri?
SEJAK Ramadan lepas, kisah Syiah di Malaysia menjadi sensasi. Walaupun khabar kewujudan Syiah di Malaysia sudah lama berlegar di ruang awam dan alam maya sejak beberapa tahun lalu, isu Syiah kembali mendapat perhatian arus perdana.Ini apabila Menteri Besar Kedah, Datuk Mukhriz Tun Mahathir memutuskan untuk mengharamkan Syiah di Kedah.Hampir setiap hari, isu Syiah mengisi dada akhbar. Malah, banyak forum diadakan, cuba memberi penerangan kepada orang awam tentang kesan ajaran Syiah kepada masyarakat Malaysia yang rata-ratanya berpegang kepada ajaran Ahlul Sunnah Waljamaah
Namun begitu, apa yang gagal disedari oleh banyak pihak, jelas daripada khabar yang diberikan sama ada melalui media arus perdana, ceramah, mahupun laman sosial, hampir semuanya diceritakan oleh pihak luar daripada ajaran Syiah, iaitu ulama Ahlul Sunnah sendiri. Sudah tiba masanya untuk kita mengarus perdanakan isu ini supaya penyebaran Syiah akan terus terhenti di Malaysia.
Bantahan oleh seorang ahli politik yang membantah usaha mengarus perdanakan isu ini ternyata tidak faham atau sengaja mengambil ringan akan isu ini. Ini berbeza dengan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi yang bersikap tegas dan berani mengisytiharkan Pertubuhan Syiah Malaysia salah di sisi undang-undang dan adalah sebuah pertubuhan haram.
Bagi Ketua Pegawai Eksekutif Masterplan Consulting Sdn. Bhd., Datuk Ahmad Faris Abdul Halim, satu usaha besar yang boleh dilakukan ialah dialog terbuka antara ulama Ahlul Sunnah dengan wakil Syiah di Malaysia.
"Walaupun sudah dilakukan oleh beberapa pihak secara kecil-kecilan, kali ini elok rasanya diadakan dialog secara terbuka melalui media arus perdana. Dialog ini dicadangkan disiar secara langsung melalui stesen televisyen Radio Televisyen Malaysia (RTM), TV3, Astro, radio, dan kemudiannya teks dialog tersebut dibukukan dan diedarkan dengan usaha sama pihak Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim)," kata beliau kepada Utusan Malaysia baru-baru ini.
Satu kesan besar daripada usaha ini, kata Ahmad Faris, ialah masyarakat Malaysia dapat mendengar sendiri daripada mulut penganut Syiah. Kemudian, mereka boleh menilai sendiri betapa menyimpangnya Syiah daripada ajaran sebenar ASWJ.
Kata beliau: "Di samping itu, satu perkara yang perlu diambil perhatian, golongan yang banyak terpengaruh dengan ajaran Syiah ini terdiri daripada orang muda. Satu hakikat yang tidak dapat disembunyikan, generasi muda zaman sekarang lebih dikenali sebagai Generasi Y tidak suka hanya disogok dengan maklumat.
"Cara yang paling sesuai untuk mendepani generasi Y ini ialah memberikan hujah daripada kedua-dua belah pihak. Menggunakan medium yang disenangi anak muda, dengan izin Allah, pintu hati mereka akan terbuka untuk menerima kebenaran."
Malah, dalam satu rancangan wawancara Ancaman Syiah di siaran RTM, beberapa minggu lalu, Dr. Asri Zainal Abidin ada menyatakan kesediaan untuk berdialog secara terbuka dengan penganut Syiah di Malaysia.
"Sekarang kita sudah ada ulama yang berani, kalau mahu dibandingkan dengan ramainya di luar sana yang hanya syok sendiri menghentam Syiah di pentas ceramah.
"Lebih jelas lagi betapa syok sendirinya ustaz di Malaysia ini, sumber-sumber yang digunakan hanyalah sekitar sumber dengar-dengar cakap orang. Jarang sekali kedengaran ceramah oleh para ustaz yang mengambil terus daripada kitab Syiah sendiri. Kalau sekadar ada dengar cakap orang, ustaz seperti ini layaknya ditempatkan di kedai kopi untuk sembang kosong sahaja," katanya.
Kata Ahmad Faris lagi: "Golongan agama seperti inilah yang akan membuatkan generasi muda melarikan diri daripada wawancara Syiah dan akhirnya terpengaruh dengan ajaran ajaran ini.
"Sumber-sumber rapuh oleh penyampai akhirnya menggambarkan seolah-olah ASWJ sudah ketandusan hujah untuk menangkis hujah daripada golongan Syiah. Ayuh jadi pemberani. Kita bentangkan hujah dengan kemas dan teratur berdasarkan al-Quran dan Hadis sahih."
Kata beliau, antara persoalan yang pernah timbul daripada isu Syiah yang kurang memuaskan hati anak muda atau dikenali sebagai Generasi Y ini ialah perihal al-Quran yang diubah suai oleh penganut Syiah.
Kemudian, kata Ahmad Faris, hal yang hangat lagi ialah perbuatan sujud di atas tanah. Pelbagai hujah telah diberikan oleh pihak Syiah.
"Malangnya, ustaz-ustaz kita banyaknya hanya bermain dengan spekulasi yang tidak berpijak kepada hujah ilmu yang sebenar. Perbuatan sambil lewa ustaz dan ulama di Malaysia ini yang menjadi faktor Generasi Y mudah menerima ajaran Syiah kerana pada hemat mereka, hujah orang Syiah itu lebih berisi daripada cakap kosong orang kita.
"Penyebaran yang semakin berleluasa menjadi bukti ulama kita ramainya hanya syok sendiri," katanya.
Seperti yang sering diuar-uarkan, Syiah itu sendiri terdiri daripada pelbagai aliran. Antaranya, Syiah Immamiyah, Syiah Zaidiyah, dan Syiah Ismailiyah. Persoalannya sekarang, tidak dapat dipastikan aliran Syiah yang mana yang berkembang mekar dalam kalangan masyarakat Malaysia.
Melalui dialog secara terbuka, barangkali negara dapat mengenal pasti aliran utama yang wujud di tanah air. Ini sangat penting kerana ada aliran Syiah yang terlalu melampau dan ajaran yang berlebih-lebihan seperti ini tidak wajar dibiarkan merebak ke dalam masyarakat harmoni di tanah air ini.
"Mereka yang melampaui batas inilah yang akan mengganggu-gugat keamanan, keharmonian dan kestabilan negara. Tuntasnya, melalui dialog terbuka, kita dapat memahami dengan lebih jelas situasi penyebaran Syiah di Malaysia sekarang.
"Bukankah orang Melayu sendiri mempunyai ramai graduan daripada universiti pengajian Islam ternama seperti Al-Azhar dan Universiti Madinah? Apa gunanya ramai graduan dari sana namun bila tiba masanya untuk mempertahankan Ahlul Sunnah wal Jamaah, masing-masing hanya selesa berceramah satu hala dan tidak berani berdepan dengan golongan Syiah secara bersemuka. Inilah yang dimaksudkan sebagai syok sendiri," katanya.
Ustaz dan ulama banyaknya yang terdiri daripada generasi sebelumnya. Mereka sudah terbiasa dengan jenis penyampaian satu hala. Semangat anak muda zaman sekarang yang mahukan perbincangan secara interaktif membuatkan kebanyakan mereka melihat ustaz dan ulama generasi lama kaku dan kurang relevan pada zaman sekarang.
Kata Ahmad Faris: "Antara contoh yang dapat dipetik di sini ialah Ustaz Fathul Bari, Dr Asri Zainal Abidin, dan Ustaz Azhar Idrus.
"Tiga nama ini merupakan nama ulama yang berpengaruh dalam kalangan anak muda. Kalau diperhatikan, ceramah mereka biasanya diisi dengan sesi soal jawab. Sesi yang tidak kaku seperti inilah yang digemari oleh generasi muda."
Terdapat beberapa nama yang telah dikenal pasti sebagai penganut Syiah, cenderung kepada Syiah, atau paling tidak, simpati kepada nasib komuniti Syiah dalam kalangan ahli politik mahupun ahli akademik.
Beberapa nama yang agak pernah disebut dalam perbincangan isu Syiah ialah Ustaz Abdullah Hassan, Ustaz Muhd Kamil Zuhairi Abdul Aziz, dan Prof. Dr. Lutfi Ibrahim.
Oleh hal yang demikian, tidak ada banyak halangan untuk mencari pembahas untuk mewakili komuniti Syiah Malaysia sekiranya dialog terbuka diadakan.
Mari, kita realisasikan dialog ini.Utusan Malaysia 20Ogos2013
SOLAWAT
No comments:
Post a Comment